گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سریر: بزرگداشت اول نوری، برنامه ریزی من نبود

پیش از قرار کنسرت ارکستر کلاسیک ایران به رهبری دکتر محمد سریر برای بزگداشت زنده یاد محمد نوری، ارکستر دیگری به رهبری لوریس هویان، با خوانندگانی که به جز یکنفر هم سبک و یا شاگرد محمد نوری نبودند، بزرگداشتی را برای این هنرمند فقید به اجرا گذاشتند. قطعات این برنامه بعضی از ساخته های محمد سریر بود و در آن مقطع تصوری برای علاقمندان بوجود آمد که این برنامه همان برنامه ای بود که محمد سریر از مدتها پیش قول اجرای آن را داده بود.

گفتگویی که امروز می خوانید مربوط به پیش از اجرای ارکستر کلاسیک ایران به رهبری محمد سریر در تالار وحدت به مناسبت جشن خانه موسیقی و بزرگداشت محمد نوری است.


با این سئوال شروع میکنیم که چه شد سرنوشت بزرگداشت زنده یاد نوری کاملا تغییر کرد؟


من برنامه بزرگداشت آقای نوری را من به طور جدی دنبال میکردم به این خاطر که سابقه همکاری و دوستی ما به سالیان گذشته برمیگشت و من هم متاسفانه در زمان فوت ایشان در سفر بودم و نتوانستم در کنار ایشان باشم و طبیعتا این غمی که داشتم و وظیفه ای که بر گردن من بود، مرا موظف میکرد که انعکاس جایگاه هنری ایشان را در برنامه کارم داشته باشم.

اول ماه محرم و سفر پیش آمد و بعد از آن جشنواره بود و به ما اجازه برنامه ای غیر از جشنواره فجر را نمیدادند، این اتفاق باعث شد در اجرای برنامه تاخیر بوجود بیاید، در اسفند ماه ما تمرین های را شروع کردیم و قرار بود که این برنامه با صدای شاگردان ایشان محمدرضا صادقی، امین جهانشاهی، هومن جاوید، محمد وافری و سرتیپی انجام شود.

ارکستر هم تشکیل شده بود از هنرمندان پیشکسوت و نامداری که در ضبط آثار گذشته ایشان نقش بیشتری داشتند مثل آقایان همایون رحیمیان، سیاوش ظهیرالدینی، کریم قربانی، علیرضا خورشید فر و جوانترها مثل علی جعفری پویان و … ولی این تمرین ها مقارن بود با تمرین و کنسرتهای فشرده ای که این افراد داشتند و از طرفی نزدیک عید بود و مردم مشغول خرید و گرفتاریهای مربوط به آن بودند. همچنین مسئله مالی هم گروه را تحت فشار قرار میداد و علاقه داشتیم اسپانسری برای برنامه پیدا کنیم که باز در این زمینه موفق نشدیم.

قرار بود که در این برنامه از افراد دیگری هم که در این ده سال قبل با آقای نوری همکاری کرده بودند استفاده کنیم مثل آقای بهنا و گروهشان ولی بعد از عید با وجود تمرینهایی که کرده بودیم به این نتیجه رسیدم که فعلا باید برنامه متوقف شود تا حامی مالی پیدا کنیم.

همسر آقای نوری با من تماسی گرفتند و پیشنهاد دادند که برنامه را بسپاریم در دست جوانها و ما در برنامه ای جداگانه کنسرتی اجرا کنیم، من خواستم که با این وضع کارهایم اجرا نشود و با گروه خودمان فقط آثارم را به روی صحنه ببریم و نت هایم را به این گروه ندادم ولی بعدا خانم نوری خواستند که آثارم را در اختیار این جوانان قرار بدهم که این کار را کردم و پارتیتورها را در اختیارشان گذاشتم.

در این فاصله که من کنار کشیدم، این دوستان برای جذب اسپانسر فعالیتهایی کردند و موفق شدند نظر افرادی را جلب کنند. این ارکستر جوان قطعاتی از من را تمرین کردند و در کنارش چند قطعه از آهنگسازان دیگری که با آقای نوری کار کرده بودند را تنظیم و تمرین کردند.

در این میان افرادی با موسسه توسعه هنرهای معاصر وابسته با وزارت ارشاد ارتباط پیدا کردند و پای ارشاد هم به حامیان این پروژه در کنار دیگر اسپانسرهای خصوصی باز شد. از دفتر موسیقی ارشاد با من تماس گرفتند و گفتند ارکستر میخواهد در این برنامه از کارهای شما استفاده کند به این خاطر که در این اواخر این آثار آقای نوری بیشتر شنیده شده و شناخته شده تر است و شما میتوانید در انتخاب عوامل ارکستر و خوانندگان هم دخالت کنید و افراد را تغییر دهید که پاسخم منفی بود و گفتم بهتر است همان افرادی که زحمت کشیده اند و تمرین کردند در کار باشند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است