گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آوای موسیقی از یک پل


روز سه شنبه ۱۸ جولای، یک آهنگساز اهل بیکن Beacon با استفاده از یک کامپیوتر دستی و پل واقع بر رود هادسن Hudson River نیویورک به ضبط صداهای حاصل از ضربه چکش بر بدنه پل پرداخت.

یک متخصص صدابرداری و گروهی چهارنفره از مسئولان حفظ و نگهداری پل نیویورک به این آهنگساز که جوزف برتولوتزی Joseph Bertolozzi نام دارد کمک کردند تا بتواند ادعای خود را مبنی بر تبدیل کردن پل به یک ساز کوبه ای عظیم و استفاده از آن در جشن سال ۲۰۰۹ رود هادسن، عملی کند.

۱۴۴″طناب” این شاهراه معلق را که روزانه ۴۰.۰۰۰ اتوموبیل از روی آن میگذرد، بر روی رودخانه نگه داشته اند و روز سه شنبه ۱۶ عدد از آنها برای نصب میکروفونهایی به کار رفت که برتولوتزی شخصا به کار نصب آنها نظارت داشت. میکروفونها نزدیک انتهای هر یک از این طنابهای ۱۵۰ پایی (حدود ۴۶ متر) که در واقع از فولاد ساخته شده اند، نصب شده اند. در ابتدا هر میکروفون در میانه طنابهای معلق نصب شده بود اما این محل بعدا تغییر کرد زیرا ارتفاع در این کار عاملی ضروری نبود.

این میکروفونها طوری طراحی شده اند که تنها لرزش را ضبط کنند و سر و صدای ناشی از ترافیک را حذف نمایند.

امروز (چهارشنبه ۱۹ جولای) برتولوتزی به اتفاق ران کانکه Ron Kuhnke صدابردار و مسئولان پل با تجهیزات ضبط و سازهای کوبه ای به این مکان باز میگردند. آنها از ارتفاع ۱۳۵ پایی (۴۱ متری) به سمت پایین فرود می آیند تا به پایه پل برسند. برتولوتزی امیدوار است که در سال ۲۰۰۹ با گروهی ۱۶ نفره از نوازندگان سازهای کوبه ای به این محل بیاید و در واقع باقی سازها را به کنار این “ساز” عظیم آورده و به سه مناسبت مرتبط با رود هادسن، به نواختن بپردازد. این مناسبتها عبارتند از: چهارصدمین سالگرد عبور هنری هادسن Henry Hudson دریانورد انگلیسی از این رود، که بعدها به نام او شناخته شد، دویستمین سالگرد عبور اولین کشتی بخار ساخته رابرت فالتن Robert Fulton از رود هادسن و همچنین چهارصدمین سال کشف دریاچه شمپلین Champlain توسط کاشف فرانسوی ساموئل دو شمپلین.

این سه مناسبت همه در سال ۲۰۰۹ و تحت نظر کمیته جشن چهارصدمین سال هادسن-فالتن- شمپلین، جشن گرفته میشوند. ستاد این کمیته در آلبانی (مرکز ایالت نیویورک) قرار دارد و رویدادهای جالب این فستیوال در مسیر شهر نیویورک تا آلبانی برقرار خواهند بود. برتولوتزی قصد دارد که مردم، رویداد مربوط به او را از طریق بلندگوها و صفحه های نمایش ویدیویی در پارک واریاس Waryas واقع در شهر پوکیپسی Poughkeepsie در میانه راه نیویورک و آلبانی مشاهده کنند.

برتولوتزی با در کنار هم قرار دادن قطعاتی از مجموعه اصوات پل که در این هفته جمع آوری کرده است، یک قطعه موسیقی خواهد ساخت و از این قطعه برای افزودن به تراکم سازی برنامه سال ۲۰۰۹ خود استفاده خواهد نمود.

باربارا فراتیانی Barbara Fratianni مدیر اجرایی پروژه چهارصدمین سال هادسن-فالتن- شمپلین، که در رابطه با پیشنهاد برتولوتزی با او در تماس بوده است میگوید:” ما هنوز باید صبر کنیم و ببینیم [نتیجه چه میشود] ، اما من از اینکه آقای برتولوتزی به این کار دست زده و به دنبال دست یافتن به رویای خود است، بسیار خوشحالم. ما مشتاقانه منتظر نتیجه هستیم”

دنیس هاینز Dennis Haines که در بخش نگهداری پل کار میکند، در درون یک سبد بزرگ قرار گرفت و تا ارتفاع ۷۵ پایی (حدود ۲۳ متر) از روی پل بالا برده شد. او در آنجا با یک پتک ضرباتی بر طناب معلق فرود آورد.آن پایین، برتولوتزی در پیاده روی جنوبی پل ایستاده بود و با یک گوشی به صوت ایجاد شده گوش میداد. این صدا چیزی شبیه صدای قدم زدن دارت ویدر Darth Vader، مظهر شر در فیلمهای جنگهای ستاره ای Star Wars درون یک غار بود.

دو جلسه ضبط صدای برتولوتزی بر روی پل ۳۰۰۰ پایی (۹۱۵ متری) هادسن که در سال ۱۹۳۰ با هزینه ۵.۹ میلیون دلار ساخته شده است، شامل ضربه هایی بر نرده های دورتا دور، سیمهای حفاظ، محورها، شبکه های فولادی و تیرهای حمال نیز بود. به گفته او :” واقعا کار نشاط آور و بسیار مفرحی است. عالی است. اصلا زندگی همین است”

عملیات برتولوتزی، علی رغم حرکات رقص مانندش مورد توجه سرنشینان اتوموبیلها واقع نشد و ظاهرا تنها برای چند موتور سوار و رهگذران اندک این جذابیت داشته است. اما همه، نه تنها کار او را ستایش کرده اند بلکه از همکاری مقامات برای انجام چنین پروژه بلندپروازانه ای، بسیار متعجب شده اند. مارک شیدی Mark Sheedy، سخنگوی مقامات مربوطه گفته است: “این تقریبا همان چیزی است که انتظار دیدنش را داشتیم، اما مهم این نیست که چه میبینیم، بلکه آنچه میشنویم مهم است”

www.poughkeepsiejournal.com

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است