گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مراسم جشن انتشار و رونمایی از آلبوم “راپسودی بختیاری” (۱)

توجه: مطالب عنوان شده در این نوشته از سوی سیاووش بیضایی مورد تردید قرار گرفته است.

سال از نیمه ی نود و دو گذشته و هوای ملایم باغ موزه ی قصر، لذت مطبوع راه رفتن را مضاعف می کند. سالن فرخی یزدی باغ موزه، شاهد جشن انتشار آلبوم «راپسودی بختیاری» است. اثر متفاوت و قابل تامل پیمان سلطانی. راپسودی بختیاری اثری سمفونیک بر مقام شیرعلی مردون، امروز را به چشم تاریخ ِ دوباره انداخته است. آلبوم موسیقی «راپسودی بختیاری» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با اجرای نوازندگان ارکستر فیلارمونیک و اپرای ارمنستان توسط انجمن موسیقی ایران منتشر شده است. این اثر که در آمفی تئاتر خانه آهنگسازان ارمنستان و به خوانندگی پروین عالی پور و همخوانی کوروش اسدپور ضبط شده، بر اساس اشعاری از روشن سلیمانی ساخته شده است.

در این اثر برخی بخش ها توسط اردشیر صالح پور دکلمه شده و آواز بخش هایی نیز برعهده رضا صالحی بوده است. ضبط بخش‌های موسیقی ایرانی این آلبوم در ایران انجام شده و نوازندگی همچون «ارسلان کامکار» عود، «عباس شایق» نی، «میلاد درخشانی» تار، «نیکو یوسفی» بم‌تار، «پوریا سرایی» سنتور، «علیرضا دریایی» و «سهیل مخبری» کمانچه، «آرش فرهنگ فر» و «احمد مستنبط» تنبک و «آرش لطفی» ضرب زورخانه نواخته‌اند و همینطور نوازندگان بسیاری دیگر که نامشان در جلد سی دی آمده است. گروه کر نامیرا به سرپرست «فرهاد هراتی» اجرای بخش‌ کُر را بر عهده داشته‌ است.

ورودی سالن خوش آهنگ نشسته و درِ نیمه باز هوای خنک تر از پاییز را نوید می دهد. سالن مملو از اجتماعِ مشتاقی است که گوش سپرده اند تا روزهای این خاطره را بالاتر بشناسند. گوشه ی سالن ناخودآگاه، نگاه می گیرد. نگاهی نافذ از عمق سالها مبارزه و ایستادگی. ابهت تصویر مهربان شیرعلی مردان که حالا به قاب نشسته و نگاه می کند.

از اوج قدرت و روزهای درد زندانش کاسته و سمفونیِ خوش آهنگی را نوید می دهد. اینجا روزی صدای مردانگی و زجرهای زندانیانی چون اوست. فضای پشت سالن یادآور روزهای زندان اوست. حوضخانه و کاشیکاری کریدور زندان قصر یادگار اوست.



وقتی که تنها ماند، باز هم دست از مبارزه نکشید. این از تک تک آجرهای اینجا شهادت می خواهد. آنچنان بلند که ترانه هایش را با نوای بهترین ها می شنود.

علیمردان خان از رؤسای ایل چهارلنگ بختیاری در جنوب غربی ایران بود که با ارتش رضاشاه درگیری داشت. مرگ علیمردان خان تأثیر زیادی بر ایل بختیاری گذاشت تا حدی که دلیری‌های او در میدان جنگ به میانِ مثل ها و شعرهای بختیاری نیز راه یافت و آهنگسازان برای او ترانه شیرعلیمردان را ساختند و حالا اینجا که بیشترین یادگار روزهای اوست، به رسم احترام گوش ایستاده است. پیمان سلطانی، رشادت او را به زیباترین شکل بهانه ی ساخت راپسودی اش کرده است آنهم با بلندترین فریادها که موسیقی اوست. می شنود و می شنویم.

روزهای زندان او و مرگ مظلومانه اش حماسه ی ایل بختیاری شد. علی مردان خان یا شیر علی مردان در سال ۱۳۱۰ه. ق. متولد گردید پدرش علیقلی خان پسر محمد علی خان پسر الله کرم خان پسر محمد حسین خان پسر ابدال خان از طایفه ی محمود صالح یکی از شاخه های بزرگ چهارلنگ بود. وی بر طوایف زیادی از چهار لنگ نفوذ داشت و در بین هفت لنگ ها نیز جایگاه خاصی داشت. بر همین اساس وقتی نزدیک به ۲۰ سال سن داشت حسینقلی خان دختر تازه متولدش را نامزد او کرد تا بدین وسیله پیوند سیاسی چهار لنگ و هفت لنگ و خوانین تحکیم و تقویت گردد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است