گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اجرای آثار سه آهنگساز ایرانی با کر شهر تهران

گروه کر شهر تهران در روزهای ۵ و ۶ تیر ۱۳۹۲، ساعت ۲۱، در تالار رودکی به اجرای کنسرت می پردازد. در این کنسرت که به رهبری مهدی قاسمی انجام می شود، سوییت “شبح اپرا” برای گروه کر و پیانو، ۵ کرال مینیاتور اثر محمدرضا تفضلی، دیر مغان اثر امیر اسلامی، ۳ نیایش کوتاه برای گروه کر اثر مهدی قاسمی و همچنین قطعاتی از باخ، ویوالدی و هندل به اجرا گذاشته می شود.

بخش اول این کنسرت به اجرای آثار آهنگسازان معاصر ایرانی اختصاص دارد که بصورت آکاپلا (بدون همراهی ساز) اجرا خواهد شد. در ادامه، قطعه” Lux Aeterna” (نور ازلی) از آثار یکی از آهنگسازان معاصر کانادایی به همراهی ویلنسل سولو محمدحسین غریبی اجرا میگردد.

سولوی باریتون و کنترتنور این قطعه را بهرنگ شگرف کار اجرا می نماید. در ادامه نیلوفر بدری کوهی همراهی پیانوی گروه کر شهر تهران در اجرای سوییت “شبح اپرا” را بر عهده دارد. همچنین در قسمت دوم این کنسرت، ارکستر سازهای زهی، گروه کر شهر تهران را در اجرای آثار آهنگسازان دوره باروک همراهی خواهد نمود.

علاقمندان جهت تهیه بلیط می توانند به سامانه فروش اینترنتی بلیط سی گذر به آدرس www.sigozar.com مراجعه نمایند یا از طریق آموزشگاه موسیقی پارت (تلفن: ۶۶۹۰۵۰۷۷) نسبت به تهیه بلیط اقدام نمایند.


لیست قطعات

دیر مغان (امیر اسلامی)

شعر: عراقی

۵ کرال مینیاتور (محمدرضا تفضلی)

اشعار: نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، علی شریعتی، احمدرضا احمدی

۳ نیایش کوتاه برای گروه کر (مهدی قاسمی)

متن: خواجه عبدالله انصاری

Lux Aeterna (Laura Silberberg)

Phantom of the Opera Choral Suite (Andrew Lloyd Webber)
۱- Think of me
۲ – Wishing you were somehow here again
۳ – The music of the night
۴ – The phantom of the opera
۵ – All I ask of you

Gloria in excelsis deo (Antonio Vivaldi)

Et in terra pax (Antonio Vivaldi)

Domine fili unigenite (Antonio Vivaldi)

Crucifixus (Johann Sebastian Bach)

For unto us a child is born (George Frideric Handel)

Hallelujah (George Frideric Handel)


نظر بر اینکه تا کمتر گروه کری در ایران به فکر اجرای آثار آهنگسازان جوان می افتد، با سه تن از آهنگسازان این کنسرت به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خواند:

آیا این کنسرت اولین برنامه شماست که آثار آهنگسازان جوان ایرانی در آن اجرا میشود؟

تا جایی که به خاطر میاورم بله! البته قبلا تمرین داشته ایم ولی یادم نیست که اجرا هم شده باشد.

آیا اثری از خود شما اجرا شده بوده؟

به رهبری خودم تا کنون اثر کرال از من اجرا نشده ولی دو اثر که یکی قطعه ای بر اساس موسیقی بوشهر بود در سال ۷۲ نوشته شد و آقای نیکنام رهبری کردند و قطعه دیگر سه نیایش کوتاه از خواجه عبدالله انصاری است که در سال ۷۴ نوشته شد و در سال های بعد چندین بار توسط کر تالار وحدت به رهبری آقای موسسیان اجرا شد که در این برنامه هم همین اثر را اجرا می کنیم.

چرا کمتر آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا می کنید؟ علاقه ندارید یا پارتیتور؟!



مهدی قاسمی

به هیچ وجه به خاطر عدم علاقه که نیست، قبلا هم گفته ام که خیلی تمایل دارم که مسابقه ای هم حتی برگزار شود و کارهای برگزیده آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم و حتی ضبط کنیم. البته کارهایی هم به دست من رسیده ولی متاسفانه بیشتر از نظر هارمونی دچار اشکال بوده اند، میدانید که کارهای ایرانی را نباید دقیقا با قواعد موسیقی غربی هارمونیزه کرد. امروز خوشبختانه گروه های کر در ایران بسیار جان گرفته اند و شاهد رشد آنها هستیم و خیلی خوب است که به ادبیات کر ایرانی اضافه کنیم.

سالها پیش در اجرای زنده، کارهای آقای پژمان را اجرا کردیم و تمایل داریم باز به اجرای آثار دیگر آهنگسازان خوب ایرانی بپردازیم. من از همینجا از همه دوستان آهنگساز دعوت می کنم که آثارشان را به دست من برسانند.

با اینکه سالهاست در سمت رهبر کر به فعالیت می پردازید ولی هنوز کاری را ضبط نکرده اید، آیا قصد ضبط آثار این آهنگسازان را ندارید؟

قرار است یک روز پس از کنسرت، در تالار رودکی همین آثار را ضبط کنیم همچنین پس از این اجرا مشغول تمرین و ضبط اثر دیگری از آقای احمد پژمان که روی اشعار سهراب سپهری نوشته شده است می شویم و چند اثر از آهنگسازان جوانتر ایرانی… در گذشته هم یک اثر برای آقای پژمان ضبط کرده ایم که ارکستر آن در اکراین ضبط شده بود که در پخش مجدد «ناگهان رستخیز» جای دارد.

بیشتر تمایل دارید آثار ایرانی را ضبط کنید یا غیر ایرانی؟

ضبط شدن آثار ایرانی را بسیار مهم است، چراکه نمونه دیگری از این آثار نیست؛ هر چند ضبط آثار موسیقی کلاسیک با یک کر ایرانی می تواند روایتی دیگر را از این اثر به نمایش بگذارد ولی اهمیت ضبط آنها آنقدر نیست که ضبط آثار ایرانی.

در اجرای آثار آهنگسازان ایرانی چالشی داشتید؟

آثار ایرانی که در این کنسرت به اجرا در می آید از نظر ریتمیک، هارمونیک و پلی فونی قطعات چالش برانگیزی برای گروه کر هستند و ما کوشش بسیاری داشتیم تا این آثار به خوبی اجرا شود؛ گمان می کنم موفق شدیم و از این باب خوشحال هستم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است