گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشر سوپرمارکتی، آری یا خیر؟

چندیست انتشار سوپرمارکتی آثار موسیقی مورد بحث محافل موسیقی قرار گرفته است. این نوع پخش موافقان و مخالفان زیادی دارد و تا به حال نظر سنجی گسترده ای در این زمینه صورت نگرفته است. در سال گذشته، پیوستن هنرمندان نامداری چون محمدرضا شجریان و حسام الدین سراج به این جریان باعث شد، بحث در این زمینه ابعاد جدی تری پیدا کند. امروز در نامه ای که محمد معتمدی در گفتگوی هارمونیک منتشر کرده است، نظر این خواننده جوان در مورد نشر سوپرمارکتی اعلام شده است و او نظر خوانندگان را برای آمار گیری جویا شده. نامه او را می خوانیم:

مخاطبین همیشگی موسیقی اصیل ایران زمین

تولید و عرضه موسیقی اصیل ایرانی در مسیر بسیار نا همواری قرار گرفته. به گونه ای که در آمد حاصل از فروش هر آلبوم با هزینه ای که باید برای تولید یک آلبوم موسیقی خوب و تاثیر گذار صرف گردد هیچگونه تناسبی ندارد و در اکثر موارد ضرر مالی از سود آوری یک آلبوم به مراتب بیشتر است.

مراکز و فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی که به خودی خود در مناطق و شهر های مختلف ایران به سختی یافت می شوند، در این شرایط نامساعد اقتصادی اکثرا” رو به تعطیلی و یا تغییر کاربری می باشند.

از طرفی تولید یک اثر خوب و ماندگار نیاز مند صرف هزینه زیادیست که اگر این هزینه از محل فروش آلبوم موسیقی تامین نگردد نتیجه ای جز زوال و نابودی این عرصه به همراه نخواهد داشت.

هنر مند در این مملکت یک جریان مستقل و بدون حمایت محسوب می گردد و شرایط ما موزیسین ها در این برهه از تاریخ بسیار حساس می باشد. به گونه ای که شرایط کار و معاش یک موزیسین در مملکت ما با هیچ کشوری در این جهان پهناور قابل مقایسه نیست. پس ما باید خود مطابق این شرایط خاص برای بقای موسیقی و هنر خود چاره اندیشی کنیم. هنری که حمایت دولتی ندارد باید خود بتواند محل در آمد برای خود باشد و اگر نباشد محکوم به فناست.

اینجانب محمد معتمدی خواننده ومولف در حوزه موسیقی، با عنایت به توضیحات فوق راه بقای صنعت تولید و نشر آثار موسیقی اصیل ایرانی را گسترده شدن مراکز فروش آن در تعداد بیشتری از فروشگاه ها همچون فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و سوپر مارکت ها می دانم.

با این کار علاوه بر نفوذ بیشتر موسیقی خوب و اصیل ایرانی در متن جامعه، هر آلبوم با بهایی کمتر از نصف بهای کنونی آن در دسترس مخاطب قرار خواهد گرفت.

از شما به عنوان مخاطب و اصلی ترین حلقه این زنجیر ارتباطی خواهش می کنم نظر خود را در این خصوص
به شماره ۳۰۰۰۰۰۳۰۳۵ (سیصد هزار، سی، سی و پنج) ارسال نمایید.

عدد ۱ موافقم
عدد ۲ مخالفم
یادتان باشد موسیقی ایران تنها یک حامی دارد آن هم شما هستید.

با مهر- محمد معتمدی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۱۲

  • حامی موسیقی یعنی چه؟ چرا باید از یک موسیقی حمایت کرد؟ اساسا چرا یک موسیقی باید نیازمند حمایت باشد؟ چرا یک موسیقی نباید انقدر خوداگاهی داشته باشد که تکلیف امروز تولیدش با فردای فروشش برای خودش معلوم نباشد؟ که اگر باشد، وارد گود شدن به معنی پذیرش کامل شرایط و شناخت آن و معقول و منطقی شدن توقعات و انتظارات خواهد بود. یکی از دوستان چندی پیش البومی منتشر کرد که تمام هزینه هایش را از محل دست تنگی خودش متحمل شد و هیچ انتظار فروش هم نداشت ؛ آلبومش را منتشر کرد و تمام. این البوم و موارد مشابه در هرکجا که فکرش را بکنیم هم پخش می شد تفاوتی نمی کرد و همین سرنوشت را داشت.
    باید بپذیریم ریشه حمایت و نیاز به حمایت ، تا حد زیادی از فرهنگ ما آب می خورد و نهادینه شدن اندیشه کمیته امدادی در رگ و پی ما را نشان می دهد. گذشته از این و مهمتر از این، باید گفت نگاه پس پشت این پرسش اتفاقا یک عدم حمایت بزرگ در دل خود دارد:
    چه کسی پاسخ مطمئنی برای این سوال دارد که آیا آلبوم عاشقانه های خواجه امیری موسیقی خوب است یا گاهی سه گاهی محمد معتمدی؟ ابرها بهترند یا سایه های خورشید؟
    انتظار داریم آلبوم مونودیزم مهدی حسینی یا تمام تو هوشیار خیام را ملت در سوپرمارکت ها کنار ماست و پنیر و سیگارشان داخل مشما بگذارند و خوش خوشان بروند که با خانواده گوش بدهند و شب رویاییی برای خود رقم بزنند؟
    موسیقی مردم پسند از هر نوعی که باشد چه “موسیقی خوب! و اصیل! ایرانی” باشد و چه “موسیقی بد و غیر اصیل غیر ایرانی” در سوپرمارکتها موفق خواهد بود.صحبت بد و خوب نیست. مولفه های این نوع موسیقی هرجا جمع شود نتیجه یکی است. فروش سوپرمارکتی فقط به نفع یکسری آلبوم ها خواهد بود.
    منکر مشکلات تلخ و گزنده و دردناک موجود نیستیم. اما توهم حمایت نیز راه نیست بیراهه است.

