گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ناظم پور: از همکاری با استادان عود استقبال می کنیم


در خانه عود ایران آرشیو ساز هم وجود دارد؟


بله، ما در اینجا آرشیو سازهای مختلف از سازندگان خارجی و داخلی داریم. اگر کسی بخواهد صدای سازهای مختلف را بشنود و مقایسه کند، این سازها در اینجا وجود دارند ساز های مختلف: عراقی، ترکی… و اگر کسی بخواهد سازی تهیه کند، در اینجا برای فروش هم ساز موجود است.

در مورد کارگاه ساخت ساز چه برنامه هایی در نظر گرفتید؟


یکی از فعالیت های مهمی که قرار است در این مرکز انجام بشود کارگاه ساخت ساز هست. متاسفانه اطلاعات کمی در مورد ساخت ساز در ایران داریم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در اینجا کلاس هم برای ساختن عود و بربت برگذار کنیم و از همه مشتاقان دعوت کنیم که بیایند و یاد بگیرند نحوه ساختن این ساز را. همیشه دوست داشتم اطلاعات و تجربه های خودم را در مورد نحوه ساختن ساز عود چه در پیش استاد قنبری مهر و چه در کارگاهای عود سازی معروف دنیا که تقریبا ۹۰ درصدشان را از نزدیک دیده ام را با سازندگان عود داخل کشور بدون هیچگونه تنگ نظری و چشم داشتی مورد تبادل قرار بدهم و همیشه هم گفته ام، بدون هیچگونه توقعی حاضرم تمام اطلاعاتم را در اختیارشان بگذارم و فقط کسی باشد که بیاید و انجام بدهد!

سایر فعالیتهای آموزشگاه چگونه است؟


یک سری کلاس جنبی هم ما برای سایر سازها و سایر رشته های موسیقی در این مکان مد نظر گرفته ایم. دو سه دلیل برای این کار داشتیم: یکی اینکه اول باید هزینه های این مجموعه را دربیاریم و باید به یک منابع درآمد جمعی برای اینجا فکر میکردیم، به خاطر اینکه ساز عود در ایران متاسفانه مخاطبانش کم است و این امکان نبود که بخواهیم تمامی مجموعه را مختص این ساز قرار بدهیم.

نکته دوم اینکه یک سری رشته هایی است که مرتبط با نوازندگی ساز عود است، مثلا تئوری موسیقی، سلفژ، هارمونی و… اینها رشته هایی هست که یک نوازنده عود باید بداند و ما در اینجا این کلاسها را برگذار میکنیم مثل کشور های دگر که این کلاسها را دارند… یک نکته دیگر اینکه تعاملی که ما باید بین این ساز با سایر سازها و اساتید داشته باشیم. چه خود من و چه کسانی که میخواهند ساز عود را یاد گیرند…

شاید بقیه اساتید بخواهند ارکستری تشکیل بدهند و هنرجویان ساز عود بخواهند جذب ارکسترها شوند و مسائل دیگر… در واقع اینجا پاتوقی میشود برای تعامل با رشته های موسیقی که ما جدا نشویم از جامعه موسیقی و این ارتباط و انسجام به این شکل وجود خواهد داشت.


در مورد اساتید عود این مجموعه چه تدبیری اندیشیده اید؟


در اینجا فعلا خود من تدریس میکنم ولی من همه جا گفته ام، هر مدرس عودی با هر شیوه نوازندگی که مایل بود با ما همکاری کند، ما اینجا با افتخار در خدمت شان هستیم و فقط قرار نیست در خانه عود شیوه نوازندگی من تدریس شود. بنابراین از تمامی اساتید دعوت میکنیم که به این خانه عود تشریف بیاورند و به آنها خوش آمد می گوییم و با تمامی امکانات تلاش میکنیم که کلاسهایشان را برگزار کنند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است