گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جعفر صالحی: محدودیتی در فیناله وجود ندارد


بسیاری از موزیسین های ایرانی از نرم افزار سیبلیوس استفاده می کنند و حتی این برنامه در دانشگاه های موسیقی تدریس میشود، آیا قابلیت خاصی در فیناله وجود دارد که در سیبلیوس وجود نداشته باشد؟

من نرم‌افزار سیبلیوس را بلد نیستم و به این دلیل نمی‌توانم مقایسه‌ای بین این دو از لحاظ قابلیت داشته باشم. اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که چه برای موسیقی ایرانی و چه برای موسیقی غیرایرانی و همه نوع موسیقی (که البته به من برای نوشتن ارجاع شده است) هیچ محدودیتی در فیناله وجود ندارد و به قول یکی از دوستان (به طنز)، فیناله فقط چایی برای آدم دم نمی کند!

اما در مورد تدریس یا استفاده موزیسین‌های ایرانی از سیبلیوس باید به این نکته توجه کرد که تا دستورالعمل کارآمدی برای یک نرم‌افزار تخصصی تهیه و منتشر نشود، اکثر جامعه از آن بی‌اطلاع مانده و طبعا استفاده هم نمی‌توانند کنند. چند سال قبل که هنرمند گرامی جناب آقای شهاب منا کتاب آموزش نت‌نویسی با سیبلیوس را منتشر نمود، هنرمندان بیشتر به استفاده از آن ترغیب شدند و بهتر آن را آموختند.

متاسفانه تاکنون برای آموزش کار با فیناله کتاب یا دستورالعملی تهیه نشده بود و این مجموعه، اولین کار آموزشی جامع برای فیناله به زبان فارسی است. حال باید دید پس از انتشار و پخش این مجموعه، هنرمندان و هنرجویان چگونه از آن استفاده خواهند کرد. گو این‌که بسیاری از آهنگسازان و نت‌نویس‌های با تجربه که سالهاست با نرم‌افزار و کامپیوتر سروکار دارند از فیناله استفاده می‌کنند و خیلی از هنرمندان هم از تصویر گرافیکی نهایی محصول سیبلیوس (از لحاظ زیبایی) اظهار نارضایتی می‌کنند.

البته این‌ها صرفا تجربه‌ها و گفتگوهای شخصی است و نمی‌توان با این موارد بین نرم‌افزارها مقایسه ایجاد کرد. به هرحال با انتشار آموزش فیناله هنرمندان قدرت انتخاب پیدا کرده‌اند و دیگر مجبور به انتخاب یکی از این نرم‌افزارها نیستند.

در مورد تدریس در دانشگاه‌ها هم حتما می‌دانید که مطلبی که به عنوان واحد در دانشگاه تدریس می‌شود بایستی منبع مکتوب برای ارایه به دانشجویان و دانشگاه وجود داشته باشد. حالا که این منبع آموزشی به صورت کاملا کاربردی (به دلیل وجود فیلمهای آموزشی) وجود دارد، باید منتظر نتایج دانشگاهی آن باشیم.

چطور شد به فکر تولید این دی وی دی افتادید؟

همانطور که قبلا اشاره کردم، ابتدا فقط ایده نگارش کتاب بود و به مرور که کتاب را می‌نوشتم احساس کردم کار با آن برای یک مبتدی سخت خواهد بود و صرفا برای کسانی قابل استفاده خواهد بود که کار با نرم‌افزار را بلد هستند و دنبال حل مشکل خاصی می‌گردند. این بود که با مشورت با دوست عزیزم جناب آقای علیخانی که پیشنهاد تهیه فیلم آموزشی را دادند، کار تهیه متن گفتارها و یادگیری نرم‌افزار تهیه فیلم را شروع کردم و نتیجه کار هم خیلی خوب شد و اینطوری آموزش کامل‌تر و بهتری را در اختیار مخاطب قرار داده‌ایم. البته توضیح مفصل بسیاری از پنجره‌ها و ابزارها که در حوصله فیلم نبود را در کتاب جمع کرده و ارایه کرده‌ام. در حقیقت این دو منبع آموزشی مکمل هم بوده و به عنوان «مجموعه آموزشی فیناله» نامگذاری شده‌اند.



