گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ویولون مسیح استرادیواریوس (۲)

امروزه اینگونه به نظر می رسد که اکثر سازندگان ساز تمایل چشم گیری به تکرار آثار گذشتگان داشته و همچنان نیز دارند، مسیری که با توجه به کیفیت آثار گذشتگان و در توازی با آن تبلیغات وسیعی که در این راستا می شود، انتخابی ارجح و مطمئن برای سازندگان ساز است. این انتخاب را می توان در ابتدا از دو جهت بررسی نمود، اول مسیری برای آن دست از سازندگانی که در ابتدای کار هستند و تجربه چندانی ندارند و دوم ، از سوی دیگر افرادی که زمان بیشتری صرف نموده و تجربه ایی فراتر از دسته اول دارند.

در این مبحث گروه های دیگری هم هستند که شاید اهمیت کاربرد الگوها در آن مجموعه ها بسیار مهم تر باشد، ما به این لحاظ دو دسته بالا را متذکر شدیم که مشخصا روند عینی کاربرد طرح ها و بازخورد آن در جوامع هنری از این طریق ملموس تر است.

توسعه الگو ها و تبلیغات گسترده ایی که از طریق سازندگان ساز بوسیله تکرار و تکرار ساز ها و ایجاد فضای جمعی و اجماع بر طر ح هایی خاص در دنیا به تدریج شکل می گیرد و در دهه ها و سده ها تثبیت می شود.
جریان هایی که در دنیای هنر بسیار مهم هستند؛ اهمیت از این روست که دانش وعلم از این شاهراه بزرگ انسانی با ابزار هنر و تاریخ به شکلی شگفت انگیز گسترش می یابد.

از این رو ضرورت دارد که برای انجام و اقدامی معین، عیار آنچه را از آن تبعیت می کنیم، بدانیم. برای این دانستن نیز باید بسیار چیزهای دیگر دانست و یا توجه و دقتی لازم را لحاظ نمود. به عنوان مثال اینکه ما بدانیم برای ساخت یک ویلن بر مبنای الگویی معین به چه نکاتی توجه داشته و باید بدان آگاه باشیم بسیار مهم است.

بسیار مهم به دلایلی از این قبیل که در راه رسیدن به هدف باشیم و ساز و کار آن را بدانیم. مهم است زیرا آنچه بیان می داریم و یا به دیگری می آموزیم، خود بدان باور داشته و دیگران را ناخواسته گمراه نکنیم. چنانکه ما می توانیم در این مقوله، بنیادی ساختاری و اساسی را پایه گذاری نموده و انتقال دانش را بر مبنای صحت و درستی تداوم بخشیم، اینگونه ارزش زمان با توجه به آگاهی، تنومند شده و آیندگان نیز از آن بهره مند خواهند بود.

تصویر B

پروژه بررسی و میزان درستی آزمایی طرح مسیح با توجه به توضیحات و نقطه نظراتی که مطرح شد به انجام رسیده است. هدف ما بررسی بر اساس شواهد عددی و هندسی طرح می باشد که با ابزارهای اندازگیری متداول نیز تا حدودی امکان پذیر بود اما برای دقت و نگاهی موشکافانه تر از طریق نرم افزارهای مهندسی و مهندسی مکانیک اقدام نمودیم که همچنان نیز قابل توسعه و گسترش در مسیر افق های علمی پیش رو است.

اختلافات عددی موجود در نماها می تواند تا حدودی ناشی از روند و پروسه چاپ و یا سایر عوامل خارجی دیگر که ما از آن مطلع نیستیم باشد و همچنین در برخی از قسمتها اگر ناهماهنگی هندسی مشاهده می شود، می تواند ناشی از ساختار اصلی خود ساز باشد، بنابراین در حین مباحث و بررسی ترسیم ها، طرح پرسش ها و یا هر نتیجه گیری وجود دارد، ترجیح ما این بوده است که به متن به صورت گزارشی پرسش برانگیز نگاه شده و برداشت آزاد نیز بر تمام قسمت ها حکم فرما باشد تا همگی بتوانیم از منظری منحصر به فرد به مقوله بپردازیم، اینگونه شاید نکات جدیدتری نیز بدست آید که در بهبود روشها کارآمدتر باشد.

بنابراین نگاه انتقادی متعصبانه هدف نبوده و آگاهی روزافزون در راستای درک و کاربرد صحیح مورد نظر است.

پیش از ورود به بحث لازم به ذکر است، نمونه ها و تصاویر، قابل استفاده برای الگوبرداری نیست و صرفا جنبه گزارش تصویری دارد اما ابعاد و ارقام مطابق طرح بوده و با ابزار اندازگیری دقیق و با معیار mm ارائه شده است.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

۱ نظر

بیشتر بحث شده است