گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رولینگ استونز ، امشب در شانگهای


Rolling Stones روز پنجشنبه برای اجرای اولین کنسرتشان در چین وارد این سرزمین پهناور شدند و مورد استقبال و خوش آمدگویی چینی ها قرار گرفتند.

بزرگترین کلکسیون کارهای ۲۰۰۲ این گروه با نام ۴۰Licks ، توسط مقامات و بازرسین مطبوعاتی سانسور شد و به ۳۶ آهنگ قابل پخش و اجرا تقلیل یافت.

مقامات دولتی این کشور همچنین از چاپ متن دو ترانه Brown Sugar و Beast of Burden بخاطر اشعار انتقادی جلوگیری به عمل آوردند. هنوز هم مشخص نیست که آیا این قطعات در برنامه امروز شنبه، گروه اجرا خواهند شد یا خیر.

میک جگر در این رابطه گفته است که : “از این خبر شگفت زده نشدیم، ما مطمئن بودیم که اجرا کنسرت در این کشور توام با سانسور خواهد بود، بنابراین مشکل خاصی با این موضوع نداریم.”

ازدحامی برای پیش خرید بلیط های اجرای شنبه شب در محیطی با گنجایش تقریبی ۸,۰۰۰ صندلی در بزرگترین محل برگزاری کنسرتها در شانگهای در قلب بزرگترین شهر چین، بوجود آمده است.

این گروه قرار بود ۳ سال پیش اجرایی در چین داشته باشند که به علت اپیدمی بیماری سارس، اجرای کنسرت در این کشور لغو شد.

میک جگر (Mick Jagger)، کیت ریچاردز (Keith Richards)، ران وود (Ron Wood) و چارلی واتس (Charlie Watts) پنجشنبه شب در حالی که در حال سوار شدن به هواپیما در فرودگاه ژاپن بودند با خبرنگاران خداحافظی کردند تا آخرین توقفشان را برای مارتن کنسرت های A Bigger Bang داشته باشند.

با وجود معروفیت استونز در سرتاسر دنیا برای کارهای کلاسیکی مثل Satisfaction و Jumpin’ Jack Flash، با توجه به آنکه طی سالهای ۱۹۶۰ و۱۹۷۰ چین غرق در منجلاب انزوای سیاسی بود، این گروه تا حدی در این کشور شناخته شده است اما پیش بینی می شود بیشتر بازدید کنندگان این کنسرت خارجی باشند.


میک جگر و ران وود در کنفرانس مطبوعاتی در شانگهای
از آن زمان با کمتر شدن محدودیت های فرهنگی و پیشرفت طبقه متوسط جامعه چین، توجه هنرمندان بسیاری از سراسر جهان به سمت این کشور پهناور جلب شده است. بعنوان مثال در سالهای اخیر این کشور میزبان اجراهایی از Elton John ، Whitney Houston و گروه هوی متالی چون Deep Purple در شانگهای بوده است.

تور فعلی استونز در ماه آگوست سال میلادی قبل آغاز شد و آنها مسیری را از امریکای مرکزی تا آمریکای جنوبی و ژاپن طی کردند. این گروه همچنین یک کنسرت رایگان برای بیش از یک میلیون نفر در ساحل کوپاکابانا (Copacabana) در ریودوژانیرو را در برنامه خود داشتند.

با وجود طرفداران وفادار به گروه استونز، به دلیل مشکلات اخذ ویزا برخی از آنها نتوانستند گروه را در شانگهای همراهی کنند.

mercurynews.com
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۴

  • همانطور که در مقاله سایت ویکی پدیا آمده گروه دیپ پرپل را به همراه لدزپلین و بلک سبث از پیشگامان و پایه گذاران سبک هوی متال دانسته اند به خصوص از این حیث که بر گروههای هوی متال بعد از خود تاثیرات فراوانی داشته اند. منتها خود گروه دیپ پرپل همانطور که در ویکی پدیا نوشته هیچگاه خود را یک گروه هوی متال ندانسته و واقعا هم آهنگهای این گروه بیشتر حال و هوای هاردراک دارد و مثلا از آکوردهای خاص متال و دیستورشنهای شدید (حداقل به فرمی که در متال کنونی وجود دارد) در آنها خبری نیست. البته افتراق دقیق این دو سبک هم کار آسانی نیست خصوصا در نمونه های اولیه متال در دهه ۷۰ و ۸۰.

  • ضمن تایید فرمایشات دوست عزیزم حامد، روند پایه گذاری و شکل گیری موسیقی متال از دهه ۶۰ آغاز شده است. اگر به کارهای گروه هایی مثل The Who یا The Kinks گوش کنید، برای اولین بار استفاده از طبل های باس با صدای حجیم یا آکوردهای خاص با افکت خشن تر را در موسیقی آنها خواهید شنید که بعد ها گروههایی مثل Led Zeppelin یا Deep Purple با استفاده از آنها سبکی به نام هارد راک را در دهه ۷۰ معرفی کردند. حتی برخی گروه هایی مثل The Doors (به خاطر سبک اشعار) و Jethro tull !!! را در این روند سهیم میدانند. اما آنچه امروزه به نام هوی متال می شناسیم حاصل موسیقی است که گروههایی به خصوص مثل Black Sabbath اجرا می کردند و بعد ها گروه هایی مثل Sound Garden و Metalica آنرا تثبیت کردند.

بیشتر بحث شده است