نگاهی به آثار و توانایی های حسین خواجه امیری (III)

حسین خواجه امیری (ایرج)
حسین خواجه امیری (ایرج)
یکی از خصیصه های مهم آواز ایرج، یکدست بودن صدای او در بخش بم، میانی و اوج است، به تعبیر دیگر چنین تصور میشود که صدای بم و زیر او متعلق به دو خواننده میباشد، چراکه کمتر خواننده ای کل وسعت صدایش اینقدر در مهار و کنترلش است.

به نمونهایی از این خصیصه گوش دهید:

audio fileبشنوید گوشه شهناز را با سه تار احمد عبادی و آواز ایرج

audio fileبشنوید آواز خسرو و شیرین را با سه تار احمد عبادی و آواز ایرج

از نکات جالب دیگر، بی تنش بودن چهره او هنگام اجرای آواز است، به صورتی که شما تغییری در چهره اش در اوج خوانی مشاهده نمی کنید، مانند برخی از خوانندگان صورتش هم سرخ نمیشود و نیز رگهای گردنش بیرون نمیزند و همینطور در اوج خوانی مثل بعضی از خوانندگان، او را در حال بلند شدن از روی صندلی (!) نخواهید دید.

Audio File قسمتی از او خوانی ایرج را با همراهی تار جلیل شهناز ببینید

بدیهی است که تنها داشتن صدایی با مشخصات مذکور، خواننده ای جاودان بوجود نمی آورد. معدود خوانندگان صاحب صدایی همچون ایرج بوده اند ولی نتوانستند از صدایشان به مانند این خواننده استفاده کنند. او در زمان خود سبک جدیدی در ارائه آواز به وجود آورد که موجب احیای آواز شد.

. ایجاد سبک جدید، داشتن خلاقیت و اصطلاحا نمکهای خاص ایرج ر ا در اجرای آواز و تصنیف (به قول بهمن بوستان) عواملی است که تاریخی شدن نام ایرج را تضمین می کند.

به این دو نمونه از اجرای گوشه بیداد همایون با صدای ایرج توجه کنید:

audio fileبیداد شماره اول

audio fileبیداد شماره دوم

همانطور که گفته شد، او علاوه بر مهارت عجیبی که در اوج خوانی دارد بر خلاف عقیده عموم، بم خوان بسیار ماهری نیز هست که به طور نمونه میتوان به تصنیفی در چهارگاه اشاره کرد که می شنویم:

audio fileبشنوید تصنیف چهارگاه را از برنامه شاخ گل ۳۸۴ با صدای ایرج

یکی از ویژگی های آثار تصنیفی ایرج در تنوع است و این اتفاق مبین یک واقعیت است که بسیاری از آهنگسازان به نام، علاقه به صدای او داشته اند و جالب اینجاست که آثار بسیار خاص این آهنگسازان که اکثرا خوانندگان دیگر توانایی اجرای آنها را چه به لحاظ زیبایی و چه به لحاظ توانایی (که مورد دوم بیشتر صدق میکند) توسط ایرج اجرا میشده است.

audio fileبشنوید تصنیف چهارگاه را با صدای ایرج

به گفته سید علیرضا میر علینقی، دو گروه خواننده وجود دارند، گروه اول خواننده هایی هستند که آهنگها، آنها را به شهرت میرسانند و گروه دوم خوانندهایی هستند که آهنگها را به شهرت میرسانند و ایرج جزء گروه دوم است.

او در جوانی و میانسالی بسیار در اجرا فعال بوده و رکورد ۱۰ ساعت ضبط در روز را داشته است که کثرت کارهایش که گمان نمیکنم کسی تا به حال به این تعداد تصنیف خوانده باشد (چه در موسیقی کلاسیک ایرانی و چه در موسیقی مردمی!) گویای این مطلب است. البته در ابتدای مقاله اشاره شد که بخش بزرگی از این کارنامه شامل کارهای جدی می باشد.

