گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ویولون مسیح استرادیواریوس (۷)

تا کنون ۳ ناحیه عرضی مهم مورد سنجش قرار گرفت. در این مبحث یکی دیگر از اندازه ها و شاید مهم ترین آن در بخش اندازه های ۲ بعدی بررسی خواهد شد. مقدار مورد نظر، مربوط به اعداد راستای طولی ساز می باشد. شاید در اینجا این سوال مطرح شود که چرا در ابتدا ما این بخش را بررسی نکردیم . پاسخ این است که به علت دسته بندی قسمت های هم راستا و درک بهتر مفهوم اندازه های عرضی و اندازه های طولی روند مورد نظر را انتخاب نمودیم و همچنین برای این قسمت (بررسی اندازه طولی) بخشهای دیگری نیز درسنجش ابعاد وجود دارند، که باید آنها را نیز در نظر بگیریم. به همین علت بهتر است این مبحث به صورت مستقل تحلیل شده تا مخاطب بتواند طبقه بندی منظمی از توضیحات مطرح شده را ترسیم نماید.

در این جا نیز همچون قسمتهای قبل همان ۴ گزینه را برای مقایسه در اختیار داریم.

۱- جدول اندازه ها که در آن مقدار اندازه‌های طولی صفحه رو و زیر ثبت ‌شده است.

۲- اندازه گیری طول قوس صفحه زیرین که تصویر آن‌ موجود می‌باشد.

۳- اندازه گیری محدوده طولی مورد نظر در روی خط محیطی رسم شده.

۴- اندازه گیری محدوده طولی ناحیه مورد نظر در روی تصویر اصلی از صفحه پشت که با کیفیت رنگی در سوی دیگر این برگه موجود می‌باشد.

به انضمام اینکه ناحیه Nose (پیشروی صفحه پشت تا زیر دسته – امتداد صفحه زیر با شکل نیم دایره ایی در زیر دسته ویلن، که به آن متصل می شود.) را باید در محاسبات در نظر گرفته و مقدار آن را به صورت جداگانه و همچنین به صورت متصل محاسبه نماییم.

 

در این قسمت نیز باید مجددا از مستندات مربوط به صفحه پشت استفاده نمود. زیرا که برای صفحه رو در برگه طرح، نمونه خط محیطی وجود ندارد و همچنین الگوی قوس طولی از صفحه رو نیز به صورت ناقص ترسیم شده است. یعنی اینکه امتداد قوس از انتهای ویلن شروع شده وپایان آن تا ابتدای fingerboard می باشد که با این مقدار ما نمی توانیم طول صفحه رو را از طریق قوس طولی صفحه رو اندازه گیری نماییم.

حال گزینه ۱ تا ۴ را برای مقایسه ابعاد راستای طولی ویلن اندازگیری می نماییم.

گزینه شماره ۱ – جدول اندازه‌ها، طول ناحیه بالا را عدد ۳۵۶ میلی متر متذکر شده است، البته بدون در نظر گرفتن ناحیه Nose (با توجه به این مطلب که از ابزاردقیق برای اندازه‌ گیری استفاده شده است.)

گزینه شماره ۲ – بخش اندازه گیری طول قوس صفحه زیرین به انضمام Nose عدد ۳۶۶/۱ میلی‌متر بدست آمده است. (با توجه به اندازه گیری دیجیتال)

گزینه شماره ۳ – بخش محدوده طولی مورد نظر در روی خط محیطی رسم شده، به انضمام Nose عدد ۳۶۵/۸۳ میلی متر بدست آمده است. (با توجه به اندازه گیری دیجیتال)

گزینه شماره ۴ – محدوده طولی ناحیه مورد نظر در روی تصویر اصلی از صفحه پشت، به انضمام Nose عدد ۳۶۶/۳ میلی متر بدست آمده است. (با توجه به اندازه گیری دیجیتال)

در اینجا گزینه ۱ بدون محدوده Nose بوده و سایر گزینه های ۲ و ۳ و۴ به انضمام این قسمت محاسبه شده اند. حال برای اینکه بتوانیم عدد طول مطلق در سایر گزینه ها را یافته و آنها را با یکدیگر مقایسه نماییم، بهتر است روشی را برای محاسبه مقدار طولی Nose در نظر گرفته و از تفاضل آن با مقدار کل به عدد خالص طول دست یابیم.
برای این کار می توانیم از گزینه های ۲ و ۳ و ۴ که ناحیه (Nose) در تصویر مربوط به آنها وجود داشته و یا ترسیم شده است، استفاده نماییم.

با دقت بیشتر می توانیم به این مسئله پی ببریم که گزینه ۲ با وجود داشتن ناحیه Nose در آن نمی تواند دید مطمئنی را برای تفکیک در اختیارما قرار دهد. زیرا که امتداد Nose متصل برامتداد قوس طولی است و مرز آن با لبه صفحه مشخص نیست. بهتر است از گزینه ۳ و ۴ که تصویری ۲ بعدی را از صفحه پشت به نمایش گذاشته است، استفاده نماییم زیرا که قطعا مرز لبه صفحه در آن قابل رویت بوده ومی توان به طور صحیح آن را تفکیک نمود.

 

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

۱ نظر

بیشتر بحث شده است