گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تفاوتهای صوتی استردیواری و گوارنری (۱)

بررسی تفاوت های طیف های صوتی در ویولن های استردیواری و گوارنری

اندرز بوئن

چکیده

:
۳۰ ویولون کرمونایی که در کارگاه های استرادیواری و گوارنری ساخته شده اند، با توجه به طیف های میانگین طولانی مدت مورد مقایسه قرار گرفتند. طیف های ۳/۱ اکتاو نیز از یک برنامه ضبط شده که در آن قطعه های یکسانی در شرایط یکسان با هرکدام از ویولن ها نواخته می شوند گرفته شدند. در حالت کلی طیف ها با یک باند ۱۰ دسی بلی از ۲۵۰ تا ۴۰۰۰ هرتز منطبقند. یک ویولن استرادیواری معمولی در باند های ۲۰۰ و ۲۵۰ و بالاتر از ۶/۱ هرتزی قوی تر است.

در حالیکه ویولن های گوارنری معمولا از ۳۱۵ تا ۲۵/۱ هرتز قوی ترند. این تفاوت ها باعث ایجاد صوتی عالی و نت های پایه قوی تری در نت های بم ویولون های استرادیواری در مقایسه با صدایی تیره تر در ویولون های گوارنری می شود.


مقدمه:
ویولون ها و دیگر آلت های موسیقی معمولا بر اساس منحنی های admittance یا radiation مورد بررسی قرار می گیرند. این گونه منحنی ها به سرعت ضبط شده و برای ارزیابی و تحلیل جزئیات ویژگی های ساز و کیفیت های آکوستیکی فاقد ارزش می باشند. در حالیکه سازهای باکیفیت بسیار کمی برای چنین بررسی هایی در دسترس می باشند. سازندگان و نوازندگان ترجیح می دهند که برای سنجیدن یک ساز آن را بنوازند تا اینکه از روش های ارزیابی تحلیلی استفاده کنند و نوازندگان نیز معمولا با چند ثانیه نواختن ساز به کیفیت آن پی می برند. یک شنونده آموزش دیده نیز باید بتواند حتی با شنیدن قطعه ای ضبط شده به کیفیت ساز پی ببرد. اطلاعات مهم مورد نیاز برای ارزیابی کیفیت ویولن را می توان در طیف صوتی آن یافت.

بنابراین، بررسی طیف صوتی ویولن ها باید از طریق تحلیل قطعات ضبط شده نیز امکان پذیر باشد. این مقاله طیف صوتی ویولن های کریمونی ساخته شده توسط آنتونیو استرادیواری و جوزپه گوارنری را مورد مطالعه قرار می دهد. هدف کلی تر این پژوهش ارائه روش تحلیلی ساده ایست که حتی بتوان برای تحلیل قطعات ضبط شده مانند آرشیو خانگی CD نیز بکار برد.

روش تحقیق: سیگنال هایی از یک قطعه ضبط شده (Miracle Makers از بین و فوشی) به آنالیزور طیف که قادر به انجام اندازه گیری باند ۳/۱ اکتاو بود، متصل شدند. دیسک های فشرده با استفاده از یک دستگاه قابل حمل پخش CD (مدل Sony SL-s320 که سیستم تقویتی Bass آن خاموش شده یود) پخش شدند و سیگنال نیز به یک واحد Norosonic N110 فرستاده شد.

از آنالیز باند ۳/۱ اکتاو، سطوح فشار صوتی برابری (میزان فشار صوت در میانگین زمانی) از ۶۳ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز بدست آمد. طیف های برابری که C آنها اندازه گیری شده بود به طور همزمان محاسبه شدند. این نوع ارزیابی استاندارد آکوستیک را می توان با هزینه ۵۰۰۰ دلار به انجام رساند. همچنین می توان این کار را با استفاده از رایانه شخصی CD-ROM دار، کارت صوتی و یک برنامه آنالیز طیف با قابلیت تحلیل باند ۳/۱ اکتاو نیز انجام داد. ماتریس های داده های بدست آمده از آنالیزور N110 برای تحلیل بیشتر در فایل جداگانه نگهداری شدند.

این روش شبیه روشی است که گابریلسون و جانسون مورد استفاده قرار دادند. آنها ضبط قطعات خود را در اتاق اکو انجام دادند. قطعات ضبط شده ای که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند نیز در یک استودیو با دیوار های آکوستیک ضبط شده بودند که احتمالا باعث پراکندگی صوت در ناحیه مناسب فرکانس برای ویولن می شود (بالاتر از تقریبا ۲۰۰ هرتز). گابریلسون و جانسون از نوازنده خواستند که هر نت را به کاملترین و بلند ترین نمودار ممکن بنوازند، در حالیکه در این پژوهش «هیجان» نواختن کاملا عادی است. این نکته که شرایط ضبط CD بین و فوشی کاملا مشابه یکدیگر است، حائز اهمیت است. دبلیو لاترسام نیز تحلیل باند ۳/۱ اکتاو قطعات مشابهی که توسط تکنوازان مختلف نواخته شده را انجام داده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است