جای شگفتی و بخصوص تاسف فراوان اینجاست که خواننده ای با این کثرت آثار جدی و با این قدرت اجرای منحصر به فرد و بی همتا ناشناخته مانده و آثارجدی او نایاب باشد و او را به واسطه مرحوم فردین بیاد آورند و نه آثار جدی که اجرا کرده است؛ در صورتی که هر شنونده حرفه ای و نیمه حرفه ای، «آثار جدی» اجرا شده توسط او را بشنود اقرار خواهد کرد، این تصانیف بسیار زیباتر از خیلی از تصانیفی است که سالهای متمادی است آنها را شنیده و از بر دارد و همچنین پی خواهیم برد که آهنگسازان بسیار قوی و زبده ای نیز بوده اند که متاسفانه گمنام مانده اند!

12 دیدگاه

  • ارسال شده در مرداد ۱۸, ۱۳۹۱ در ۸:۲۹ ق.ظ

    درود به شما
    تشکر از این زحمتی که کشیدید و بسیار هم خوب نوشتید
    کمی هم البته به دقت بیشتری نیاز داره و مثلا گوشه بیات کرد که نوشتید اشتباه هست.
    گوشه خسرو شیرین هست که اجرا شده و من همیشه در وبلاگ ایرج که در اونجا مطلب مینویسم بر این گوشه بسیار تاکید کردم و استاد ایرج باید گفت در چند آواز بداعت و سبک خودشون رو به ثبت رسوندند.
    یکی چهارگاه ایرج هست که از همه بارزتر و اصلا خصیصه اصلی ایرج و انحصار ایرج هست
    یکی اصفهان استاد ایرج هست که اغلب ایشون اصفهان رو در فضایی ما بین اصفهان و گام وصال و دشتی اجرا میکنند.
    یکی هم برخی گوشه ها یکی مثل همین خسرو و شیرین که سبک خاص خودشون هست و معروف هم هست!

