گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پروژه ساخت ویلن «کانون» (۷)

در تشریحی به طور خلاصه: بدین ترتیب بعد از اطمینان در حد توان نقشه های جدید این ساز هر چه بیشتر تثبیت شده و برای مراحل قالب آماده شد و بعد از آماده ساز ی قالب و اجرای مراحل دیواره ها با توجه به ضخامت و ارتفاع از قبل پیش بینی شده، وارد مرحله بعدی و آماده سازی چوب صفحه زیر برای برش و تراش شدیم که در این قسمت وضعیت میزان الاستیسیته چوب افرا مورد آزمایش قرار گرفته و میزان تغییرات را در آن اجرا نموده و بعد از اتمام مراحل اولیه وارد بخش اتصال آن به سطح لبه دیواره ها شدم و بعد تنظیم ساختار کوکها در صفحه و هماهنگی فضای داخلی محفظه وارد بخش بعدی شده و طبق برنامه مراحل اجرایی برای صفحه روی ساز به اجرا در آمده و استحکامات ملزوم در نقاط استاتیکی آن در نظر گرفته شد و با توجه به اجرای دریچه های اف و تاثیر کاهش شدید مقاومت صفحه ساز، مجموعه ساختار مقاومتی ساز مساعد بوده و مجددا با مواد مخصوصی در حدود ۳۰ درصد مقاومت آن افزایش یافته و در هماهنگی مساعد تری با صفحه زیر و دیواره ها قرار گرفت که هماهنگی حیاتی ساختار و اجرای متقابل است.

در بخش دسته ساز همانطور که در قبل توضیح داده شد مانع از استفاده مازاد چوب و جرم شدیم زیرا که نوسانات مربوط به بدنه و تحریکات انفرادی دسته در تضاد با یکدیگر موجبات نا هماهنگی ارتعاشی را برای یک ساختار واحد تحت الشعاع قرار می دهد از این رو در حد امکان ساختار دسته و همچنین پیچک آن را هماهنگ با تحریکات بدنه و سیستم نظم ساختاری به لحاظ طراحی هندسی در نظر گرفتم.

در پایان سیستمی کاملا منسجم و در حد امکان تجهیز شده برای ویژگیهایی که مورد نظر بود به دست آمد و ساختار نهایی و محض به پایان رسید، حال مرحله دوم تغییرات در حیطه اصول و قواعد رنگ و جلا پیش رو بود، در بخشهای زیر سازی کار سیستم انسجام بافتی و همچنین ایجاد سطح مناسب به جهت لایه های بعدی باید فراهم و آماده می شد، در اینجا باید به تکنیک های اصیل و کهن رنگ در ویولن اشاره داشته باشم که در برخی از سبک ها خواص مواد مورد استفاده در ساز را جدای از تاثیرات شیمیایی آن بر ساختار بافتی با توجه به هدف زیبایی شناسانه بصری تلفیق نموده و نتیجه چند جانبه را فراهم می ساختند، از این رو با توجه به سبکهای دوران کلاسیک، نمونه های موجود و همچنین عکس برداری نهایی بر این مسئله تمرکز بیشتری پیدا کرده و آن را در تمامی مراحل به کار بستم.

طیف طلایی و لایه های متعدد برای ایجاد خاصیت صوتی خاص ویلن در تکمیل یکدیگر موثر بوده و جلوه ای زیبا و کاربردی را در امتداد مسیر ساخت دنبال نمودند تا آنجا که در پایان کار به جز استحکام و انعطاف در بخش ورنی جلوه ای آنتیک و مرتبط با اصول کلاسیک در آن نمود می کرد.

لایه های مواد مصرفی یکی پس از دیگری با گذران زمان لازم جهت قوام و اثر گذاری به انجام رسید، در ضمن باید پیش بینی لازم را به لحاظ چگونگی تغییرات حاصل از اکسیداسیون مواد مختلف در دوره های اجرای کار در نظر می گرفتیم تا از نظر کنتراست خیلی تیره و کدر نبوده و درخشندگی خود را از نظر اغنای حس بصری حفظ نماید.

