گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ناظم پور: ایران باید خانه عود داشته باشد


نوشته ای که پیش رو دارید، گفتگویی است با مجید ناظم پور نوازنده و محقق ساز عود (بربت) که توسط الوند زندی تهیه شده است. مجید ناظم پور در اسفند ماه سال جاری خانه عود (بربت) ایران را بنیانگذاری کرده است و قرار است در این مرکز، همانند خانه عود هایی که در دیگر نقاط جهان است به گسترش و ارتقای فرهنگ عود نوازی بپردازد.


چه عاملی باعث شد که به فکر تاسیس این آموزشگاه بیافتید؟


سالهای زیادی بود که فکر تاسیس یک خانه عود در ایران در ذهنم وجود داشت. مثل اکثر کشور ها که یک (بیت العود) دارند، همیشه این حسرت وجود داشت که چرا نباید در کشور خودمان که زادگاه این ساز است، یک خانه عود داشته باشیم. منتها منتظر فراهم شدن موقیعت و امکانات و لوازم بودم که خوشبختابه این اتفاق افتاد. تاسیس این خانه عود با توجه به استانداردهای (بیت العود) هایی هست که در کشور های دیگر از نزدیک مشاهد کردم و به اضافه یک سری امکانات اضافی!


منظور شما از امکانات اضافی چه چیزهایی هست؟


اگر یک هنرجو در کشور های عربی بخواهد به سیم، نت، کتاب، سی دی عود، دسترسی پیدا کند خیلی راحت است. ولی در ایران این دسترسی سخت است و ما سعی کردیم این را در مجموعه اضافه بکنیم و چند آرشیو تهیه کنیم.

این آرشیو ها شامل چه چیزایی هستند؟


یکی از این آرشیو ها مثل تمامی خانه های عود آموزش ساز عود هست که تکنیکهای نوازندگی این ساز به هنرجویان آموزش داده میشود. در آینده این برنامه رو داریم که از اساتید خارج از ایران هم دعوت کنیم که بیایند و یک کارگاه آموزش عود بگذارند. یکی دیگر از برنامه ها نشست های پژوهشی در مورد ساز عود هر چند وقت یک بار خواهیم گذاشت و از صاحب نظران و کسانی که در مورد عود و بربت اطلاعاتی دارند، دعوت خواهیم کرد و از علاقمندان این ساز دعوت میکنیم که بیایند و در اینجا تبادل نظر کنند.

سایر آرشیو ها چگونه اند؟


یکی دیگر از فعالیتهایمان میتوانیم به آرشیو سی دی اشاره کنیم. در طول سالهایی که سی دی عود نوازان درجه یک و مشهور دنیا رو جمع آوری کردم، همیشه دنبال فرصتی بودم که بتوانم این کارها را در اختیار علاقمندان قرار بدهم و خوشبختانه این اتفاق افتاد که بتوانیم این سی دی ها را در اختیار علاقمندان بگذاریم. آرشیو نت هم موجود هست، هر نتی از قطعات نوازنده های معروف در کشورهای مختلف را علاقمندان میتوانند تهیه کنند.


در مورد کتابهای عود چه فعالیتی انجام شده؟

یکی دیگر از این فعالیتها آرشیو کتابهای مرتبط با ساز عود است. کتب آموزشی و پژوهشی در مورد این ساز وجود دارد که هنرجویان و علاقمندان میتوانند استفاده کنند.

آرشیو مضراب هم برای نوازندگان تهیه شده که خوشبختانه به تعداد زیاد موجود است. هر نوازنده ای سلیقه مختلفی در مضراب دارد که ما اینجا انواع مضراب ها را داریم و میتوانند استفاده کنند، آرشیو سیم عود هم اینجا قرار دادیم، انواع سیم های مختلف این ساز موجود است که افراد میتوانند تهیه کنند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • استاد ناظم پور دست مریزاد. خداقوت. از اینکه فعالیت شما را می بینم احساس غرور کرده و امیدوارم فعالیت های بیشتری را از شما شاهد باشیم. باز هم ممنون. دوستدار شما.کلاهدوز

  • دست استاد عزیزم رو می بوسم .من راجع به ایشون چی می تونم بگم. غیر اینکه یه شاگردوشنونده خوب برای کارهای ایشان باشم

بیشتر بحث شده است