  • فرامرز
    ارسال شده در مرداد ۲۸, ۱۳۹۱ در ۴:۰۶ ب.ظ

    باسلام
    این تعبد وطواف شما به دور شخصیت آقای امیری برای چیست نمیدانم.گاهی اورااستاد!مینامیدیا درجای دیگراورا صاحب آثار جدی میخوانید یاازهمه مضحک تر اوراخواننده صاحب سبک مینامید…..هنوزجای شکرآن باقیست که وی را خدا نمینامد.این همه نوحه سرایی غلط برای چیست؟حضرت جنابی که پاسخ آقای جواهری رااین گونه میدهید که مردم کشور مانسبت به سایررشته های فرهنگی و هنری باشعر و شعور و ادبیات بیشتر انس والفت دارند حال انتظار دارید همین مردم متوجه نباشند آن اشعار فوق سخیف که حضرات عالی به همراه خانواده های خود دور همدیگر جرأت وتحمل گوش دادن آنها را ندارید ازحنجره ی همین آقای به اصطلاح استاد صاحب سبک گلگون شده اند.
    یاهمین مردم وقتی گلهای تازه شماره ۵۵راگوش جان میکنند متوجه میشوند که این آقا اصلایا ابوعطارا متوجه نشده یا به کلی شعر جناب خواجه را درک نکرده است .مگر میشود خواننده ای به اصطلاح استاد باشد و این بیت حافظ را درابوعطای کمی حزین بخواند و برای ثانیه های طولانی وخسته کننده تحریرهای تعزیه ای بزند.
    حباب وار براندازم از نشاط کلاه
    ویااین بیت شاد و مهیج
    به ناامیدی ازاین درمرو چراباید در گوشه حجاز خوانده شود.شما هم میدانیدکه ملجأاین گونه اشعار در دستگاه شادتری مثلا ماهور میباشد.این چگونه استادیست که بین فرم و محتوی نمیتواند ارتباط معقول ایجاد کند؟من مستمع ایشان نیستم این یک اثر هم تصادفا به دستم رسید .به طور حتم در بقیه ی کارهای جدی!ایشان ازاین شاهکارها یافت میشود.
    حقیقتا بدون حب وبغض میپرسم خواندن این چنین اشعاری چه چیزعایدمامیکند؟چه خدمت ویاپیشرفتی به موسیقی کشورمان ارزانی میدارد؟من نام این گونه کارهای موسیقی راتفریحات وقت گیر میگذارم.بزرگان و صاحبان اندیشه بر این گمانند که عامل درجازدن ویا دوشادوش موسیقی دنیا نبودن موسیقی کشورمان سیاست های غلط و متحجرانه ی حکومت است.باشد قبول ولی به نظر شما کارهای بی ارزش بلکه ضدارزش این آقایان که شما برایشان قلم فرسوده میکنید اعتماد پدران و مادران مارا نسبت به جایگاه موسیقی خدشه دار نکرد؟آیاموجب وهن شخصیت موسیقی و موسیقیدان نشدند؟اولیای ما باخودمیگفتند اگر مااجازه دهیم که فرزندمان به کلاس های موسیقی بروند(تازه اگر به مانند استاد شما استعداد!توانایی و پشتکار و…داشته باشد)درانتها میشوند مثل این آقا(گرچه شمامیگویید این آقا نیست در جهان است ودیگرکسی مثل او یافت نمیشود.خوب آرزوی شاعر بزرگمان را برآورده کرده اید زیرا جناب مستطاب پاسخی است به”آنچه می یافت نشود آنم آرزوست”)که بیاید در استدیو وبا صدای رسا در محدوده ی تنور بلندبخواندکه:
    دوتاگرمک بود لرزون میون سینه ناب
    ویا
    عشقم کشیده …….
    وازاین قبیل در و گوهرهایی که ازحنجره ی مبارک تراوش میکرد. معهذا تصدیق میفرمایید که ایشان ازظهور چه استعدادهایی جلوگیری کرده اند.خدای نکرده از مسیر حق و انصاف منحرف نشوم ولی خیانت بزرگی که این گونه افراد به موسیقی میهن کردند چه کسی کرد؟همان اساتیدی که در مرحله ی اول نام بردید انصافا چه خدمات شایسته ای به موسیقی ما کردند.شخصی مانند استاد(گرچه این شاخص را بی مفهوم کرده اید )خالقی که چه زحماتی متحمل شده اند وامثال ذلک که هدف حقیر شناسایی و واکاوی آن خدمات نیست ولی آیا رفتار وآثار این قبیل خوانندگان درجهت خلاف مسیر آب شناکردن نبود؟همه زحمات این استادان را یک مرتبه بر بادادن نبود؟بله بود آقای ایرج و امثاله نه تنها یک موسیقیدان جریان ساز مترقی نبودند بلکه یک خواننده ی دست چندم بودنداما عوام پسند و عوام زده./famous/عوام در یک برهه ای اززان اوراعلاقه داشتندولی آیا زمان اوبه سرنرسیده است؟سرنوشت انسانهای آمی و عامی مختوم به مشابه همین است.
    درانتها به مدیر ومسئول این وبسایت برادرانه و خاضعانه پیشنهاد میکنمکه همه ی هم وغو وتوان وسواد خود را در حهت معرفی انسان های جریان ساز ومقتدم فضل صرف نمایید واین فرصت به دست آمده به سادگی از دست ندهید چرا که ما درمقابل تاریخ وآیندگان باید پاسخ گو باشیم و تحلیل صحیحی از وقایع داشته باشیم.سرانجام ازبن جان آرزوی سعادت و خوش بختی موسیقی و موسیقیدانان کشورم را دارم.

  • ارسال شده در شهریور ۱۰, ۱۳۹۱ در ۵:۳۳ ب.ظ

    با سلام خدمت دوستان و تقدیر و تشکر از زحمات شما.

