گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اِدیت پیاف، گنجشککِ آواز فرانسه (۸)

مراسم خاک سپاری پیاف در قبرستان پرلاشز (Père-Lachaise) قطعه ۹۷، انجام شد. با وجود این که پیاف انسان با ایمانی بود، به خاطر زندگی پرهیاهو و جنجالی اش از دید کلیسا از دین خارج شده محسوب شد و انجام مراسم مذهبی برای او ممنوع گردید؛ لُُسروَتوار رومانو (L’Osservatore Romano)، روزنامه ی رسمی واتیکان نوشت که او تمام عمرش در حال انجام «گناه عمومی» بوده و «نمونه ی بارز خوشبختیِ تصنعی» بوده است.

با این وجود کشیش تئاتر و موسیقی، پدر تووُنَن دو ویلَره (Père Thouvenin de Villaret)، توانست در قبرستان برای او دعا بخواند و برای آخرین بار برای او تقاضای عفو و بخشش نماید. جمعیتی بیش از ده هزار نفر از دوستدارانِ پیاف برای اِبراز آخرین اَدای احترام در تمام طول راهِ تشییع، از بولوار لَن (Boulevard Lannes) تا قبرستان پِرلاشز، او را همراهی کردند.

پیکر ادیت پیاف قبل از به خاک سپاری، مومیایی شد. او در آرامگاهی دفن شد که پدرش، لویی-آلفونس گَسیون متوفی سال ۱۹۴۴، شوهرش، تِئو ساراپو، کشته شده در یک حادثه رانندگی در سال ۱۹۷۰ و دخترش مارسل متوفی سال ۱۹۳۵ در سن دو سالگی، نیز آرَمیده بودند. آرامگاه پیاف یکی از پربازدیدترین آرامگاه های قبرستان پِرلاشز است.


تأثیر پیاف

ادیت پیاف، چهره ی سرشناس و صدای خارق العاده ی آواز فرانسوی، همچنان به عنوان یکی از برترین خوانندگان فرانسوی در دنیا محسوب می شود؛ کسی که در موفقیت حرفه ای خوانندگان زیادی از جمله ایو مونتا، شارل اَزنَوور، ژیلبر بِکو (Gilbert Bécaud) یا جورج موستَکی تأثیر به سزایی داشته است. تصویر پیاف با لباسِ کوتاهِ مشکی رنگِ همیشگی اش، پیوند خورده است.

پیاف سال ۱۹۶۰ بیان کرده بود که «عشق بدون ترانه امکان پذیر نیست. ترانه هم بدون عشق غیر ممکن است. هر دو این ها به هم وابسته اند.» و تا آخرین لحظاتِ زندگی اش او پیوند بین عشق و ترانه را نگه داشت.

میراث ادیت پیاف

پیاف که شخصیت مهمی در فرهنگ فرانسه به شمار می آید، همچنان در اخبارِ آوازِ فرانسه حضور پُررنگی دارد. سال ۱۹۹۶ اولین نمایش کُمدی موزیکال به نامِ «پیاف دوستت دارم» (Piaf je t’aime) که به زندگی این خواننده اختصاص داده شده بود، به کارگردانیِ ژاک دارسی (Jacques Darcy) در اُلمپیا (Olympia) به اجرا درآمد. این نمایش با موفقیت بسیار بزرگی در پاریس روبرو شد و مورد استقبال بیش از صد و بیست هزار تماشاگر قرار گرفت.

ماری اُرلاندی (Marie Orlandi) نقشِ پیاف را در این نمایش بازی کرد. این کُمدی موزیکال که مهم ترین رخدادها و اصلی ترین موفقیت هایِ زندگی این شخصیتِ افسانه ای را به تصویر می کشید با ترانه های جدیدی که توسط بزرگ ترین ترانه سرایان و آهنگ سازانِ کنونی که با پیاف از نزدیک آشنا بودند مانند شارل دومون (Charles Dumont) و کلود لِمِل (Claude Lemesle)، مزین شده بود.

سال ۱۹۹۷، شارل اَزنَوور ترانه ی «آبی تر از آبیِ چشمان تو» را به صورت مجازی با ادیت اجرا کرد. پس از درگذشت ادیت، ترانه هایش توسط مشهورترین هنرمندان بین المللی مانند لویی آرمسترونگ (Louis Armstrong)، ژوزفین باکِر (Joséphine Baker)، مارلِن دیتریش (Marlene Dietrich)، جونی هالیدی (Johnny Hallyday)، سرژ گینسبورگ (Serge Gainsbourg )، لیزا مینلی (Liza Minnelli) و اخیراَ اِتیِن دَهو (Etienne Daho) دوباره اجرا شد.

منیره خلوتی

منیره خلوتی

متولد ۱۳۶۰
مترجم
دکترای زبان و ادبیات فرانسه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است