گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه ضربانگ در فستیوال کلن

گروه ضربانگ دوازده نوامبر آینده، در چارچوب جشنواره ریتم کلن و در سالن فیلارمونی این شهر آلمان روی صحنه می رود. از دیگر میهمانان جشنواره امسال کلن، ذکیر حسین نوازنده بزرگ طبله هند و مارتین گروبینگر هنرمند جوان اتریشی است که در سالهای اخیر شهرت بسیار یافته است. ضربانگ که شناخته شده ترین گروه سازهای کوبه ای ایرانی در خارج از کشور است، برای برنامه خود در سالن فیلارمونی کلن ترکیبی نسبتا تازه را پیش بینی کرده است.

پژمان حدادی، بهنام و رضا سامانی به همراه حکیم لودین (افغانستان) از نوازندگان بنام سازهای کوبه ای این گروه هستند و جاوید افسری راد آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور و ماتیوس چاهوریدیس «لیرا» نواز سرشناس یونانی را همراهی خواهند کرد.

به گفته بهنام سامانی از بنیانگذاران گروه ضربانگ، کنار هم قرار گرفتن افسری راد و ماتیوس در اجرای کلن رویداد نویی است که بر جذابیت کار گروه خواهد افزود.

سالن فیلارمونی کلن از مهمترین کانونهای موسیقی کلاسیک و سنتی در آلمان به حساب می آید و در سالهای اخیر میزبان هنرمندانی چون: محمد رضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، سیما بینا و گروه دستان بوده است.

«ضربانگ» ۱۵ سال پیش با بهنام سامانی، مرتضی عیان و سیاوش یزدانی فعالیت خویش را در خارج از کشور آغاز کرد اما حدود پنج سال طول کشید تا این گروه به ترکیب ثابتی دست یابد. پیوستن پژمان حدادی و به دنبال آن جاوید افسری راد تاثیری فراگیر در فعالیت ها و شناساندن این گروه گذاشت.


ضربانگ که کهگاه نیز از همراهی مرشد مهرگان نوازنده ضرب زورخانه بهره می جود، در بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا برنامه اجرا کرده و علاوه بر شرکت در جشنواره های غربی، دامنه فعالیت های خویش را به شرق آسیا، کشورهای عربی و آمریکای لاتین نیز کشیده است.
اینگونه ضربانگ تلاش کرده تا به طور ویژه سازهای کوبه ای ایرانی را در نقاط مختلف جهان معرفی کند.

علاوه بر دف و تنبک، این گروه در کارهای خود از دمام، کوزه، دوایر کوکی و برخی از سازهای کوبه ای بین المللی از جمله افغانستان بهره می گیرد. بهنام سامانی کوزه ای را در این گروه می نوازد که ابتکار خود اوست و از پوست برخوردار است.
حضور پژمان حدادی و بهنام سامانی زوج ضربی که سالهاست تجربه همکاری با یکدیگر را اندوخته دارند، در موفقیت ضربانگ نقش اساسی دارد. مکمل این زوج چیره دست حکیم لودین و رضا سامانی است که هر کدام قادر به نواختن سازهای گوناگون هستند.

ساخت قطعات ملودیک گروه معمولا بر عهده جاوید افسری است؛ ساختار این قطعات به گونه ای است که به خوبی می تواند پذیرای چند ساز کوبه ای باشد و در عین حال، ظرفیت و ظرافت موسیقی سنتی ایرانی و شخصیت ساز سنتور را آشکار می سازد.

افسری راد سنتور نوازی را نزد اساتیدی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان آموخته و در سالهای اخیر با بنیانگذاری «گروه بین المللی مولانا رومی» و همچنین آثار سمفونیک بر گستره فعالیت های هنری خود افزوده است.
علاوه بر این، پیوستن ماتیوس چاهوریدیس به ضربانگ، زمینه آثار فراملی ضربانگ و کارهای نو را فراهم تر ساخته است.

ماتیوس چهره ای شناخته شده برای جامعه موسیقی ایرانی است. وی تاکنون با هنرمندانی چون شهرام ناظری، علی اکبر مردای و اردشیر کامکار کنسرتهایی را در ایران و خارج برگزار کرده است.
از ویژگیهای ماتیوس برای ضربانگ، علاوه بر افزودن یک ساز دلنشین کششی، توانایی او در خوانندگی است. ضربانگ در برخی از قطعات از صدای دلپذیر وی بهره خواهد گرفت.

این هنرمند یونانی از سه سال پیش کنسرتهایی را به همراه برادران سامانی و حکیم لودین اجرا کرده ولی در کلن این فرصت را خواهد داشت تا به همراه ترکیب کامل ضربانگ هنرنمایی کند.

احمد طاهری

احمد طاهری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است