    بیداد شماره دوم که گذاشتید فکر نکنم بیداد باشه.
    بیشتر در بیات راجه و در ادامه عشاق سیر می کنه
    باز هم تشکر

  • سامان
    ارسال شده در شهریور ۱۲, ۱۳۹۱ در ۹:۰۰ ق.ظ

    تمام مطالبی که این اقای فرامرز نوشتند با حب و بغض است.از قدیم گفتند چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.وقتی صدایی توی دل می نشیندحالا تا قیامت بگو چنین است و چنان است .فقط در یک مورد من با ایشون موافق هستم و اون هم خواندن بعضی از اوازهای ان چنانی. باید اشاره کرد هیچ ادمی نیست که اشتباه نکنه .به عنوان مثال اقای علی نصیریان یکی از هنرمندان مشهور ایران است. چند روز پیش یک فیلم قدیمی از ایشان و خانم پوری بنایی دیدم بنام (مهرگیاه).خوب از اقای نصیریان بر میاد در چنین فیلم بی سر و تهی بازی کنه!!اینها حاصل بی تجربهگی است .سامان

  • اردلان
    ارسال شده در اسفند ۱۴, ۱۳۹۱ در ۹:۳۱ ق.ظ

    استاد ایرج پهلوان ایران هست .و مطمئن باشد که باید قرنها بگذرد تا شابد همانندی پیدا کند که نمنیکند

  • آرش
    ارسال شده در اسفند ۲۰, ۱۳۹۱ در ۱۲:۱۶ ق.ظ

    با درود
    با سپاس از زحمت جمع آوری و دقت جنابعالی. روی صحبتم پس از این با آقای فرامرزه. واقعا عجیبه هر کس خرف خودش رو میزنه آقا شما از استاد خوشت نمیاد بکو خوشم نمیاد چرا یه من گزافه اون هم با قوام ادبی تلاوت میفرمایید. اینجا از قدرت صدای استاد ایرج سخن رفته حالا عجب که شما از آوازهای ایشون فقط یکی اما تصنیف به قول خودتون آنچنانی ایشون رو از قلم نینداختید. بابا جان کمی انصاف کمی صداقت. صدای استاد ایرج دارای المانهای عالی هست نظیر حجم شفافیت جنس لطافت و غیره. من قبول دارم استاد به اندازه ی به فرض استاد بنان و شجریان در تلفیق شعر و موسیقی مهارت ندارن اما در آفرینش جملات جدید ، رعابت ریتم و تحریر های پر قدرت ایشون بهترین هستنو به هر حال سخن کوتاه خواهش میکنم با مهر از هنر صحبت منید.
    سپاس از نویسنده محترم سایت آقا خسته نباشی

  • ارسال شده در مرداد ۲۷, ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۸ ب.ظ

    باسلام آقای فرامرزعزیزبهتراست جنابعالی قبل ازاینکه راجع به هنرمندتوانائی چون استادایرج اظهارنظربفرمائیدخودتان رابارطبه تحصیلیتان معرفی فرمائیدتاخدای ناکردهمصداق شعرمعرف ایرج میرزادرپسخ به یاوه گوئی سفله
    روزخواننده مطلب نافتد جای تاسف است امروزه هربیسوادی میشوداستادفن موسیقی وهرگشادهدهانی میشودمفسر

  • مشهدي ميرزا
    ارسال شده در مرداد ۲۸, ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۸ ق.ظ

    یادش بخیرقدیمهاهروقت راجع به بزرگترهاهنرمندان وشعراوعلماودانشمندان ..کوچکترهامیخواستنداضهارنظریاصحبتی بکنندمگفتنداول برودهنت راآب بکش بعداظهارنظرکن که خدای ناکردهاضافه گوئی یاچرندیی یاتوهین متوجه این عزیزان نشودچقدرخوب بودآقافرامرزعزیزهم راجع به اظهارنظربسیاربی شرمانه انه اش نسبت به استادایرج دهانش راآب میکشد۰وبه مصداق شعرمعروف تامردسخن نگفته باشدعیب وهنرش نهفته باشد نزدیک نمیشد

  • مشهدي ميرزا
    ارسال شده در شهریور ۳, ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۰ ق.ظ

