گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جلسه تفسیر سمفونی عاشقانه فنتاستیک

تفسیر سمفونی عاشقانه فنتاستیک اثر هکتور برلیوز در انجمن فیلهارمونیک اصفهان

در روز جمعه مورخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۲، انجمن فیلهارمونیک (فیلارمونیک) اصفهان، در تالار سوره-حوزه هنری اصفهان واقع در ابتدای خیابان آمادگاه، از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰، به تفسیر سمفونی عاشقانه “فنتاستیک” اثر آهنگساز شهیر فرانسوی، “هکتور برلیوز” خواهد پرداخت.

این انجمن در سال ۱۳۸۸ توسط “حسین چمن پرداز” تشکیل شد اما طبق گفته وی، “اهداف انجمن فیلهارمونیک که در تمام جهان در ارتقای سطح شنیداری موسیقی مخاطبان می ‌کوشد، برای مسئولان مربوطه ناشناخته است”. دلیل این ادعای چمن پرداز را باید در موارد زیر جستجو کرد:

۱. عدم حمایتهای مادی و معنوی از سوی مسئولان مربوطه
۲. عدم ثبت قانونی انجمن به شکل ان.جی.او
۳. بی توجهی به اهداف تشکیل انجمن
و…

به راستی چرا نباید از چنین فردی که قصدش چیزی جز ارتقای سطح فرهنگی جامعه نیست، پشتیبانی شود و چرا نباید امکانات لازم در اختیارش قرار گیرد، چرا…؟

حسین چمن پرداز در گفت و گو با خبرنگار فارس گفته است، با وجود اینکه حدود چهار سال است که انجمن فیلهارمونیک را بنیان گذاری کرده ‌ام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این تحول فرهنگی موسیقایی که در سراسر جهان از جمله کانونهای موسیقی هر کشور محسوب می‌شود، تعریفی ندارد.

وی با بیان اینکه وظیفه انجمن فیلهارمونیک تفسیر و کاربردی کردن موسیقی است، اضافه کرد: مشکلی که ما داریم این است که به اهداف تشکیل این انجمن و رسالت کاری ما توجه کافی نشده است و سوالی که پیش می آید این است که جایگاه انقلاب های فرهنگی و بنیانگذاری های هنری در عرصه موسیقی کجاست…؟

چمن پرداز با اشاره به اینکه اساسنامه این انجمن را به صورت بین ‌المللی و مطابق اهداف خانه موسیقی و ارشاد تنظیم کرده است، تاکید کرد: علت مخالفت با ثبت این انجمن را می توان در چیزهای دیگر جستجو کرد، برای من جالب است که افرادی که اساسنامه خود را به آنها ارائه کردم توضیحی از من درباره انجمن و اساسنامه نخواستند و این عمل این تصور را در انسان ایجاد می کند که تصمیم گیری از قبل تعیین شده بوده است…

وی با هشدار درباره گرایش نگرش جامعه به سمت و سوی استفاده از ابزار موسیقی و نه ارائه موسیقی هدفمند تصریح کرد: موسیقی ما تاکنون کمتر شکل کاربردی داشته است به این معنا که نتوانسته ‌ایم مفاهیم و فرهنگ صحیح موسیقایی را به درستی در متن جامعه و میان مردمی که اندیشه صحیحی از موسیقی ندارند رواج دهیم و این مسئله مقام هنر را تنزل داده است.

با وجود تمامی این تفاسیر، چمن پرداز به دوستداران انجمن فیلهارمونیک این وعده را داده که هیچ چیز نمی تواند منجر به تعطیلی این انجمن گردد.

وی تاکید کرد: از مسئولان نیز می خواهم که خواسته های مردمی برای بهره گرفتن از آموزشهای انجمن فیلهارمونیک را نادیده نگیرند چرا که خدمات فرهنگی شهری چیزی به جز خواسته های مردم نیست. این انجمن به تفسیر آثار برجسته موسیقی جهان پرداخته و تمام جلسات آن مطابق درک عمومی مخاطبان بوده، ضمن اینکه انجمن‌ فیلهارمونیک در تمام دنیا تشکلی از دوستداران موسیقی است که تنها به دلیل تمایل مردم به شنیدن آثار فاخر موسیقی کلاسیک ایجاد می‌شود و در طی جلساتی مداوم به تفسیر آثار برجسته موسیقی کلاسیک جهان می ‌پردازد.

هر فردی با هر سطح سواد چه هنرمند باشد و یا نباشد می ‌تواند در جلسات این انجمن‌ شرکت کند و در هر استان کشور نیز تنها یک انجمن فیلهارمونیک وجود دارد.
با توجه به این اصل بین ‌المللی که پیش از پرداختن به آثار فاخر موسیقی لازم است گوش شنوندگان تربیت شود، در این جلسات داده ‌ها و اطلاعاتی در راستای ارتقای سطح شنیداری شنوندگان به سطح ایده ‌آل جهانی ارائه می ‌شود. این انجمن نه تنها هم گام با انجمن های فیلهارمونیک جهان گام برمی دارد بلکه قصد تشکیل ارکستر فیلهارمونیک را نیز دارد.
از دیگر برنامه های این انجمن که در آینده ای نه چندان دور جامه عمل به خود می پوشد، تفسیر “سمفونی نهم بتهوون” با هدف “برابری و برادری” ملتها است.

صادق رنجکش

صادق رنجکش

۱ نظر

بیشتر بحث شده است