گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کیوبیس هفت (۱)


نرم افزار قدرتمند و محبوب “Cubase” که از تولیدات کمپانی “Steinberg” بشمار میرود؛ یکی از بهترین و قدیمیترین نرم افزار حوزه موسیقی و تکنولوژی صدا میباشد که از زمان تولید آن در ۱۹۸۹ تاکنون تحولات زیادی را پشت سر گذارده و هم اکنون در نسخه هفتم خود یکی از پرسرو صدا ترین و بهترین نرم افزارهای این صنعت میباشد. از دیگر محصولات شرکت آلمانی “Steinberg” میتوان به “VST” و سیستم “ASIO” اشاره داشت.

انتشار نسخه هفتم از سری کارهای “cubase” که یکی از بلندپروازانه ترین طرح های این کمپانی است و از لحاظ کیفیت و فرم های نمایشی بکار رفته در آن نسبت به نسخه های پیشین خود تحولات زیادی یافته، با شور و هیجان خاصی در دسامبر ۲۰۱۲ آغاز شد.

برای افرادی که تابحال تجربه کار در محیط کیوبیس را نداشته اند، میتوان گفت، کیوبیس یک محیط کاملآ ایده آل برای تولیدات میدی و یا صوتی میباشد و تقریبا قادر به انجام هرکاری در این زمینه است! نسخه حاضر قابلیت پشتیبانی از سیستم عاملهای ویندوز و “OSX” را در فرمتهای ۶۴ بیتی و ۳۲ بیتی را دارا بوده و شامل یک موتور صوتی ممیزشناور ۳۲ بیتی با بیش از ۱۹۲ کیلو هرتز قدرت در نرخ نسخه برداری، صدای ساراند ۵. ۱، تاخیر (دیلای) تمام اتوماتیک (ADC) است.

برای نصب آن به یک پردازنده dual-core اینتل یا “AMD” (برای ویندوز) و همچنین ۲ گیگا بایت حافظه “RAM” نیاز دارید. به علاوه حداقل سیستم عامل های OSX 10. 7 برای مکینتاش و ویندوز ۷ برای پی سی.

لیست کاملی از قابلیتهای “Cubase7” در وبسایت شرکت تولیدکننده آن (Steinberg) بصورت متن و ویدیویی ارائه شده و دلایل زیادی برای محبوبیت آن از سوی منتقدین و دوستداران آن عنوان شده است، از جمله اینکه کیوبیس دارای محیطی بسیار قدرتمند برای تولیدات موسیقی است و در عین حال با قیمتی پایین (۴۸۸ یورو) عرضه میشود، کنسول میکس جدید بکار رفته در آن فوق العاده بوده، به علاوه قابلیت جستجو و مدیریت فایلهای صوتی را داراست و تراک آکوردی موجود در آن برای آهنگسازی عالی میباشد.

همچنین با وجود تکنولوژی های بسیار پیشرفته بکار رفته در آن، دارای کاربردی بسیار ساده است که این امکان را برای آهنگسازان مبتدی تا حرفه ای فراهم میکند تا بتوانند از این نرم افزار بهره ببرند. در اینجا به چند مورد مهم و قابل توجه در این نرم افزار اشاره خواهیم داشت.

پس از نصب نرم افزار و اجرای آن، مواردی که در اولین نگاه در مقایسه با نسخه پیشین جلب توجه میکنند، هاب استینبرگ است که نمایش دهنده آخرین اخبار و به روز رسانی های مرتبط و همچین لینکهای ویدیویی آموزشی و فروم و بخش دانلود میباشد.


هنگامی که پنجره پروژه را میگشاییم به جز چند مورد و سایه روشنهای زیبای آن، تغییر چندانی به چشم نمیخورد اما بزرگترین و جنجالی ترین تغییر را میتوان در بخش میکس ملاحظه نمود که با یک کنسول میکس جدید جایگزین شده و تفاوت شگرفی نسبت به نسخه های قبلی دارد که هدف آن مدیریت پروژه های بزرگ میباشد و قادر هستید هرکدام از تراک ها را در حالت نمایش قرار داده و یا مخفی کنید و یا فقط تراک های خاصی را نمایش دهید.

بخش عمده صفحه نمایش در کیوبیس ۷، به کنترل ها و قابلیت های نمایشی مختلفی اختصاص یافته که میتوانید آنها را تنظیم کنید. تمامی قسمتهای کنسول میکس، قابلیت تنظیم و تغییر اندازه و همچنین سویچ روشن / خاموش دستی را دارند. به علاوه میتوانید از خاصیت بازگشت روی تغییرات نمایش در پنجره ها استفاده کنید. به علاوه یکی دیگر از قابلیتهای این نرم افزار دکمه جستجو در آن است که با استفاده از آن میتوانید تراک و یا آهنگ خاصی را در میان پایگاه داده کیوبیس جستجو نمایید.


ملیحه شیدایی فر

ملیحه شیدایی فر

دیدگاه ها ۷

بیشتر بحث شده است