    دوستی میگفت میرزاتوراچه به این غلطهاکه باخواندن یاشنیدن مطلب توهین آمیزی بیک هنرمندازکوره درمی روی بااسنتنادومدارک باقی مانده ازجرایدزمان شاه وماقبل قاجارسعی براین داری تاخاطی رامتوجه اشتباعمدی یاسهوی اش کنی بگذارکسی که فرق خوب وبدراازهم تشخیص نمی دهددرجهل مرکب بماندوتاابداگربگی فلان هنرمندخوبه اومیگه بده واگربگی فلانی بده اومیگه خوبه اصلاازکجامعلوم توراست میگی گیرم صدسال به خونی وصدسال بنوازی کی قدرهنرمندرومیدونه حتی نانوای سرکوچه یک نان نسیه بهت نمیده برومیرزافکرنان کن خربزه آبه درهرصورت من فقط دریک کلام گفتم چشم هم استادشجریان خوبه هم ایرج وهم گلپا وهم به هرکی میگن هنرمند باتشکرازدوستاران هنر

  • مشهدي ميرزا
    ارسال شده در شهریور ۱۶, ۱۳۹۲ در ۸:۳۶ ق.ظ

    باسلام مجددخاطره تجلیل ازاین هنرمنددرشهریورماه سال جاری وسخنان استادشجریان و دیگربزرگواران اهل فن موسیقی راجع به هنراستادایرج پرونده هرنابخردی راکه باحب وبغض وکینه نظردادمختومه شد ایرج نامی است که درتاریخ موسیقی ایران ماندگارشدوسبک این هنرمندفراموش نشدنی است عمرش درازونامشی گرامی وسایه اش برسرهنردوستان مستدام

  • ramin
    ارسال شده در بهمن ۵, ۱۳۹۴ در ۶:۰۲ ب.ظ

    با سلام .سایتی وجود ندارد که تمام اهنگ ایرج در ان باشد

  • مجید
    ارسال شده در آبان ۲۴, ۱۳۹۶ در ۵:۴۳ ب.ظ

    بحثی درباره ایرج و گلپا انجام داده ام. اینجا بخشی ازون رو می گذارم به خصوص از استاد نادر که سالها از نوشته هایشان استفاده کردم در خواست اظهار نظر در باره نوشته حقیر را دارم. اولا باید دونست که این یکی ازین دو برترین آوازخوانه. صدای ایرج از نظر شدت صوت از گلپا برتره. گلپا توانایی تولید فرکانس های بالاتری رو داره به طوریکه گاهی که من می گذارم دوستانی که مذهبی هستند می روند بیرون! خود گلپا گفته تمرین می کرده. تون صدای گلپا از ایرج قشنگتره. گلپا در زمینه مرکب خوانی از همه بهتره. گلپا در اجرای گوشه های مختلف وردیف دانی از ایرج برتره که اینو از استادهاش به خصوص نورعلی خان برومند یاد گرفته. دینامیک صدای گلپا قویتر از ایرج هست. پرش صدای ایرج از گلپا بیشتره . افسوس که صدای ایرج لحن داره-لحن لاتی. نا هماهنگی شعر با اواز در ایرج گاهی بدجوری تو ذوق می زنه که اگر دوستان خواستند نمونه هایش را می نویسم. ایرج صداهای بیشتری از گلپا داره. صدای گلپا زنگ داره صدای ایرج نداره. تاثیر صدای گلپا بارها بیشتره جوری که میتونه چند روز بعد هم ادامه پیدا کنه بسیاری از اوازهای ایرج تاثیرشون همون لحظه شنیدن است. صدای ایرج شیرینی خاصی داره که صدای گلپا نداره. عظمت صدای ایرج بیشتره. صدای گلپا معصوم و بی گناهه صدای ایرج قلدره. ویبراسیون صدای گلپا خیلی قشنگه ایرج کمتر صداش رو ویبره می کنه. قدرت صدای هردو در اوج بسیار خوبه. گلپا نواوریهای بسیار بیشتری کرده البته ایرج هم الحان تازه بسیار جالبی در اصفهان داره. یک جور تمایل عمدی به اوج گرفتن در ایرج و تحریر طولانی در گلپا هست که هر دو آزار دهنده است. ایرج در تحریر چکشی و گلپا در تحریر بلبلی بهترین هستند. گلپا می خواد آوازش هر چه زیباتر باشه ایرج می خواد هر چه قدرتمندتر باشه. سرعت تحریر گلپا بیشتره نمونه اش شاخه گل ۱۰۵٫ یک حالت بی اختیاری و فوران در تحریر دادن گلپا در این شاخه گل هست که در هیچ خواننده ای ندیدم. روشنایی خاصی در تحریرهاش دیده میشه که مثل کریستاله و در ایرج من ندیدم. بحث صاحب سبک بودن هم هست ایرج در سبک تاج اصفهانی آواز می خونه و آواز بیات تهران رو هم دلکش در فیلمهایی که می خوند مشهور کرد ولی همه می دونند که گلپا صاحب سبک هست. تنوع آثار گلپا بیشتره. گلپا دریک حالت شیدایی آواز می خونه. در خواندن کلمات در شعر گلپا دقت می کنه مثلا کلمه عشق در بردره میخانه با زنجیر عشق یا کلمه ستم در ستم عشق تو هر چند کشیدیم به جان یا مست در اسرار خرابات به جز مست نداند…. یعنی خاص خوندن کلمات که البته هم استاندارد جهانی خوانندگی است هم کار بسیار دشواری است و ایرج معمولا چنین کاری نمی کنه. صدای ایرج کمی متمایل به قدیمه. خانمها از صدای ایرج تو اواز خوششون نمیاد یا دور و بر من اینجوریه. کلا کیفیت صدای گلپا برتره کمیت صدای ایرج. البته شاید برخی ازینها اشتباه باشند من که فعلا به این نتایج رسیدم و دوستان می تونند با دلیل راهنماییم کنند. ادعای به خصوصی ندارم. باز هم از استاد نادر استدعا می کنم اظهار نظر کنند چون ایشان در اینکار سرور ما هستند.

