گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برنامه کنسرت راجر واترز به نفع فلسطین تغییر کرد


راجر واترز ، عضو سابق گروه پینک فلوید، مدتی پیش برنامه تور تابستانی خود در اروپا را اعلام کرده بود که اجرای برنامه ای در تل آویو نیز در کنارآن دیده می شد. حدود یک ماه قبل، نامه سرگشاده ای از طرف انجمن هنر مدرن فلسطین و مجمع هنرمندان فلسطین برای راجر واترز ارسال شد که طی آن به شهرت این هنرمند در برقراری عدالت جهانی اشاره شده از او درخواست شده بود که اجرای برنامه در اسرائیل را لغو کند.

در بخشی از این نامه آمده است :

“به محض اطلاع یافتن از برنامه تور شما، هنرمندان فلسطینی و عده ای از هنرمندان بین المللی با آشفتگی تمام پرسیدند : چگونه هنرمندی که نامش در سراسر جهان برای سالها مترادف شکستن دیوارهای بی عدالتی بوده، به هر شکلی حاضر به همراهی با دیوار غول آسای اسرائیل شده است؟”

“دیواری که در دادگاه بین المللی لاهه نیز غیر قانونی اعلام شد است. مدت زیادی از زمانی که شما نام نیک خود را در اختیار کوششهای برنامه War on Want (عملیات خیرخواهانه در جهت رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشورهای فقر زده که در سال ۱۹۵۱ در لندن پایه گذاری شده است) قرار دادید و برای جمع آوری امضای افراد متنفذ در رابطه با مبارزه با دیوار اسرائیل کوشش کردید، نمیگذرد، در آن زمان شما به حق اظهار داشتید که :”

“فقر تحمیل شده توسط این دیوار فلسطینیان را نابود خواهد کرد. این دیوار کودکان را از مدرسه و بیماران را از خدمات مناسب پزشکی دور نگه داشته است و به تخریب اقتصاد فلسطین ادامه خواهد داد. من از این برنامه (War on Want) کاملا حمایت میکنم و امیدوارم که عده بسیاری این دیوار را امضا کنند و پیامی قدرتمند به دولت بریتانیا بفرستند که هر چه زودتر وارد عمل شود.”

“این دیوار هنوز وجود دارد و راستش را بخواهید، بزرگتر هم شده است.”

پس از رسیدن این نامه مطبوعات اسرائیل و مجله یهودیان اروپا (European Jewish Press) اعلام کردند که راجر واترز خواسته فلسطینیان را رد کرده و به اجرای کنسرت در تل آویو خواهد پرداخت و به هیچ وجه قصد تحریم اسرائیل را ندارد.


دیواری در فلسطین اشغالی با شعاری در رابطه با همین کنسرت بر روی آن
“Friends can not be devided”
اخبار جدید و تغییر برنامه
روز گذشته (۱۷ آوریل ۲۰۰۶) اخبار تازه ای از تور راجر واترز منتشر شد. او که به خاطر ترانه “خشتی دیگر در دیوار” (Another break in the wall) شهرت جهانی دارد، از مخالفان سرسخت ساخت دیوار اسرائیل در زمینهای حاشیه غربی رود اردن است.

این دیوار که شبکه عظیمی از سیم خاردار و سنگرهای سیمانی است، محدوده مسکونی بزرگی را تحت نفوذ و کنترل اسرائیل قرار داده است.

واترز گفت که همچنان با این حصار مخالف است اما نمیخواهد طرفدارانش را به خاطر اقدامات سیاسی خود، تنبیه کند. او پس از ملاقات با رهبران مذهبی و همچنین عملگرایان فلسطین و اسرائیل، تصمیم گرفته است که برای نمایش اتحاد و همبستگی، کنسرت روز ۲۲ ژوئن خود را از تل آویو به نوه شلوم (Neveh Shalom) منتقل کند.

این شهر کوچک که به “دهکده صلح” شهرت دارد، در محلی بین تل آویو و بیت المقدس قرار دارد توسط اعراب و یهودیان ساخته شده و محل مناسبی برای اجرای برنامه ای با موضوع صلح و آشتی به نظر می آید.

تا کنون ۳۵.۰۰۰ بلیط برای کنسرت فروخته شده است و بلیطهایی که قبلا برای اجرا در محل قبلی فروخته شده اند، همچنان معتبر خواهند بود. همچنین کسانی که با وجود خرید بلیط علاقه ای به حضور در این مکان جدید را ندارند میتوانند برای پس دادن بلیط اقدام نمایند. تهیه کننده برنامه گفته است که محل جدید بسیار بزرگتر است و واترز هم متخصص صوتی اصلی خود را که در زمان اوج گروه پینک فلوید با آنها بود، را همراه خواهد آورد.

من از تلاش برای رسیدن به آزادی حمایت میکنم
بنا به گزارشهای رسیده، از زمانی که واترز کنسرت اسرائیل خود را در برنامه قرار داد، نوازندگان و همراهان او زمان زیادی را به تحقیق و یادگیری ریشه های این کشمکشهای منطقه ای اختصاص دادند. واترز با ساکنان مسلمان و یهودی نوه شلوم، که هدف خود را ایجاد جامعه ای علاقمند به همزیستی صلح آمیز، میدانند، تماس گرفت.

