گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اپرای آیدا (۲)

اپرای آیدا در کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی (۱۸۷۳)، ایالات متحده (۱۸۷۳،۱۸۸۶، ۱۹۴۹)، آلمان (۱۸۷۴)، اسپانیا (۱۸۷۴)، اتریش (۱۸۷۴)، مجارستان (۱۸۷۵)، لهستان (۱۸۷۵)، فرانسه (۱۸۷۶)، روسیه (۱۸۷۵)، پراگ (۱۸۷۵)، انگلستان (۱۸۷۶)، موناکو (۱۸۷۷)، استرالیا (۱۸۷۷)، سوئد (۱۸۸۰) و برزیل (۱۸۸۶) نیز اجرا شد.

در تمرین های اجرای سال ۱۸۸۶ در شهر ریو دو ژنیرو، در برزیل، بازیگران ایتالیایی، پیوسته، با رهبر محلی و بی کفایت خود درگیری داشتند. تماشاچیان حتی کار رهبرهای جایگزین را نیز نپسندیدند و به آنها راضی نشدند.

آرتورو توسکانینی در آن زمان ۱۹ سال داشت و نوازنده ویلونسل و همچنین دستیار مدیر کر بود که به ناچار قانع شد که رهبری اجرا را بر عهده بگیرد؛ توسکانینی کل اپرا را از حفظ رهبری کرد که بسیار هم موفقیت آمیز بود و آغازی شد برای موفقیت های بعدی او.

اپرای آیدا بار دیگر به رهبری توسکانینی اجرا شد. اما این اجرا که به صورت کنسرت بود در سال ۱۹۴۹ و در نیویورک صورت گرفت و به دلیل طولانی بودن آن، ابتدا، در شبکه ان بی سی در دو نوبت پخش شد و سپس به صوت نوار ویدئویی در اختیار علاقه مندان به این اثر قرار گرفت.

audio file
قسمتی از اپرای آیدا را بشنوید

اپرای آیدا هنوز هم یکی از آثار اصلی رپرتوار استاندارد اپرا است و اپرای شماره سیزدهم لیست اپراهای پر اجرا در سراسر دنیاست. تا سال ۲۰۰۷، تنها اپرای متروپلیتن، هزار و صد بار این اثر را اجرا نموده است. بدین ترتیب، آیدا پس از لا بوهم دومین اپرایی است که در متروپلیتن بیشترین اجرا را داشته است.

زمان دقیق رخ دادن ماجرای اپرا به طور دقیق مشخص نشده است و نمی توان زمانی را بهتر از مصر باستان برایش در نظر گرفت. مریت تلاش زیادی کرد تا در نخستین اجرا، صحنه و لباس ها را اصیل از آب در آورد. با توجه به سبک های هنری پایدار در تاریخ سه هزار ساله مصر باستان، لازم نیست که برای اجرای یک اپرا به دنبال بازه زمانی خاصی از این تاریخ گسترده بگردیم.



خلاصه اپرای آیدا

آیدا یک شاهزاده اتیوپیایی است که اسیر و به مصر آورده شده است. رادامس، فرمانده ارتش فرعون بر سر دو راهیِ عشقش به آیدا و وفاداری به فرعون مانده است. داستان با عشق یک طرفه آمنریس، دختر فرعون به رادامس، پیچیده تر نیز می گردد. از طرفی آیدا نیز پنهانی عاشق رادامس است. جنگ با اتیوپی غیر قابل اجتناب است و رادامس هم مشتاق است تا فرماندهی آن را بر عهده گیرد تا هم خوش خدمتی کرده باشد و هم به عشقش برسد.

audio file
قسمتی از اپرای آیدا را بشنوید

رادامس پیروز از میدان جنگ به کشورش باز می گردد و طبق گفته شاه مصر پاداش او هر آنچه که بخواهد است. رادامس هم تقاضا می کند که تمامی اسیران را آزاد کنند که این خواسته اگرچه با مخالفت مصریان روبرو می شود اما نهایتا صورت می پذیرد. سپس پادشاه مصر رادامس را جانشین خود معرفی می کند و او را به همسری دخترش که اکنون از عشق آیدا به رادامس آگاه است، بر می گزیند.

رادامس به آیدا اطمینان می دهد که با او ازدواج می کند اما زمانی که مسیر امن برای فرار را به او می گوید، پدر آیدا نیز که اسیر جنگی بود اما هویت خود را فاش نکرده بود، ناگهان از پشت سنگی بیرون می آید و خود را معرفی می کند. رادامس احساس می کند که به او توهین شده است. در همین زمان دختر پادشاه مصر به همراه کشیش از راه رسیده و رادامس را دستگیر و در دادگاه محکوم به زنده به گوری می کنند. رادامس که در زندان به سر می برد و منتظر اجرای حکم خود است ناگهان صدای آهی می شنود و می بیند که آیدا در همان زندان پنهان شده تا در کنار رادامس جان بسپارد.

چندین فیلم سینمایی با اقتباس از اپرای آیدا ساخته شده اند که مهم ترین آن ها از این قرارند: فیلمی که در سال ۱۹۳۵ و با بازی لوئیس مکسول و سوفیا لورن ساخته شد. همچنین اقتباسی سوئدی نیز از این اپرا صورت گرفته است. البته در هر دو فیلم تنها از بازی بازیگران استفاده شد و صدای ضبط شده خوانندگان بر روی فیلم قرار گرفته است. همچنین داستان اپرا و نه موسیقی آن نیز منبعی شد برای فیلمی که در سال ۱۹۹۸ توسط التون جان و تیم رایس ساخته شد.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است