ارسال دیدگاه

رایانامهٔ شما نمایش داده نخواهد شد.

صادقی: محمد نوری تکرار ناشدنی و خاص است

فقط به مسیری که از گذشته استاد نوری طی کرده اند نگاهی بیندازیم، خودش یک درس بزرگ می تواند باشد. امیدوارم شاگردان ایشان هم بتوانند در این مسیر قدم بردارند و راه درست را تشخیص بدهند. شیوه تدریس استاد هم پرداختن به تکنیک های خاص آواز کلاسیک بوده است، در حقیقت کار کردن در ابعاد تنفسی، بیانی و رزونانسی که مهمترین ویژگی های یک خواننده خوب به حساب می آید؛ روی این مباحث کار جدی می کردند و کمتر به مقوله خواندن ترانه در کلاس می پرداختند و باورشان بر این بود که اگر کسی می خواهد خواننده قابلی بشود چه کلاسیک و چه پاپ، می بایست از پروسه تکنیک آواز کلاسیک وارد بشود تا بتواند آواز کلاسیک یا یک پاپ فاخر و درخشان را ارائه کند. شاگردانی هم که کار تدریس آواز کرده اند مثل خود بنده همه تحت تاثیر همین شیوه آموزشی بوده ایم و الحق خودمان را مدیون محبت های بی دریغ ایشان می دانیم تا همیشه.

چاهیان: به گویش کُرمانجی پایند بودم

اگر بخواهم توضیحاتی را در ارتباط با بخش آهنگسازی خدمت شما عرض کنم باید بگویم که به هر حال قرار بود من اثری را آهنگسازی کنم که براساس موسیقی شمال خراسان باشد، بنابراین باید بعد از آوانویسی و تجزیه و تحلیل موسیقی آن منطقه، عناصر ساختاری مورد نیاز برای ساخت یک اثر را هم بررسی می کردم که این عناصر ساختاری شامل موارد بی شماری هستند که تعدادی از آن ها را عرض می کنم؛ یکی این که من باید ویژگی های موسیقیایی نغمات را از منظر جملات، موتیف های آوازی، الگوهای کشش، ریتم و متر بین عناصر سازنده جملات، تکنیک های آوازی، سیر حرکت ملودیک و دیگر عناصر را بررسی می کردم؛ مورد دیگر آن بود که چگونه تم های موسیقی شمال خراسان را استفاده کنم و آن ها را گسترش دهم و نکته بعدی این است که فرم قطعه باید در ارتباط با ساختار روایی نغمات شکل می گرفت و باید این موارد در درون مایه نغمات بررسی می شد.

