گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چیستا غریب: استاد باید بتواند شاگرد را بشناسد

در بیوگرافی های خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاه می خوانیم که شاگرد شما بودند؛ البته خیلی ها هم ساز تخصصی شان، ساز دیگری بوده ولی در دانشگاه پیانو را با شما زدند.

بله، شاگرد هایی اینچنینی در دانشگاه زیاد داشته ام مثل آقای سعید خرمشاهی و آقای رضا تفضلی. الان آقای خرمشاهی، سلفژ را در همان دانشگاه تدریس می کنند؛ آقای رضا تفضلی که از موزسین های خوب هستند الان هارمونی، کنترپوان و فرم را در دانشگاه تدریس می کنند.

فکر می کنید به کسانی که به تدریس پیانو می پردازند چه نکته ای باید گوشزد شود؟

متاسفانه تدریس پیانو بازار بسیار شلوغی پیدا کرده است یعنی هر کس که مدت کوتاهی ساز پیانو را کار کرده به سادگی تدریس را شروع می کند؛ در حالی که تدریس پیانو و هر ساز دیگری تجربه زیاد می خواهد. استاد باید بتواند شاگرد را بشناسد و بتواند مطالب را به هنرجوی جوانی که پیشش می آید انتقال دهد. متاسفانه وقتی هرکس تدریس را شروع می کند در حالی که هیچ تجربه ای ندارد، خیلی از استعداد ها هدر می رود و شناخته نمی شود.

به نظر من تنها کسی می تواند استعدادِ نوازندگی و درک موسیقایی را در شاگرد کشف کند که خودش تجربه این کار را داشته باشد و سالها روی ساز کار کرده باشد. متاسفانه این تجربه اصلا در نظر گرفته نمی شود و خیلی به سادگی درس می دهند و می بینیم مثلا کسانی می گویند تو استعداد نداری و بعد این شاگرد می آید و یک مدتی با من یا امثال من کار می کند، می بینیم نه، شاگرد بسیار با استعداد بوده و توانایی اش از بقیه بیشتر است؛ کسانی که تجربه آموزش پیانو ندارند، خیلی ساده دیگران را دلسرد می کنند به همین دلیل به نظرم باید در این مورد خیلی تأکید شود.

شما دوره پداگوگی پیانو را در انگلیس گذراندید؛ در این مدت چه دوره هایی گذراندید که در دوره ای که برای سولیست شدن کار کرده بودید نبود؟

در تیچینگ کورس (teaching course) یا دوره معلمی در انگلستان، جدا از مسائل تکنیکی، تئوریک و مسائلی که باید یک دانشجو آموزش ببیند، روی روانشناسی خیلی تأکید داشتند. ما برای روانشناسی و اینکه بتوانیم با شاگرد ارتباط درست برقرار کنیم، کلاس های جداگانه داشتیم. در این مورد خیلی تأکید می شد و ما کلاس های روانشناسی مخصوصی داشتیم و اساتید مختلف می آمدند تا به ما یاد بدهند چگونه با شاگرد رفتار کنیم که او را به نوازندگی علاقه مند کنیم. این استادان سخنرانی می کردند و دوره می گذاشتند؛ این یکی از دوره های خیلی مهم ما بود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۵

بیشتر بحث شده است