در این مرحله ساز دیگر به پایان رسیده بود، مجموعه هایی از شواهد و اطلاعات مکتوب در ارتباط با آن و همچنین تصاویر جدیدی که بدست آمده بود وضعیت مساعدی را برای نگاه و سنجش نهایی فراهم می ساخت هر چند که ما نمی توانم به گذشته باز گردیم و نمی توانیم تمامی فاکتورهای طبیعی مرور زمان را به صورت یک روال و اکوسیستم طبیعی اعمال نمائیم و از جهتی دیگر در عصر یافته های جدید علمی و پژو هشی هستیم که تکنیک، صنعت و هنر را تحت تاثیر خود قرار داده اند از این رو این نگاه تاریخی را با جدیترین یافته های علمی در این باب مورد مطالعه قرار داده و بهترین حالت های ممکن را در نهایت توان به کار بردیم.

هر چند که در تمامی سازهای این مجموعه که بصورت نمونه برداری های خاص از الگوهای ارزشمند می با شد با همین قواعد و اصول لازم و کافی و هر چند ضروری سنجش و بررسی شده و در نهایت زمان و امکانات به اجرا درآمده و ثبت می گردد.

از این رو این راهیست که درآن مشقات فراوانی در تمامی زمینه ها از قبل تا بعد، ازآغاز تا پایان نهفته است باید با ممارست فراوان در مسیر حرکتی روشن تلاش و کوشش نمود.

 

 

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۱۰

  • از شما به خاطر تهیه این مقاله مفصل و دقیق متشکرم و چند سوال که پس از خواندن نوشته به نظرم آمد را مطرح می کنم:: مواد افزوده شده مورد اشاره که به صحفه روی ساز جهت تقویت بیشتر مقاومت تا ۳۰ درصد اضافه گردیده، تا چه مدت از عمر ساز می تواند تاثیر اضافه مقاومتی خود را حفظ نماید و ضمنا میزان ۳۰ درصدی افزایش مقاومت از چه روشی اندازه گیری شده است؟ طیف طلایی رنگ چه خاصیت صوتی خاصی در ویولن ایجاد می نماید؟ منظور از سیستم انسجام بافتی در زیر لایه رنگ چیست؟ چون سیستم قاعدتا مرکب از مجموعه ای از مواد و تکنیک های کاری است. میزان الاسیسیته چوب افرا از چه روش هایی و با توجه به چه ابزارهایی قابل اندازه گیری است؟

  • در قسمت قبل اشاره کرده ایدکه مقاوم سازی ساختار را می توانستیم در مرحله رنگ به اجرا در آوریم، سوال من اینست که این مقاوم سازی از طریق رنگ چگونه به انجام رسید و آیا این تکنیک در دو ساز دیگر مورد اشاره شده(استراد۱۶۹۹ و آماتی) که درباره آنها هم مطلب نوشته اید انجام شده؟

  • با درود
    مطالب تخصصی را به علت تنوع علوم، وسعت کاربرد و حجم گسترده عوامل آن در مبحث آموزش تخصصی ساخت ویلن تنظیم نموده ایم که در صورت تمایل می توانید با شرکت دراین دوره ها به صورت کاملا سیستماتیک با ساختار ویلن آشنا شده ، روش ها را آموخته و مورد استفاده قرار دهید ویا با معرفی و چگونگی روش تحقیق و بررسی آزاد در مبحث شناخت مواد و… و همچنین دستگاههای کنترل کیفی برای مصارف آزمایشگاهی شما رادر جهت دستیابی به هدفتان از طریق خطوط ارتباطی در این آدرس http://rezaziaei.com/contact.htm همراهی خواهیم نمود.
    با سپاس

