گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مراسم جشن انتشار و رونمایی از آلبوم “راپسودی بختیاری” (۳)

توجه: مطالب عنوان شده در این نوشته از سوی سیاووش بیضایی مورد تردید قرار گرفته است.

دکتر طباطبایی در ادامه از دوره ی اشکانیان می گوید که گوسان ها راویان قصه و تاریخ گذشته ی ما هستند، همینطور که بخشی های خراسان و عاشیق های آذربایجان و تُشمال های بختیاری این روایت ها را انجام داده اند. از دیدگاه آقای محیط طباطبایی این عشایر هستند که در ایران تشکیل حکومت و دولت و قدرت می دهند. قرن هاست که به این شکل نظام های عشایری ساختار سیاسی و اجتماعی را بوجود آورده اند و بختیاری ها آخرین گروه ایلیاتی و عشایر سیاسی و اجتماعی ما هستند.

دکتر طباطبایی راپسودی بختیاری آقای پیمان سلطانی را روایت یک رویداد عظیم از دوران معاصر ما می دانند و معتقدند آهنگساز در این اثر توانسته به درستی مسئولیت خود را در قبال جامعه اش بیان کند و به واقع توانسته هویت تاریخی این تراژدی را به شیوا ترین نوع بیان موسیقایی ارکسترال خلق کند و همچنین می گویند آهنگساز مدرنیزم مشروطه به بعد را به خوبی می شناخته و تمامی کودتاهای پس از آن را به درستی در ذهن شکل داده و مقاومت یک مبارز آزادیخواه را با شکوه با نغمات آمیخته است.

ایشان پیمان سلطانی را موسیقیدانی از جنس یک محقق و نظریه پرداز می نامند که با تیز بینی و درایت جهان دورانش را خلق می کند و در پایان می گویند انتشار این اثر را باید به جامعه هنری و فرهنگی کشورمان تبریک بگوییم.

دکتر صالح پور، پیمان سلطانی را فرا می خواند و آهنگساز از شروع می گوید. از نواختن اولین ها و بیان حسی اش، همراه با همان فروتنی همیشگی و احترام توصیف نشدنی و قابل تقدیر برای این بخش از تاریخ که با هنرش ثبت می شود. او در کارنامه ی اثرش آورده است:

در این دم و بازدم متقابل به دنبال فرصتی دیگرگون برای تجربه بوده ام. در «راپسودی بختیاری» علی مردان خان بهانه ای شده است برای بیان حسی من و این احساس به همراه خود روایتگر نوعی رها شدگی و احترامی همراه با افتادگی است که بی دریغ به علی مردان و تمام مبارزان آزادی خواه پیروز جهان نثار می شود.

سلطانی در گفته هایش مدام تاکید می کند که تلاش هایش همیشه در راستای ساخت و خلق آثار ملی است و اینکه مردم جای جای ایران باید در آثارش حضور داشته باشند.

او در ادامه گفت که قصدش از ترکیب ژانرهای موسیقی کلاسیک، مدرن، دستگاهی و فولکلور بیان صدای موجود در جامعه اش است که مدام به گوش می رسد و به غایت این ترکیب ثمره سرریز شدن جامعه روستایی و شهری در یکدیگر است و تمام تناقضاتی است که ما را احاطه کرده. این آهنگساز معتقد است ما هنوز نتوانسته ایم موسیقی ملی را در کشورمان سامان دهیم. آثار موسیقایی باید به گونه خلق گردند که از آنِ تمامی اقوام ایرانی باشد و اقوام ایرانی باید خود را درون آن اثر هنری بیابند.

در میانه ی این نشست گاه به گاه، بخش هایی از راپسودی، تمام سالن را بی پروا در می نوردید. گوشه گوشه های رنج و شکوه و ایستادگی را به یاد می آورد و آنچنان مشتاق به دل ها می رسید که از برق نگاه ِ تک تک حضار به وجد، می رسیدیم.

این نوا در جان نشست و روح بزرگی را به موسیقی تا ابد نشاند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است