گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگارنده در ادامه نوشته، راهکار انگشت گذاری مبتنی بر اصل تغییر پوزیسیون ها بر اساس حداقل جابجایی طولی بر روی گریف را در اجرای این جمله پیشنهاد می دهم. پیش از بررسی موضوع انگشت گذاری هفت دسته جمله سه نتی سه لا چنگ (از لا بکار تا می بمل)، پرداختن به انگشت گذاری سه جمله شامل تریوله های رابط الزامی می باشد.

طبق توصیه اکثر نسخ ادیت شده چاپی، جمله تریوله های رابط سه نتی همراه با سه تعویض متوالی انجام گردیده و چهارمین تعویض پوزیسیون متقارن با شروع هفت دسته جمله سه نتی بعدی است.

در اینجا برای سهل تر نواختن و نیز بالاتر بردن سرعت اجرای جمله رابط لازم است تا در اولین گام از تعداد تغییر پوزیسیون در این جمله کاست. از آنجا که نت دو آغازین به عنوان زیرترین نت پاساژ و با توجه به تغییر پوزیسیون ها در جملات قبلی با انگشت چهارم نواخته شده و نت لا بکار بعدی نیز با انگشت سوم نواخته می گردد، اجرای اولین نت جمله رابط (فا بکار) با انگشت اول در پوزیسیون هشتم سیم می صورت می پذیرد.

اما برای اجرای شش نت باقیمانده جمله رابط می توان تنها از یک تغییر پوزیسیون استفاده نمود. در صورتی که نت می بمل با انگشت سوم (پوزیسیون پنجم) نواخته شود، جدای آنکه تعویض انگشت اول به سوم بین پوزیسیون های شماره هشتم و پنجم در اینجا چندان خوش دست نمی نماید برای اجرای فادیز (در تریوله دوم جمله رابط) ناچار به استفاده از انگشت چهارم خواهیم بود که بازشدگی نامتعارفی را در ناحیه ناکل بین انگشتان سوم و چهارم ایجاد خواهد نمود.

اما در صورتی که تعویض انگشت به شکل اول به دوم از فادیز به می بمل انجام گردد، شاهد تعویض پوزیسیون خوش دست تری خواهیم بود که باعث می شود تا اول بتوان فادیز دوم در جمله رابط را که دارای یک و نیم پرده فاصله از می بمل می باشد با راحتی بیشتر و سریعتری با انگشت چهارم نواخت و نیز دست در وضعیتی قرار خواهد گرفت که تریوله آخرین جمله رابط بدون جابجایی دست چپ در جهت تغییر پوزیسیون نواخته گردد. (در صورتی که برای نواختن فا دیز از انگشت سوم استفاده شود بازهم با توجه به فاصله طولی زیاد شاهد کشش و باز شدگی نامتعارف در ناحیه ناکل بین انگشتان دوم و سوم خواهیم بود)

در این حالت نت دو بکار با انگشت اول و می بمل با همان انگشت دوم بکار رفته در تریوله دوم(قبلی) بلافاصله نواخته می گردد و این مطلوب ماست. بنابراین با روش تشریح شده می توان از شمارگان کلی تعویض پوزیسیون در جمله تریوله رابط کاست و آماده ورود به بخش هفت دسته جمله سه نتی بعدی گردید.

حال در اینجا لازم است تا با تغییر جهت آرشه کشی از راست به چپ (از جمله رابط به هفت دسته جمله سه نتی بعدی) در جهت تقویت عوامل ذیل بهره جست:

الف- روان و راحتر ساختن بیشتر اجرای هفت دسته جمله سه نتی بعدی با بهره گیری از آرشه چپ نسبت به اجرای همین بخش در آرشه راست

ب- سرعت بخشی بیشتر به تمپوی کلی اجرای جمله با توجه به خوش دستی بیشتر اجرای این جمله در آرشه چپ به نسبت آرشه راست

ج- کاستن از بزرگنمایی تعویض پوزیسیون دست چپ درهنگام تعویض آرشه از نت دوبکار به لابکار

د- کرشندو نمودن با کیفیت تر دسته جمله هفت تایی با نزدیک شدن تدریجی به پاشنه در آرشه چپ و بالاتر بردن موزیکالیته کلی جمله.

viol.ir

علی نوربخش

علی نوربخش

متولد ۱۳۵۵ تهران
نوازنده و کارشناس آموزش ویولون
لیسانس مهندسی عمران

Date and place of birth 1977 Tehran
Violinist and Violin Instructor
B.Sc. Civil Engineering

۱ نظر

بیشتر بحث شده است