گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی و افق های پیش رو

امروز کمتر کسی پیدا می شود که نداند، اینترنت چه خدماتی را به جامعه بشری عرضه کرده است و در کنار این خدمات چه تاثیراتی مثبتی بر زمینه های ظاهرا بی ارتباطی مثل ترافیک تا محیط زیست دارد. هر ساله در نشست های متعددی در کشورمان، این موارد شمرده می شود ولی پس از پایان نشستها هیچ تغییر محسوسی روی نمی دهد.

هنوز هم بسیاری از سازمان ها و ادارات بزرگ یا فاقد سایت هستند یا سایتی کارآمد ندارند و همچنان سرعت اینترنت در ایران با استانداردهای جهانی فاصله ای نجومی دارد.

اما آمارها از دسترسی ایرانیان به اینترنت چه می گویند؟

آمارهای مختلفی در چند ماه اخیر منتشر شده که بعضی استفاده ۳۶ و بعضی ۲۴ میلیون نفر در ایران را از اینترنت ثبت کرده اند.

هرچند آمارهای متناقضی از تعداد کاربران اینترنت در ایران منتشر شده و این تلرانس بزرگ ۱۲ میلیونی، کار را برای بررسی کارشناسان آمار سخت کرده است ولی حتی همین تلرانس آماری هم برای جامعه موسیقی ایران که جدی ترین سایتهای مربوط به موسیقی کلاسیک آن به طور میانگین، به ندرت بازدید کننده روزانه ۴ هزار نفری دارند، نشان می دهد که در همگانی کردن این فناوری، هنوز به اول راه هم نرسیده ایم.

هنوز بخش بسیار کوچکی از جامعه ما، مشغول پیگیری حتی نیمه حرفه ای مسائل موسیقی هستند و از همین جامعه کوچک هم هنوز بخش کوچک تری با مشهورترین پایگاه های اطلاع رسانی موسیقی آشنایند.

باز از میان این عده، جامعه کوچکتری از اجتماع اهل موسیقی وجود دارد که این پایگاه ها را می شناسند و بعضی هم دست به قلم دارند و گاهی مطالبی می نویسند که در این میان هم عده معدودی هستند که تفاوت سایت و وبلاگ را می دانند و از آنها در راستای کاربری اصلی شان استفاده می کنند.

از این تعداد نیز تعداد کمتری در لیست شرکت کنندگان این دوره جشنواره سایت ها و وبلاگهای موسیقی شرکت کرده اند که مجموعا حدود ۵۵ اثر تایید شده را در بر می گیرد.

امسال بر خلاف سال گذشته که آثار زیادی در شاخه های خبر و عکس داشتیم، به حدی در این دو شاخه آثار کم بود که به ناچار این دو شاخه امسال از شرکت در مسابقه باز ماندند ولی از طرف دیگر میزان مقالات ارسالی رشد داشته است.

شاید انتظار فرستاده شدن مطالب بیشتر یا بالاتر رفتن بازدید سایتها برای شرایط فعلی دسترسی به اینترنت در ایران کمی ایده آلیستی باشد چراکه به گواه آمارهای موجود، هنوز ۸۴% کسانی که در ایران به اینترنت دسترسی دارند از سرویس دایال آپ استفاده می کنند.

شیوه طراحی سایت ها و امکانات آنها رو به گسترش و پیشرفت است و از طرفی هرچه می گذرد، استفاده بهتر از امکانات جدید بیشتر وابسته به وجود سرعت بالای اینترنت می شود و متاسفانه در حال حاضر تنها نزدیک به شانزده درصد از کل بینندگان ایرانی سایتها، امکان استفاده از اینترنت پر سرعت دارند.

این واقعیت غم انگیز در عصری که میانگین سرعت اینترنت در جهان حدود ۶ مگ در ثانیه است در ایران جریان دارد و همین کندی سرعت باعث می شود بسیاری از کاربران تنها برای اموری که انجام دادنشان به صورت اجباری از طریق اینترنت امکان پذیر است از این ابزار استفاده کنند چه برسد به اینکه کاربر دایال آپ در زمان اشغال بودن تلفن به خواندن یک مطلب تحلیلی آن هم با نمونه های صوتی و تصویری بپردازد.

این واقعیت غم انگیز را نباید فراموش نکنیم که ایران اگر ۶ کشور پس از خود را پشت سر بگذارد، کندترین اینترنت جهان را خواهد داشت!

شاید با مرور این آمارها با خود بگویید که چه دلیلی دارد در اوضاع کنونی دسترسی به اینترنت در ایران، یک جشنواره تخصصی موسیقی هم در اینترنت داشته باشیم؟ اعتقاد ما بر این است که نه تنها این کمبود ها نباید انگیزه ما را در ادامه دادن این مسیر کم کند، بلکه باید عزم ما را قوی تر کند تا موجب ترقی وضعیت کنونی شویم. شهری که تنها یک مدرسه دارد، مدرسه سازی در آن ضروری تر است تا شهری که چند هزار مدرسه دارد.

اگر به فهرست سل هر روز سر بزنید، متوجه می شوید که امروز هم با تمام مشکلات و کمبودهای مادی و معنوی در زمینه موسیقی، هر روز به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ خبر، گزارش، نقد و مقاله موسیقی منتشر می شود.

تقریبا هیچ کنسرتی نیست که خبر برگزاری آن روی اینترنت قابل دیدن نباشد و این فعالیت ها سال به سال رو به گسترش است، سه سال پیش فقط در روزهای برگزاری جشنواره های موسیقی مثل فجر شاهد تولید این حجم نوشته موسیقایی بودیم ولی امروز در شرایط عالی این حجم تولید نوشته دیده می شود.

این کمیت ماه به ماه رشد دارد ولی متاسفانه کیفیت رشد چندانی نداشته و به عقیده بسیاری از اهل فن، در قیاس با رشد کمیت، نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه افول هم داشته است.

امیدواریم جشنواره سایت ها و بلاگ های موسیقی بتواند با استمرار خود در سالهای آینده، در افزایش کیفیت تولیدات سایت ها و وبلاگ ها تأثیر مثبتی به جای گذارد و انگیزه ای برای پیشرفت کیفی آثار نوشتاری را به جامعه وب نگاران فارسی زبان موسیقی بدهد.

 

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است