از روزهای گذشته…

ارنستو لکواونا

ارنستو لکواونا

هر چند ارنستو لکواونا از شهرت بسیار زیادی برخوردار نیست، اما نقش عمده اش در موسیقی مردمی قرن اخیر بر کسی پوشیده نیست. موریس راول آهنگساز مشهور فرانسوی در این باره می گوید : “او چیزی بیش از یک پیانیست و آهنگساز است ، من فکر می کنم که غنای ملودیک مالاگوئنای او به مراتب بیشتر از بولروی (Bolero) من است.”
«ایران جوان» ساخته پیمان سلطانی به صدای شهرام ناظری منتشر می شود

«ایران جوان» ساخته پیمان سلطانی به صدای شهرام ناظری منتشر می شود

اولین آلبوم از مجموعه سرودها و تصنیف‌های ملی – میهنی، ۲۸ شهریور توسط انتشارات جامه دران منتشر می شود. این آلبوم شامل سه ملودی است که هر کدام در چهار ورژن برای پیانوی سولو، پیانو و کر، ارکستر سمفونیک و کر و خواننده سولو، ارکستر سمفونیک و ساز سولو، آهنگسازی شده است. آواز سولوی این مجموعه را شهرام ناظری و سازهای سولو این آلبوم را پیمان سلطانی اجرا کرده اند. این آلبوم شامل دو لوح فشرده است که در لوح فشرده اول، یک سی دی صوتی و در لوح دوم یک دی وی دی تصویری شامل یک مستند و یک کلیپ وجود دارد.
گفتگو با سارا چانگ (V)

گفتگو با سارا چانگ (V)

به اندازه کافی افسرده کننده هستند، چرا خودم را با قرار دادن در آن حالت آزار بدهم؟ اما به هر حال موسیقی می تواند شما را غمگین کند، مسلما بسیار زیبا خواهد بود اگر تمام آنچه را که می نواختید شاد و روشن می بودند، اما اینگونه نیست. بعضی از قطعات و پاساژها بسیار ریتم پایین و افسرده کننده ای دارند و این به درون شما نیز رخنه می کند به خصوص زمانی که یک ارکستر نیز در پشت شما بنوازد و اگر هم یک رهبر فوق العاده مثل استاد ماسور(Masur) داشته باشید که او تمام آن حس را به شما منتقل می کند، شما به او نگاه می کنید و او اینجا است وقتی شما در حال نواختنید، او نیازی ندارد حرفی به شما بزند چون شما می دانید او چه می خواهد.
آنتونیو استرادیواری

آنتونیو استرادیواری

آنتونیو استرادیواری لوتیه‌ای بود از اهالی ایتالیا. لوتیه واژه‌ای است مشتق از نام ساز لوت و به سازنده سازهای زهی گفته می‌شود. استرادیواری تقریبا همه نوع ساز زهی می‌ساخت و از او تعدادی ویولن، ویولا، ویولنسل، گیتار و حتی یک هارپ به یادگار مانده که همه از نفیس‌ترینهای نوع خود به شمارند. بی‌دلیل نیست که او را باارزش‌ترین سازساز دانسته‌اند.
دو خبر موسیقی

دو خبر موسیقی

پس از موفقیت شوریده، کار گروه دستان و پریسا و انتخاب این اثر بعنوان بهترین موسیقی سال ۲۰۰۳ از طرف وزارت فرهنگ فرانسه، گروه دستان این بار با اثر تازه خود” گل بهشت” در آمریکای شمالی در راه است.
گفتگو با پولینی (V)

گفتگو با پولینی (V)

