گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رونمایی و اجرای آلبوم «به زمین و آفتاب» اثر محمد سعید شریفیان

آثار مجلسی جدید محمد سعید شریفیان در مجموعه ای با عنوان «به زمین و آفتاب» طی مراسمی با حضور تعدادی از هنرمندان و اساتید موسیقی به همراه اجرای زنده برخی از آثار این مجموعه با همراهی پیانو: بهنام ابولقاسم و کوارتت زهی «شهرزاد» در خانه هنرمندان در تاریخ سه شنبه ۹۲/۷/۱۶ ساعت ۱۸ رونمایی و اجرا میشود.

در این مجموعه آثار متعددی در سبک و سازبندهای مختلف به چاپ رسیده که شامل: فانتزی برای پیانو، چهار قطعه گرگانی، نکتورن برای فلوت و پیانو، کوارتت زهی، چهار قطعه سلو برای فلوت و تصاویر روستایی است.

در این مراسم ضمن گفتگو با دکتر شریفیان پیرامون اثر «به زمین و آفتاب» و پرسش و پاسخ در خصوص زوایای آن در رونمایی از این مجموعه صورت خواهد پذیرفت.

فانتزی برای پیانو
فانتزی در بهار ۱۳۹۰ نوشته شده است، در یک قسمت ۱۰ دقیقه ای. این اثر در ۵ بخش بوده که از قسمت هایی با تضاد بسیار شکل گرفته است.

چهار قطعه ی گرگانی
این اثر که در سال ۱۳۶۹ در تهران نوشته شده، از طریق به کار گیری مجموعه ایی از موسیقی محلی ایرانی به وسیله آهنگساز به دنبال وسعت بخشیدن به فضای موسیقی آن زمان ایران بوده است. این قطعات بر اساس چهار ملودی از موسیقی خطه گرگان میباشند که از ملودی های مازندران در کتاب مرحوم روح الله خالقی انتخاب و استخراج شده است، در حالیکه هر کدام در اصل چند میزان بیشتر نیستند و عناوین آن به ترتیب: زیبا جان، نوای عروسی، نرگس غله پانی و ورساقی اند که هر یک از این ها فضای متفاوتی از موسیقی این منطقه را نمودار است.

نتورن برای فلوت و پیانو
در سال ۱۳۵۷ در انگلیس نوشته شد و مقام اول در جشنوار آهنگسازی موسیقی معاصر برای گروه های آنسامبل در هادرزفیلد را اخذ کرد. این اثر از ترکیب پنتاتونیزم و کروماتیزم ساخته شده است.

چهار قطعه سلو برای فلوت
این قطعات در سال ۱۳۵۹ در انگلستان نوشته شده اند و نمونه ای که در این سی دی موجود است نیز، اولین اجرای زنده آن در انگلیس است که به وسیله خود آهنگساز اجرا شده است.

تصاویر روستایی
از چهار قطعه تشکیل شده که قسمت های اول، دوم، سوم، چهارم در ۱۳۶۶ و قسمت سوم در سال ۱۳۶۸ آهنگسازی شده است. این قطعات تا به امروز اجراهای بسیاری در کشورهای مختلف داشته و همچنین در برنامه رادیو سراسری ایروان در سال ۱۳۷۱ که مختص به آثار محمد سعید شریفیان بود توسط مرحوم استاد آقاجانیان ارائه و توسط الکساندر گورگینف به اجرا در آمد، این قطعات در ایران اجراهایی متفاوتی داشته است که از جمله آنها می توان به اجرای استاد فقید موسیقی امانوئل ملیک اصلانیان و اساتید پیانو، فرمان بهبود و چیستا غریب اشاره کرد.

آهنگسازی و تم های اصلی این قطعات بدون بهره گیری از ملودی ها و ریتمهای موسیقی محلی بوده است ولی در سبک و سیاق این موسیقی ها، آهنگسازی شده اند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است