    با امید
    سعید یعقوبیان

  • خوب است ولی یادتان نرود قبلا در امریکا تجربه شده و فقط بنفع چهره های سرشناس است و اجازه نمیدهد مغازهدار آثار دیگر قفسه هایش را تنگ کند!!! بایستی سوپرمارکتها و فروشگاههای بزرگ بوجود آید تا بنتیجه خوبی رسید و الا آثار سنتی در بین آثار سینمایی و پاپ گم میشود.

  • احتمالا تمام کشورهای پیشرفته هم مثل خواننده بالا فکر میکنن که از هنرمندان و ارکستر ها انواع و اقسام حمایت ها رو می کنن! بعضی ها مثل اینکه همین الان از یوفو اومدن پایین و بی اطلاع از همه جا تنها شعار میدن! اره همه اینا از فرهنگ ما سرچشمه میگره

  • مثل اکثر کشورهای پیشرفته ، چنانچه در فروشگاه های زنجیره ای، غرفه های خاص و مناسبی برای ارائه محصولات فرهنگی از قبیل کتاب و آثار دیداری- شنیداری ایجاد و فعال شود بسیار ایده مناسب و پسندیده ای است. اما با ارائه و فروش محصولات فاخر فرهنگی در سوپر مارکت ها که در نهایت به بقالی های سر گذر هم سرایت خواهد کرد، برای کسب اندک منافع مادی که آن هم تضمینی ندارد، به شدت مخالفم.

  • من هم با آقای یعقوبیان موافقم. اگه اسم این کار حمایته چرا کتابهای حسین پاینده و داریوش اشوری را توی سوپرمارکتها نفروشیم؟

  • سلام. افراد زیادی رو می شناسم که سالی یکبار هم موسیقی سنتی گوش نمی دن. اما ازمعدود آثاری که می بینم ارتباط برقرار کردن ، کار های رستاکه. تا کی می بایستی موسیقی سنتی در پستوی ما به اصطلاح کهنه پرست ها باشه؟ چرا بایستی جوون ها از بس که با موسیقی خودشون بیگانه شدن ، برن و رپ و … گوش کنن؟
    کاملا موفقم. این در جهت اشاعه ی موسیقی ماست. امیدوارم این بی سلیقگی سطح جامعه با این کار اصلاح بشه.

  • قربون دهنت داش احسان. گل گفتی . تصور کن تو همه ی کوچه پس کوچه ها پوستر آلبوم جدید استاد رو ببینی….. عجب می شه….. بعد همه دارن ازهم می پرسن آلبوم جدید و گرفتی؟….. این بچه قرتی ها هم دیگه سراغ ساسی و هیچکس و این جک و جونورها نمی رن…. خدایا اون روز رو برسون که همه ایرانی گوش می دیم.

  • اینجا فرق هست بین ایده آل فکر کردن و دیدن وضع موجود..من دوست ندارم برم سوپرمارکت و بگم یه دبه ماست بدید و یه بیژن و منیژه هم میخوام! ولی این حرکت باعث میشه اولا چشم مردم با نام ها آشنا بشه و گاهی هم حتی شده از جلد یه اثر هم خوششون بیاد و اون رو به خونه ببرن..فرهنگ هنری جامعه ما انقدر پایین اومده که نباید زیاد ایده آلیستی فکر کرد. ولی این هم درسته که هیچ وقت یه سوپر مارکتی نمیاد آثار موسیقی خالص و ارکستری رو بذاره جلوی دید..این کار بیشتر روی آثار روز موسیقی با کلام جواب میده..ارادت

  • به نظر من هم ایده جالب و در شان موسیقی خوبی که یک عمر تلاش و فکر پشتشه نیست. فقط یه نکته هست:
    سوپرمارکت نه! ولی فروشگاههایی مثل شهروند و هایپر و اینها بد نیست.

بیشتر بحث شده است