گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک بی بی سی (۱)

ارکستر سمفونیک بی بی سی ارکستر اصلی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) است که یکی از برجسته ترین ارکستر های بریتانیا به شمار می رود. بی بی سی تقریبا از ابتدای فعالیت خود، سال ۱۹۲۲، پخش موسیقی را با آنسامبل هایی هم نام خود (یا با نام های متفاوت) آغاز نمود. اولین آنسامبلی که در سال ۱۹۲۳ با بی بی سی کار کرد گروه “۲LO Military Band” بود.

«ارکستر رادیو» (”Wireless Orchestra”) در سال ۱۹۲۴ و به رهبری لاندون رونالد (Landon Ronald) و دن گادفری (Dan Godfrey) تشکیل شد که دن گادفری نخستین رهبر دائم گروه شد.

در سال ۱۹۲۶، پرسی پیت (Percy Pitt)، مدیر موسیقی بی بی سی، به رهبری گروه گماشته شد و این آنسامبل نیز چند بار تغییر نام داد که از بین آنها می توان به «ارکستر سمفونیک رادیوی بی بی سی» یا «ارکستر سمفونیک رادیوی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا» اشاره کرد. این ارکستر با این عنوان ها با شرکت کلمبیا رکوردز آثاری را ضبط کرده است. با بازنشسته شدن پیت در سال ۱۹۳۰، این ارکستر به ارکستری تمام وقت با نام «ارکستر سمفونیک بی بی سی» تبدیل شد که نخستین رهبری اصلی آن نیز به آدریان بولت (Adrian Boult) سپرده شد.

بولت تا سال ۱۹۵۰ رهبر این ارکستر بود تا سرانجام مالکولم سارجنت (Malcolm Sargent) جایگزین او شد و این پست را تا سال ۱۹۵۷ حفظ نمود. از دیگر رهبران مهم این ارکستر می توان از آنتال دراتی (Antal Doráti) از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶، کالین دیویس (Colin Davis) از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱، پیر بولز (Pierre Boulez) از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵، (Gennady Rozhdestvensky) از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱، اندرو دیویس (Andrew Davis) از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ (که نسبتی با کالین دیویس نداشت) و لئونارد اسلاتکین (Leonard Slatkin) از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ نام برد.

در سال ۲۰۰۵، رهبری از جمهوری چک به نام یری بلهلاوک (Jiří Bělohlávek) به عنوان دوازدهمین رهبر اصلی ارکستر سمفونیک بی بی سی انتخاب شد. در واقع، این اولین بار بود که یکی از رهبران میهمان این ارکستر، رهبر اصلی آن می شد. او این مسئولیت را به طور رسمی در افتتاحیه جشنواره ۲۰۰۶ پرامز بی بی سی آغاز نمود و قراردادش در سال ۲۰۱۲ پایان می یابد.

ارکستر سمفونیک بی بی سی از آغاز به کار تا شروع جنگ جهانی دوم، در سپتامبر ۱۹۳۹، در کوئینز هال (Queen’s Hall) به اجرا می پرداخت. هرچند با شروع جنگ جشنواره پرامز آن سال خیلی کوتاه برگزار شد. در این شرایط بود که ارکستر به برسیتل منتقل شد که در آنجا نیز برای مدت طولانی بی استفاده مانده بود. اما از آنجا وضعیت بریستل، به دلیل داشتن بندرگاه، استراتژیک بود، شهر بمباران شد و در نتیجه این ارکستر در ماه جولای سال ۱۹۴۱ به بدفورد منتقل شد.

پرامز در فصل ۱۹۴۰و ۱۹۴۱ بدون شرکت بی بی سی برگزار شد اما این ارکستر از سال به بعد در این برنامه حضور یافت. کوئینز هال در روز یازده می ۱۹۴۱ با یک بمب آتش زای لوفت وافه تخریب شد. بدین ترتیب، پرامز به مکان کنونی خود، یعنی رویال آلبرت هال، نقل مکان کرد. پس از پایان فصل پرامز، کنسرت ها و ضبط های رادیویی در دانشگاه بدفورد انجام می پذیرفتند.

پس از حمله با سلاح های V1 در سال ،۱۹۴۴ باقیمانده کنسرت های رادیویی پرامزِ آن فصل، در مرکز فرهنگی – تجاری کورن اکسچینج بدفورد (Bedford Corn Exchange) برگزار شد. چند سال بعد، سی دیِ ضبط خاطره انگیزی از سمفونی شماره ۲ سر ادوارد الگار (Sir Edward Elgar) به رهبری سر آدریان بولت، همراه با آثار کوتاهتر او، توسط شرکت EMI، منتشر شد.

ارکستر سمفونیک بی بی سی، همچنین ارکستر وابسته مرکز باربیکن در لندن است و در فصل سالانه کنسرت در آنجا به اجرا می پردازد. ارکستر سمفونیک بی بی سی که ارکستر اصلی برنامه پرامز است در هر فصل چندین کنسرت اجرا می کند که شامل برنامه های افتتاحیه و اختتامیه پرامز نیز می شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است