در برنامه عظیم Live 8 در سال گذشته، اعضای گروه پینک فلوید در یک مصاحبه با کانال ۱۰ اسرائیل اعلام کرده بودند که اگر این گروه بخواهد در اسرائیل برنامه اجرا کند، محل آن در جایی خواهد بود که اعراب و یهودیان با هم در آن زندگی کنند.

واترز در پیام مطبوعاتی خود افزوده است: “رنجی که ناشی از اشغال ۴۰ ساله است، تحمل ناپذیر بوده و درک آن غیر ممکن است. من از تلاش برای رسیدن به آزادی حمایت میکنم.”

electronicintifada.net , ejpress.org , ynetnews.com

دیدگاه ها ۲۰

  • سلام، عالی بود و چه به روز. شما را نداشتیم از دنیا خبر نداشتیم. ای ولا به راجر واترز که چقدر آدم فهمیده ای هست. دیگه شکی مگه باقی است که این اسرائیلی ها دارن مردم فلسطین رو اذیت می کنند؟ به امید روزی که فلسطین آزاد شود و کنسرت بزرگ راک پینک فلوید در اونجا برقرار بشه.

  • این آدم یگانه فردی که واقعآ بر ضد نژاد پرستی کار می کنه و یگانه مغز متفکر پینک فلویده و بزرگرترین مغز متفکر راک در طول تاریخ بوده و هست. از دوستان هم تقاضا می کنم داد و بیداد نکنن. برن ببینن دیگران چیکار می کنن؟ فقط بفکر پول درآوردن شخصی هستند.

  • بعد از ساکنان دبی،لبنان و دیگر برادران وخواهران عرب حالا نوبت فلسطینی ها و اسرائیلی هاست که به کنسرت راجر واترز بروند،مثل اینکه کنسرت استاد فقط برای ما ضرر دارد!
    به امید روزی که راجر واترز و پینک فلوید آوای رهایی را در وطن ما نیز سر دهند؛
    از قدیم گفتن آرزو بر جوانان عیب نیست!

  • آرزو که عیب نیست، اما این بنده خدا هم عمر نوح نداره. من که بعید می دونم روزی ایشون بتونه در ایران اجرای برنامه کنه.

  • روزنامه ی اعتماد ملی روز ۳ شنبه همین خبر رو با عکس بزرگ راجر روی صفحه ی اول چاپ کرد، طوری که جلوی دکه خشک شدم و هر چی روزنامه بود خریدم!!!
    برای دوستان علاقه مند هم بگم که راجر دو روز قبل از این برنامه ( ۳۰ خرداد ) توی استانبول کنسرت داره که رفتنش برای ایرانی ها خیلی هم سخت نیست.
    باز هم ممنون از harmony talk که مثل همیشه خبرهای راجر رو به فارسی می زنه.

  • از اینکه مشاهده می کنم ، جوانان ایران با چه علاقه ای به آثار هنری پاپ – راک توجه دارند . بسیار خوشحالم. خوشحالم از آنکه جوانان ما وقت خویش را تنها صرف شنیدن مصیبت و ترانه های ملانکولی داخلی نکرده و به موزیک غرب نیز توجه دارند.جای هنرمندانی مانند واترز ، استنک ، پیتر گابریل…و گروه هائی مانند پینک فلوید ، ایرون میدن ، کوئینزراش .. و هنرنمائی آنان در ایران خالیست. موفق و پیروز باشد

  • موزیک تنها ارزشیه که میشه براش زندگی کرد . و اساتیدی مثل راجر واترز با موزیک روحشونو گرم می کنند کاش مثل صلیب سرخ در میادین جنگ یه موزیک سپید هم می تونست باشه!

  • راجر واترز خیلی با سیایت عمل کرد. شاید فقط یک نفر تو دنیا می تونست اینقدر عاقلانه تصمیم بگیره و با هیچ کس هم در نیفته. کنسرتش رو هم اجرا کنه، همه طرفداراش هم راضی باشن.

  • سلام مطالب خوبیه من ازت خواهش می کنم که اگر امکان داره معنی آهنگها رو هم به مطالبت اضافه کن من خیلی دنبال معنی آهنگهای پینک می گردم ولی تویه شهر ما خبری از کتاب این گروه نیست

  • سلام!با اینکه زیاد علاقه ای به شخصیت مغرور ولی بزرگ راجر ندارم ! واقعا انسان بزرگی می نماید !
    عشق است پینک فلوید رو ! عشق است واترز گیلمور میسون مرحوم رایت و برت رو !

  • موسىقى واترز تارىخ معاصر ماست تحلىلگر وقاىع گدشته ما گ. پىشگوى آىنده .از سىاست مداران و دنىاى کتىف. موسىقى زىبا مىسازه.کلا امام.کسى که با آتاشغال موضوعى جداب مىسازه بانلرمزعابر اىن آهنگسازى ناراحت چى مىشه گفت!!!!!!!

بیشتر بحث شده است