گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


گروه مضراب به سرپرستی حمید متبسم پاییز امسال در شهرهای تورنتو، آتاوا و مونترال کانادا و بسیاری از شهرهای اروپایی به روی صحنه می رود. گروه مضراب یکی از پروژه های جدید حمید متبسم، نوازنده تار و سه تار و آهنگساز است که سالهاست در اروپا اقامت دارد.

حمید متبسم در سال گذشته، چهار گروه موسیقایی پردیس، دستان، مضراب و سیمرغ را برای کنسرت هایی در اروپا و ایران مدیریت کرده و همچنین آثاری برای آنها تصنیف کرده است.

به گفته این آهنگساز، تور کنسرت های گروه مضراب با عنوان «زمزمهها» و همراهی سپیده رئیس سادات با رپرتواری کاملا جدید و متفاوت در دو بخش برگزار خواهد شد.

در نخستین بخش از برنامه، قطعه «نوای دریا» از متبسم با تنظیمی جدید برای کوارتت مضرابی و سازهای کوبهای اجرا میشود، سپس تصنیف «سوگنامه» بر اساس شعری از شفیعی کدکنی ساخته پژمان زاهدیان به روی صحنه می رود و در آخر همین بخش تصنیف «ای باغبان» به یاد دکتر محمد مصدق بر اساس شعری از اخوان ثالث ساخته رامین عظیمیان اجرا خواهد شد.

در بخش دوم کنسرت هم مجموعهای عاشقانه با نام «زمزمهها» بر اساس اشعار شفیعی کدکنی اجرا میشود، این مجموعه که شامل شعری طولانی از شفیعی کدکنی با همین عنوان است توسط وی در مایههای ماهور، همایون شوشتری و دشتی ساخته شده است و هر بخش متناسب با فضای شعر عنوانی مختص خود با نامهای به رنگ خواب (در مایهای میان دشتی و ماهور)، از آیینه خورشید (در مایهٔ ماهور و شوشتری)، با چشمه ساران (در مایهٔ همایون)، در شبی خزانی (در مایهٔ دشتی و با یاد استاد حسن کسایی) و تا دریای تو (در مایهٔ دشتی) دارد.

در این کنسرت، حمید متبسم با تار وسه تار، پژمان زاهدیان با سه تار، آرمان سیگارچی با بربط، رامین عظیمیان بم تار و نغمه فرهمند با سازهای کوبهای به عنوان نوازنده و سپیده رئیس سادات به عنوان خواننده، به روی صحنه خواهند رفت.

گروه مضراب

لازم به ذکر است که گروه مضراب متشکل از یک کوارتت مضرابی (تار، سه تار، بم تار، بربط و سازهای کوبهای) در سال ۱۳۸۴ توسط حمید متبسم در اروپا تاسیس شد و تاکنون کنسرتهای متعددی در فستیوال های اروپایی اجرا کرده است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اعضای گروه مضراب، میتوانند به پیج گروه مضراب

مراجعه کنند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است