گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نتایج دهمین جشن سالیانه موسیقی جز


سانی رولینز Sonny Rollins مهمترین نوازنده ساکسوفن، در دهمین جشن سالیانه جوایز جز Jazz Awards به یک پیروزی دوجانبه دست یافت و به عناوین نوازنده سال ساکسوفون تنور و همچنین موسیقی دان برگزیده سال دست یافت.


رولینز ۷۵ ساله در طی سال گذشته با CD تازه خود Without a Song: The 9/11 Concert برنده جایزه گرمی شده و مجددا به صحنه موسیقی جز بازگشت. این آلبوم اولین اجرای زنده رولینز در طی بیست سال گذشته است.

جایزه بهترین آلبوم سال،به آلبوم کوارتت تلونیوس مانک و جان کولترین Thelonious Monk Quartet with John Coltrane at Carnegie Hall تعلق گرفت. این آلبوم با استفاده از نوارهای قدیمی متعلق به سال ۱۹۵۷ این گروه –که عمری کوتاه اما بسیار پربار داشت- توسط کمپانی Blue Note منتشر شد.

در این مراسم تعدادی از نوازندگان درام هم توسط آرای بیش از ۴۰۰ عضو انجمن جهانی روزنامه نگاران جز Jazz Journalists Association مورد قدردانی قرار گرفتند. روی هاینز Roy Haynes نوازنده ۸۱ ساله درام جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت نمود و دافنیس پریتو Dafnis Prieto نوازنده کوبایی درام به عنوان چهره موفق و رو به پیشرفت معرفی شد. پل موتیان Paul Motian به عنوان بهترین نوازنده درام سال انتخاب شد.

ری بارتو Ray Barretto که فوریه امسال در سن ۷۶ سالگی درگذشت، به عنوان نوازنده پرکاشن سال انتخاب شد که همسر و پسر او جایزه وی را دریافت نمودند. آخرین آلبوم بارتو Standards Rican-ditioned است که آخرین اثر هیلتون رویز Hilton Ruiz نوازنده پیانو هم محسوب میشود.

رویز در اوایل ماه جاری پس از خروج از یک کلوب در نیو اورلئان درگذشت. این آلبوم ، با مجموعه ای از موسیقی استاندارد جز که توسط گروهی از نوازندگان پورتوریکویی اجرا شده، در ماه اگوست منتشر خواهد شد. فرزند بارتو کریسChris ، که خود نوازنده ساکسوفون است، هنگام دریافت جایزه پدرش گفت: ” او می خواست نشان دهد که هم وطنانش هم این موسیقی را لمس کرده و بر آن تاثیر گذاشته اند…زیرا او همواره اعتقاد داشت که جز چیزی است که از دل تمام مردم برآمده، [مردمی که] نه لزوما سفید و نه سیاهند.”

سه موسیقیدان هشتاد ساله دیگر هم به خاطر سهم بزرگشان در موسیقی جز مورد تشویق قرار گرفتند. اثر بیبو والدز Bebo Valdes پیانیست ۸۷ ساله کوبایی که در دوران پیش از کاسترو، سرپرست گروه موسیقی کلوب تروپیکانا Tropicana بوده و در حال حاضر مقیم سوئد است، جایزه بهترین آلبوم جز لاتین را برای آلبوم Bebo de Cubaدریافت کرد. جرالد ویلسون Gerald Wilson که نزدیک ۷۰ سال به عنوان رهبر و عضو گروه های بزرگ موسیقی جز فعالیت کرده است، جایزه بهترین رهبری گروه بزرگ را از آن خود کرد.

توتز تیلمانز Toots Thielemans 84 ساله و متولد بلژیک، که برای اولین بار هارمونیکا را به مجموعه سازهای موسیقی جز وارد کرد، به عنوان بهترین نوازنده سازهای “نادر” در جز شناخته شد.

کوارتت وین شورترز Wayne Shorter که خود نوازنده ساکسوفون است و در مراسم جوایز گرمی امسال، جایزه بهترین آلبوم جز بدون کلام را برای Beyond the Sound Barrier دریافت کرد، به عنوان بهترین گروه کوچک انتخاب شد.

برندگان دیگر عبارتند از: اندرو هیل Andrew Hill (آهنگساز)، ماریا شنایدر Maria Schneider (تنظیم کننده)، کورت الینگ Kurt Elling (خواننده مرد)، دایان ریوز Dianne Reeves (خواننده زن)، فیل وودز Phil Woods (ساسوفون آلتو)، دیو دوگلاسDave Douglas (ترومپت)، پاکیتو دریورا Paquito D’Rivera (کلارینت)، بیل چارلپ Bill Charlap (پیانو)، جیم هال Jim Hall (گیتار) و رجاینا کارتر Regina Carter (سازهای زهی)

اسوشیتدپرس-۲۰ ژوئن ۲۰۰۶


www.newsday.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است