گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مستر کلاسهای آواز فلورانس لیپت برگزار می شود


فلورانس لیپت (Florence Lippett) خواننده اپراتیک از تاریخ چهارم بهمن ماه امسال، اقدام به برگزاری مستر کلاس های آواز کلاسیک می کند. علاقه مندان می توانند با تماس با شماره های ۷۷۶۲۰۷۷۴ – ۷۷۶۲۰۷۵۳ از امروز ثبت نام نمایند. فلورانس لیپت از یک خانواده موسیقیدان و در شهر دوور انگلستان بدنیا آمد. پدر و پدربزرگ او از خوانندگان پرکار و فعال کاتیدرالهای انگلیس بودند و لذا وی تعلیم آواز را از سن ۱۳ سالگی و با اساتید آوازی چون لزلی تراماتیک (Lesley Tremethick) آغاز کرد.

بزودی کیفیت صدایی و استعداد وی در استیل خوانندگی Lyric و Bel Canto نمودار شد، بطوریکه منجر به پیگیری وی در تحصیلات حرفه ای و آکادمیک موسیقی گردید. وی لیسانس موسیقی خود (BA-Hons) را با تخصص در آواز از انستیوی موسیقی کلچستر (Colchester) دانشگاه انگلین (Anglian) و با رتبه اول در سال ۱۹۸۲ اخذ نمود و سپس تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس در کالج موسیقی گیلدهال لندن طی کرد.

در این کرس فشرده که فقط تعداد ۱۰ نفر از تعداد کل داوطلبان کشوری و بین المللی را پذیرا بود، وی توانست با اخذ بالاترین رتبه در این آزمون به تحصیلات خود ادامه دهد و در حد کمال توانست به انواع تکنیک های آوازی موسیقی در قرون مختلف، زبان شناسی، متون اجرایی، تکنیک الکساندر، فن همراهی و گسترش فنی و ادراکی از استیل های مختلف در آواز بپردازد. در آنجا با اساتیدی چون نوئل بارکر (Noelle Barker) و پل همبورگر گستره فن آواز و منطق موسیقیایی در همراهی را تکمیل نمود.

پس از آن فلورانس لیپت دوره های نهایی در تدریس آواز LRAM و اجرای موسیقی ABRSM-Dip را با اخذ مدارک مربوطه از کالج های موسیقی سلطنتی لندن اخذ کرد.

در طول آن سالها در ۱۵ جشنواره مختلف آوازی شرکت نمود و در اغلب آنها رتبه های اول را به خود اختصاص داد. در این میان می توان به جشنواره های آواز اوا ترنر (EVA TURNER) برای خوانندگی هنری ۱۹۸۳ و جشنواره فن بیانی در لیدر-پیترپیرز (Peter Pears) در همان سال اشاره کرد که در آنها رتبه اول را حائز شد.

فعالیت های حرفه ای وی در حیطه آواز بسیار گسترده می باشند که به اختصار نام برده می شوند:

– در اواخر دهه ۱۹۸۰ در همکاری با خوانندگان سرشناس تنور انگلیسی پیترپیرز (Sir Peter Pears) و نانسی اوانز (Nancy Evans) متزو سوپرانو، در تشکیل جشنواره تخصصی برای خوانندگان جوان در محل اسنیپ مالتینگز (Snape maltings) بود که به وسیله آهنگساز بنام انگلیس بنجامین برتین (Benjamin Briten) پایه گذاری شده بود.

– فعالیت های وی در اپرا شامل اجراهایی در شخصیت هایی چون: آلمیرنیا در اپرای نیالدو اثر فردریک هندل، اوی ردیچه در اپرای اورفئو اثر گلوک، دونّا الویرا در اپرای دون ژوان اثر موتزارت، کنتس در اپرای ازدواج فیگارواثر موتزارت، هلن در اپرای آنجا و اینجا، “Hin Und Zuruck” اثر پل هیندمیت و انواع شخصیت های اول در آثار اپراهایی گیلبرت و سالیوان بوده است.

– در جایگاه خوانندگی سلو و رسیتال که علاقه شخصی وی است، اجراهایی از موسیقی های لیدر، شانسن، مکتب آواز انگلیسی و بخصوص مکتب بیان شخصی در اجرای آثار لیدر شوبرت می باشد که در کنسرت های متعددی در انگلستان، هلند، ایتالیا، فرانسه، رومانی، بلژیک، ایران و … ارائه شده اند.

– اجراهای متعددی در کنسرت های سلو که اولین اجراهای قطعات نوشته شده توسط همسر خود دکتر سعید شریفیان را به عهده داشته است که در این حیطه میتوان مجموعه قطعات بروی اشعار حافظ به زبان فارسی، ۳ قطعه بروی اشعار میروسلاو هولوب و اجرای متزو سوپرانو سلو در اجرای خسوف در تالار وحدت و در اربعین ۱۳۸۲ و سپس ضبط آن در رومانی را نام برد.

– فعالیت های هنری وی در طول سالها در بخشی اوراتوریو، مس، کانتاتا و غیره در مقام تکخوانی و همکاری نیز به گونه ای بوده که در این راستا تجارب کنسرتی وی با ارکسترهای چون ارکستر فیلارمونیای لندن، ارکستر سمفونیک دورست و خوانندگان بی بی سی را شامل میشوند.

– در حیطه تعلیم و آموزش فلورانس لیپت در طول سالهای بسیار، پشتوانه علمی و حرفه ای خاصی را از طریق مسترکلاسها و یا آنسامبل و گروهی انتقال داده است که در مراکز معتبر تخصصی و بین المللی چون Abingdon summer school for solo singers و دانشگاه UEA در پیشرفت حرفه ای بسیاری از خوانندگان نقش مهمی را تا امروز ایفا نموده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است