  • جناب ضیایی؛ جواب شما، پاسخ سوالات بنده نیست. در این رابطه صورت مسئله بسیار روشن است، متنی منتشر گردیده و سوالاتی از جانب خواننده ای بوجود آمده. اگر معتقد هستید این متن بسیار تخصصی است و عموم خوانندگان چون من بنیاد دانشی لازم را برای فهم این متن ندارند پس چرا در این نشریه مطلب را به انتشار در آورده اید و آنرا در نشریات تخصصی ویولن در غرب و یا… منتشر نساخته اید و اگر نه، و این متن از لحاظ فهم علمی میتواند شمارگان افراد زیادی از خوانندگان را دربرگیرد چرا وقتی پرسش مطرح می گردد با این روش پاسخ می دهید؟ حتی به فرض انتشار این مطلب در نشریات تخصصی ویولن یا سمینارها هم، نمی توان به هر پرسشی با یک پرسش و یا دعوت به شرکت در کلاس های آموزشی طی ماه ها و سالها پاسخ داد و در سایر علوم نیز این روش مرسوم نیست. ضمن اینکه دقت فرمایید که شاید نحوه بیان این مطالب باعث بوجود آمدن پرسش ها گشته باشد. به هر حال، شایسته شان انسانی مخاطب شما این نیست که به او؛ با پاسخی زیرکانه و کلی، که شاید ناشی از بی حوصلگی در پاسخ گویی یا قابل ندانستن او و یا عدم علاقه به بیان مطالب و نکته ها به شکل عمومی و… با جوابی کلی پاسخ داده شود. دقت نماید که به دهها مورد سوال فنی در این مقاله و قسمت پیشین که برخاسته از متن همین نوشته هاست، حتی یک مورد جواب (واضح یا غیر واضح!) هم داده نشده است؟! من متن این مقالات را به شکل دقیق مطالعه نمودم و ضمن تشکر از شما، برخی از موارد را که متوجه نشدم ، به صورت شفاف و دقیق سوال نمودم و انتظار داشتم شما در هیات یک فرد کارشناس و یک معلم پاسخ پرسشهای من را به مهر به همان دقت که مطرح شده واضح بیان نمایید. زیرا قطعا ابهاماتی که در نوشته موجود است برای بسیاری دیگر از خوانندگان علاقمند و با دقت که در آینده نیز این نوشته را می خوانند بوجود خواهد آمد. از طرف دیگر حتی به فرض وجود داشتن فرصت و امکان در آینده برای من برای شرکت در کلاس های آموزشی شما، گرهی از کار باز نخواهد شد زیرا این ابهامات در نهایت و در بهترین حالت تنها برای یک فرد رفع خواهد شد و نه برای جامعه خوانندگان. ضمن اینکه؛ مکانی که شما نوشته های خود را ارائه می دهید فضای اینترنتی است که رویکردی متفاوت از دیگر رسانه ها را داراست و البته شما بهتر از من نسبت به اقتضائات این فضای زنده ارتباطی آگاهید و در این رابطه مشکل تنها آگاه شدن من از سوالاتم نیست بلکه قابل فهم شدن یک نوشته برای همگان تا ابدیت است! که شاید همین گامهای کوچک، جامعه ما را به سمت افق دانشی بزرگتر در آینده سوق دهد و امیدوارم اساتیدی چون شما با ورود به اینترنت، به نشر بیشتر آموخته ها به علاقه مندان اهتمام ورزند و در هر حال من همچنان مشتاق به خواندن پاسخ های روشن به سوالاتم هستم. با سپاس و احترام-پارسا

  • با سلام،
    در ابتدا جا دارد به خاطر توضیحات و مقالات خوبتان تشکر کنم و در ادامه ممنون می شوم اگر امکان دارد، توضیحاتی در مورد نحوه و چگونگی استفاده از نسبت طلایی در ساخت ویولن ارائه دهید.
    با تشکر فراوان

  • باسلام مولانا از ساری. قبلا گفتم چندین ویولن ساختم. همچنین چندین سنتور ساختم . در سنتور تغییراتی ایجاد کردم که بد نیست بدانید: اول اینکه گوشیهای سنتور را تقسیم کردمو نصف گوشیها یا گوشیهای سیمهای سفید همون سمت راست سرجای خودشون هست اما گوشیهای سیمهای زرد یا قرمز را بردم سمت چپ. و سیمگیرسیمهای زرد را آوردم سمت راست. پس در کل یک در میان چه سمت چپ و چه سمت راست سنتور گوشی و سیمگیر مساوی داریم. مزیت:مقدار نیروی وارد یر سنتور نصف میشه و عمر سنتور خیلی بیشتر. زیبای آن هم بهتر از قبل شده. صداش عالی شده وکارهای دیگه که اگه مایل باشید عکس و مطالب بیشتر را بذارم؟ متشکر که وقت صرف کردید.

بیشتر بحث شده است