گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خواننده ایرانی، معرف دو آریای ایرانی


حتما” در خبرهای موسیقی، بارها شایعاتی در مورد اجرای اپرای “مانا و مانی” ساخته حسین دهلوی شنیده اید. این اپرا سالهاست به دلیل ممنوعیت صدای زن، در انتظار اجراست.

به تازگی بهرام تاج آبادی از خوانندگان اپرای ایران که برای تحصیل رشته آواز به فرانسه سفر کرده است اجرای آریای این اپرا (که بر خلاف اکثر آریاهای عاشقانه، مربوط به نقش گرگ است!) را در یکی از برنامه های موسیقی فرانسه به اجرا گذاشته است.

گاهی در کشور فرانسه دیده میشود که بازیگران و خوانندگان اپراهای معروف با لباسها و گریمهایی غیر از آنچه که در اجراهای پیشین آن، معمول بوده روی صحنه می آیند. در این برنامه هم بهرام تاج آبادی توسط هنرمندان طراح لباس فرانسوی با لباسی نچندان گرگ نما به روی صحنه آمد.

این برنامه بهرام تاج آبادی در پاریس با بازتاب خوبی همراه بود، به صورتی که مجله های معتبری چون “لموند” و “دیاپازون” قسمتی را به شرح این رخداد اختصاص دادند. همچنین این اتفاق باعث شد، نام این اپرا باز به مطبوعات الکترونیک و کاغذی ایران بیاید.

در همین برنامه یکی از داوران مسابقات آواز، به تاج آبادی پیشنهاد شرکت در مسابقات آواز ایتالیا را می دهد. مرحله اول این مسابقه در اپرای مشهور لاسکالا (lascalla) در شهر میلان ایتالیا برگزار میشود که برای این مسابقه، شرکت کنندگان باید دو آریا را انتخاب و اجرا کنند.

تاج آبادی برای این مسابقه دو آریا از اپراهای “خسرو و شیرین” و “مانا و مانی” که هر دو ساخته حسین دهلوی هستند را انتخاب و آماده کرده است. آریای مانا و مانی “گرگ” و آریای خسرو و شیرین “شاپور” است که پیش از این با صدای مرحوم حسین سرشار اجرا شده اند.

لازم به ذکر است که خسرو و شیرین پیش از انقلاب با رهبری مرحوم حشمت سنجری در تالار وحدت (رودکی سابق) به روی صحنه رفته که به دلیل عدم وجود وسایل ضبط حرفه ای، هنوز اجرای با کیفیت صدایی بالا از این اثر نیست موجود نیست.

۲۵ می ۲۰۰۶ مسابقه آواز میلان برگزار میشود که در این مسابقات هنرمندان سرشناسی در رشته های آواز و رهبری ارکستر داوری این مسابقه را به عهده دارند که در راس آنها می توان از تنور مشهور جویس کاراراس (Jose Carrerase) و زوبین مهتا (Zubin Mehta) رهبر شناس ارکستر نام برد.

مرحله دوم این مسابقه، ۲۵ اوت ۲۰۰۶ در استانبول ترکیه برگزار میشود که در این قسمت باید یکی از پنج آریاهای اپراهای ایتالیایی که داوران در اختیار شرکت کنندگان قرار میدهند، با ارکستر سمفونیک استانبول اجرا شود. در این مسابقه ۲۰۰ خواننده از سراسر دنیا شرکت دارند که به برنده این مسابقه جایزه ۲۵۰۰ یورویی آواز را از آن خود میکند.

گفتگوی هارمونیک
گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است