آیا نمونه مشابهی به زبان انگلیسی از این پروژه شما در سطح بین المللی تولید شده است؟


شرکت میک میوزیک (Make Music) به عنوان تولید کننده فیناله در نقاط مختلف دنیا سمینارها و جلسه‌های آموزشی برگزار می‌کند و کتاب آموزشی آن را هم به صورت دیجیتال همراه با نرم‌افزار ارایه می‌دهد. شرکت‌های آموزشی معتبری هم هستند که فیلم‌های آموزشی تولید می‌کنند و آموزش فیناله را هم منتشر کرده‌اند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۶

  • آقا این مجموعه نرم افزارش نصب که میشه نه save می کنه نه پرینت می شه گرفت و خیلی کارای دیگه هم نمیشه کرد چون پیغام میده باید authorize بشه که بعد از کلی فرم پرکردن و توی سایتش کلی مراحل رو طی کردن اخرش میگه سریال نامبر غلطه
    دو روزه همه وقت منو گرفت و نشد اخرش. لطفن راهنمایی کنید

  • سلام- نرم افزار بسیار خوبی است من نصب کردم و خیلی راحت رجیستر شد-از کجا می توان کتاب آموزشی را تهیه کرد؟

  • من توی شهر کتابها دیدمش. نوشته همین آقای جعفر صالحی هستش
    من هم در نصب نرم افزار مشکل داشتم. با شرکت تماس گرفتم گفتن crack جدیدی برای نرم افزار هستش که برام ایمیل کردن و با گرفتن و ریختن اون مشکل نصب و ذخیره کردن حل شد.

  • با سلام و تشکر از آقای صالحی.
    به عنوان شخصی که تجربه کار با هر دو نرم افزار را داشته ام میتونم بگم که نظراتی که اغلب در مورد تفاوت این دو نرم افزار بیان میشه بر اساس سلایق شخصی افراد هست و کمتر کسی هست که به دلیل محدودیت خاصی این دو نرم افزار رو با همدیگه تعویض کنه. من اصولا کارهای جدی که نیاز به تصحیح گرافیکی خاص دارد رو با فیناله انجام میدم و در مورد کارهای سریع سیبلیوس رو میپسندم. یکی از دلالیل پیشرفت سیبلیوس این هست که برای کاربرانی که تجربه کار با چنین نرم افزارهایی رو ندارن ساده تر به نظر میرسه. البته تو این چند سال هردو نرم افزار بهبودهای خوبی رو داشتن ولی سلیقه نهایتا حرف آخر رو میزنه. به نظر من اگر کارهایی نظیر تالیف کتابهای آموزشی مد نظر باشه فیناله حرف اول رو میزنه .

  • با سلام خدمت اساتید خودم
    من با فیناله شروع کردم چون از وجود سیبلیوس اطلاع نداشتم ممکن بود بر عکس این موضوع اتفاق بیافته . در هر صورت از جناب آقای صالحی به دلیل کوششی که در ایجاد یک مدیا برای آموزش فیناله کرده اند نهایت تقدیر و سپاس را دارم . اما در کتابی که نوشته اند ایمیلی از خودشان گذاشته اند جهت تماس با ایشان . که من ایمیل فرستادم و جوابی نگرفتم ای کاش وبلاگی برای استفاده کنندگان از این دو نرم افزار برای تبادل اطلاعات وجود داشته باشد . بسیار متشکرو

  • سلام به دوستان عزیز
    از اینکه مجموعه آموزشی فیناله مورد توجه و استفاده قرار گرفته خوشحالم
    ایمیل بنده در کتاب نوشته شده و البته در قسمت راهنمای فیلم آموزشی هم درج شده است تا دوستان به صورت مستقیم با بنده در تماس باشند
    تا این تاریخ ایمیل های بسیاری به بنده ارسال شده که جوابگوی همه این عزیزان بوده ام.
    احتمال دارد که به دلایل فنی ایمیلی ارسال شده اما به بنده نرسیده باشد
    خوشحال میشوم درصورت تمایل دوباره ارسال نمایید
    ممنون از همه دوستان
    Jafar.salehi@yahoo.com

بیشتر بحث شده است