گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی نزد ایرانیان در ۱۸۸۵ میلادی (۱۰)


زنگ

جنس این ساز از برنز است (این همان کاستانیت اسپانیائی هاست) رقاصان به هنگام رقص یک جفت از این زنگ ها را بر سر انگشتان دست خود می بندند. زنگ در تمام ایالات ایران متداول است.

* * *

اسباب های موسیقی که در جشن های عمومی به کار می روند عبارتند از:

نفیر

نفیر همان شاخ گاو یا شاخ قوچ است که درویشان همیشه، به خصوص به هنگام خطر آن را به کار می برند، سازی است که با دهان در آن می دمند و در تمام ایالات ایران متداول است.

چگور

(۲۵)
ساختمان این ساز کاملا شبیه تار است – پنج سیم از مس زرد رنگ دارد که آنها را با ناخن {انگشت سبابه دست راست} به اهتراز می آورند – برخی مواقع، به جای ناخن از یک قطعه پوست بز، برای نواختن چگور استفاده می کنند. این ساز در تمام ایالات ایران متداول است.

دهل

طبل بزرگ یا نوعی طبل است که کاسه صوتی آن از جنس مس یا سفال می باشد – دارای دو کوبه از چوب نازک به نام «ترکه» است که آنها را به دو سوی دهل میزنند – دمبک یا نقاره و دهل و طبل، از آلات موسیقی ضربی است که با چوبی سخت و مقاوم ساخته می شوند.

طبل

طبل سازی است بسیار کوچکتر از دهل که آنرا نیز با دو کوبه چوبی می نوازند.

بوق

بوق سازی است که ویژه جشن ها باشد نیست – این ساز را برای اعلام آماده بودن حمام های گرم به کار می برند – جنس آن از شیشه یا مس زرد رنگ است و در تمام ایالات ایران متداول است.


سوتک

سازی است که از چوب آبنوس یا شمشاد ساخته می شود و مجموعاً دارای ده سوراخ است، نواختنش در همه جا متداول است.

قاشق

این ساز از دو تکه قاشق که بر روی هم نهاده شده است تشکیل می شود، در بخش مقعّر قاشق ها زنگوله هائی به منظور ازدیاد صوت تعبیه شده است، قاشق را با دو تکه ترکه چوبی به نوا درمی آورند.


کرنا

کرنا سازی است به طول دو متر، از جنس مس زرد؛ این ساز را در اعیاد بزرگ، به هنگام برآمدن و فرو شدن آفتاب می نوازند، در شهرهای بزرگ ایران نواختنش متداول است.


سنج

(۲۶)

این ساز کاملاً شبیه سمبال (Symbale) است و جزء سازهای همراهی کننده به شمار می آید، در شهرهای بزرگ ایران نواختنش متداول است.


نقاره

مجموعه ای از چند طبل را نقاره می گویند، این طبل ها از جنس مس یا سفال است، کاسه صوتی یکی از آنها بزرگتر از دیگران است، بر دهانه این طبل ها پوست بز کشیده شده و دو «ترکه» که به آن «چوب» می گویند، کوبه های این ساز را تشکیل می دهند.

نی انبان


(۲۷)

{کرنوموز} (Cornomuse) سازی است که در آن نی، به کار رفته است و در صفحات آذریایجان نواخته می شود.


سرنا

{ابوا (Haulois) یا موزت (Musette)}
سازی است بادی که دارای ۹ عدد سوراخ است، هشت عدد در یک جانب و یکی در پشت ساز قرار گرفته است، جنس آن از چوب آبنوس است و نواختنش در اعیاد عمومی در سراسر ایران متداول است.


سوتک

نوعی صفاره (یا سوت سوتک) است از جنس سفال که بیشتر برای سرگرمی کودکان
بکار می رود – در محفظه سوتک، آب می ریزند تا به هنگام دمیدن در آن صدائی شبیه نوای بلبل از آن استخراج گردد – نوع دیگری سوتک موجود است که ساختمان ظاهری آن شبیه به فلوت است.


***

از آنجا که در موزه کنسرواتوار موسیقی پاریس، هیچ یک از این سازها موجود نیست، هموطنان ما {فرانسوی ها} مطلقا نخواهند توانست، شکل و ساختمان این اسبابهای موسیقی را در اندیشه خود تجسم بدهند، برای اینکه فرانسویان بتوانند با این سازها آشنا شوند، طرح هائی از روی این سازها برای ثبت در تاریخ ترسیم شده است.

یگانه آرزوی ما اینست که: آقای لومر، هموطن عزیز ما، کار را بر کنسرواتوار موسیقی پاریس آسان کنند و مجموعه ای از سازهای یاد شده را فراهم آورند.



پی نوشت

۲۵ – در متن Tchoger بجای Tchogour ثبت شده است.

۲۶ – در متن Sindy به جای Sandj چاپ شده است.
۲۷ – در متن به شیوه محاوره اهل تهران نی انبون (Nei-amboun) ثبت شده است؛ یادآوری این نکته نیز ضروری است که توضیح در باب این ساز جامع نیست و باید به اجمال گفت: سازی است بادی که از یک انبان و یک یا چند نای ترکیب شده است.


مجله هنر و مردم

حسینعلی ملاح

حسینعلی ملاح

دیدگاه ها ۳

  • با درود. در بالای متن، نام آقای ملاح به عنوان نویسنده آمده که چنین نیست. ایشان مطلب را ترجمه کرده اند. اصل مطلب به فرانسه است که در همانطور که در تیتر آمده در سال ۱۸۸۵ منتشر شده در پاریس. لطفا نام نویسنده اصلی و کتابشناسی اثر را بنویسید.
    همچنین بعید به نظر می رسد که مطلب با سازشناسی آغاز شده باشد. مقدمه ای، شناسایی، چیزی… – با سپاس.

بیشتر بحث شده است