پلینی هنوز هم چپی است و از اینکه برلوسکنی این چنین قدرت را در دست گفته است اظهار تأسف می کند. «اوضاع الآن با اوضاع دهه شصت فرق کرده است اما هنوز هم وحشتناک است. برلوسکنی دارد با تصویب قانون هایی که در مغایرت با دموکراسی هستند قدم به قدم به سوی دیکتاتور شدن پیش می رود. آنچه دارد رخ می دهد نمایش خنده دار و کاملا مضحک، شرم آور و همچنین خطرناک است و به نظر می رسد که حزب چپ هم ضعیف تر از آن است که مخالفتی کند. به عبارت هنری، اوضاع بسیار اسفناک است. درست است که با یک بحران مالی روبرو هستیم اما دولت نیز با فرهنگ مخالف است. قطع بودجه سازمان های موسیقیایی توسط دولت، ادامه فعالیت را برای آن ها تقریبا غیر ممکن ساخته است که این امر فاجعه ایست که نباید رخ می داد.»
روش سوزوکی (قسمت چهلم)

روش سوزوکی (قسمت چهلم)

پرنس توکوگاوا از طرز فکر پدر من خیلی خشنود شده بود. احتمالاً پدرم به او گفته بوده که من بسیار خوشحالم که پسر مرا می خواهید با خود همراه کنید و حتما هم او را در آلمان بگذارید تا با باقیمانده پول هایش تحصیل کند. اما آدمی‌ هرگز نمی‌تواند بفهمد که سرنوشت او را به کجا می‌کشاند، من در آغاز سال از ورود به آکادمی‌ موسیقی اونو ناامید بودم، در پاییز با کشتی بخار لوکس‌ هاکونه مارو (Hakone Maru) به سمت مارسل (Marseille) می‌رفتم و به پیشنهاد پدرم به یک سفر دور دنیا می‌رفتم ولی در واقع راه من مرا بطرف آلمان برای تحصیل می‌برد.
هیجان یک اجرای جدید “کنسرت نی‌نوا” (II)

هیجان یک اجرای جدید “کنسرت نی‌نوا” (II)

شیشه‌ی رنگی که برای پیانو و ارکستر زهی نوشته شده بود با حضور آهنگساز به عنوان نوازنده‌ی پیانو اجرا شد. قطعه‌ای با بیان نسبتا نوتر که با رپرتوار معمول گروه متفاوت بود. در اجرای شب اول اجرای پیانو تا حدودی ارکستر را برای یافتن ریتم و جمله بندی سردرگم کرد به‌خصوص که این قطعه بافتی پلی‌ریتمیک داشت و قطعاتی از این دست در رپتوار معمول گروه‌های موسیقی در ایران نیست.
مصاحبه ای منتشر نشده با SRV (قسمت دوم)

مصاحبه ای منتشر نشده با SRV (قسمت دوم)

هر چند ممکن است افراد بسیاری با این موضوع مخالفت کنند. به نظر من مواقعی پیش می آید که هنگام کار، فی البداهه خلاقیت های شما در مقام نوازنده بروز می کند، اگر حالتان به اندازه کافی خوب باشد، کار در استودیو فرصت مغتنم و نادری برای ضبط و نگهداری این خلاقیت هایی که ممکن است هرگز تکرار نشوند، خواهد بود.
گفتگو با عمر زیاد قانون‌نواز عراقی (II)

گفتگو با عمر زیاد قانون‌نواز عراقی (II)

در کشور عراق اولین کسی که قانون و قانون نوازی را در ارکستر رسمی کرد چهره ی سرشناسی بود به اسم “یوسف زعرور” (Yusuf Zaarur) که ایشان از یهودی های کشور عراق بودند و از ایشان می توانم به عنوان “موسس قانون” در کشور عراق نام ببرم. او در زمان خودش شیوه های خاصی داشت و فرد متمایزی بود و این مربوط به دهه های ۲۰ و ۳۰ میلادی است و بعد از آن با ورود رادیو و تلویزیون به معروفیت و شهرت ایشان اضافه شد. “زعرور” با بسیاری از هنرمندان و خواننده های معروف همکاری داشته است. بعد از او از نسل های دیگر می توان از “سالم حسین” و “حسن شکارچی” نام برد.