گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفتگو با حمید متبسم و بردیا کیارس درباره پروژه پردیس

امشب و فردا شب،‌ تالار کنسرت برج میلاد، میزبان «ارکستر مجلسی تهران» است که برای اولین بار با اجرای اثری از حمید متبسم به روی صحنه می رود؛ همچنین این اولین بار است که حمید متبسم با چنین ترکیبی به خلق موسیقی پرداخته است. ساعاتی قبل از اجرای این کنسرت با آهنگساز و رهبر این پروژه که «پردیس» نامیده می شود، گفتگویی کرده ایم که می خوانید:

در مورد این اثر صحبت کنید، کی شروع و کی به اتمام رسیده است؟

متبسم: شش سال پیش نوشتن این اثر را آغاز کردم و به موازات پروژه سیمرغ این اثر را هم پیش می بردم تا اینکه به خاطر پروژه سیمرغ مجبور شدم مدتی کار روی این اثر را رها کنم و بعد از آن کارم را ادامه دادم. در واقع شش سال نوشتن آن طول نکشیده، این تاخیر باعث شده که کار به سرعت تمام نشود. ولی نزدیک به سه سال روی این پروژه کار کردم چراکه اولین بار بود برای ارکستر کلاسیک غربی کار می نوشتم و لازم بود مطالعات و تجربیاتی داشته باشم.

چطور شد یکی از قطعات این مجموعه را برای تنظیم برای ارکستر به کاظم داوودیان سپردید؟

متبسم:
چند سال پیش با هم تلفنی صحبت می کردیم و من به او گفتم قطعه ای دارم که می خواهم برای ارکستر تنظیم کنی، او استقبال کرد و نت را برایش فرستادم و بعد از مدتی کار را به زیبایی تنظیم کرد و فرستاد. بعد از مدتی که علاقه پیدا کردم خودم برای ارکستر چیزی بنویسم شروع کردم به کار کردن روی این مجموعه و می خواستم کل مجموعه را تنظیم کنم، ولی دیدم داوودیان روی این قطعه تنظیم بسیار زیبایی انجام داده است و ضرورتی ندارد که دوباره خودم تنظیم کنم، اینطور بود که یک قطعه از این مجموعه با تنظیم کاظم داوودیان به اجرا می رسد.

با توجه که تمام اعضای ارکستر به جز مجید اسماعیلی از نوازندگان جوان تشکیل شده اند، آیا از کارشان راضی هستید؟

متبسم:
به زعم من، این ارکستر، یکی از بهترین نمونه های کار ارکسترالی را ارائه کرده که من تاکنون در ایران شنیده ام! این جوانان نه تنها دارای تکنیک و موزیکالیته مناسب در سطح ایران هستند، بلکه مطلع از رپرتوارهای روز جهانی نیز هستند و هم از نظر دانش نوازندگی و هم دانش علمی موسیقی، به روز هستند.

رهبری بردیا کیارس چطور بود؟

متبسم:
کیارس هم چنین وضعیتی داشته است. او هم نگاهش تنها معطوف به ایران نبوده است و سعی کرده با آموزش ها و تعالیمی که در غرب دیده، خود را به روز نگه دارد.

این کنسرت پیشنهاد شما بوده است یا حمید متبسم؟

کیارس:
حمید متبسم این پروژه را با یکی از نوازندگان این ارکستر مطرح کرده بوده و این نوازنده به ایشان خبر داده که چنین ارکستری بوجود آمده است و ایشان ابراز تمایل کردند برای اجرای این برنامه.

آیا «ارکستر مجلسی تهران» وظیفه اش ادامه کار ارکستر ملی است؟

کیارس:
خیر، این ارکستر قرار است در برنامه هایی به اجرای موسیقی کلاسیک غرب هم بپردازد.

این ارکستر چه ترکیبی خواهد داشت؟

کیارس:
این ارکستر در اصل زهی است ولی نسبت به پروژه های مختلف سازهای میهمان نیز خواهیم داشت، سازهای ایرانی و غربی. ممکن است در کنسرتی به شکل ارکستر سمفونیک کار کنیم و ممکن است مثل این برنامه با ترکیب سازهای ایرانی.

این ارکستر چه تاریخی به ثبت رسیده است؟

کیارس:
ارکستر را ۳۰ مرداد امثال ثبت کردیم و اولین قطعه ای که ضبط کردیم اثری از احمد پژمان بود که بر روی اشعاری از سهراب سپهری ساخته شده بود؛ اولین کنسرت ما همین کنسرتی است که امشب اجرا می کنیم. این ارکستر قصد دارد هر سال حداقل دو کنسرت اجرا کند و امثال احتمالا بیشتر از دو برنامه هم اجرا خواهیم کرد.

اسپانسری این ارکستر پیدا کرده است؟

کیارس:
برای این کنسرت موسسه ققنوس حامی ما بوده ولی اسپانسر دائمی را باید تلاش کنیم و به دست بیاوریم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است