گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پوریا حاجی زاده نوازنده و نویسنده موسیقی، سوم آبان ماه ۹۲ پس از چند ماه مبارزه با بیماری از میان ما رفت. حاجی زاده با ورود به هنرستان موسیقی و سپس دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران، رشته ی نوازندگی را ادامه داد و پا به عرصه ی هنر گذاشت. خانواده پدریش (محمد، حمید و فرخنده) از شاعران و نویسندگان مطرح هستند. پدر وی محمد حاجی زاده همچنین ساز سازی مطرح است و تارهای تیکه ای او که ترکیبی است از چوب های مختلف، میان نوازندگان برجسته ایرانی از جایگاهی خاص برخودار است.

پوریا آموزش های اولیه موسیقی را از سن یازده سالگی به طور پراکنده زیر نظر خویشاوندان اش از یازده سالگی آغاز کرد و در سن چهارده سالگی به تشویق پسرعمه خود برای ادامه تحصیل موسیقی از کرمان به تهران آمد.
او زیر نظر اساتیدی چون عبدالنقی افشارنیا، مصطفی کمال پورتراب، پیمان سلطانی، امیر اشرف آریان پور ، محسن الهامیان، محمد سریر، محسن کرامتی، جهانگیر مهرپروران، محمدعلی کیانی نژاد، محمدعلی حدادیان و… نوازندگی نی و پیانو، آواز، سلفژ، تئوری موسیقی و مبانی آهنگسازی را فراگرفت.

مدتی نیز در تالیف و ترجمه ی مقالات موسیقی با نشریات “بیدار”، “سرنا”، “خنیاگری”، “بایا” و “قال و مقال” همکاری داشت و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ برای مرکز پژوهش های بنیادی وزارت ارشاد اسلامی مقالاتی با عنوان “موسیقی معاصر” تالیف و تدوین کرد.

پایان نامه موسیقی مقطع کارشناسی او درباره «آموزش موسیقی به کودکان» بود. او مدتی نیز به تدریس آموزش نوازندگی نی و پیانو و تئوری موسیقی در آموزشکده های آزاد موسیقی پرداخت.

پوریا حاجی زاده به عنوان نوازنده در ارکسترهای موسیقی نو، ارکستر ملل و گروه های شنیدستان و شبانرود فعال بود و با گروه های مختلف در هنرستان و دانشکده موسیقی همکاری می کرد. او همچنین در ضبط چندین اثر موسیقایی به عنوان نوازنده نی همکاری داشته است. پوریا حاجی زاده مدیر مسئول انتشارات و موسسه ی فرهنگی-هنری «جامه دران» است و به همراه برادر خود – پردیس- در یک دهه فعالیت مستمر کتاب های متعددی در حوزه های فرهنگ، ادب، هنر و سیاست منتشر کرده اند.

از دیگر فعالیت های مشترک شان می توان به گردآوری و تالیف کتاب های “خطبه های نماز جمعه ی ارومیه (حسنی)” و برای اولین بار بعد از انقلاب مجموعه آثار “صادق هدایت”، “صادق چوبک”، “جلال آل احمد”، “صمد بهرنگی” را منتشر کردند؛ نیز آثار دیگری همچون”سنگی بر گوری”، “لوح فشرده ی مولتی مدیا «صادق هدایت»” و واردات آثار موسیقی “خولیو”، “جیپسی کینگ”، “التون جان”، “لئونارد کوهن”، “پینک فلوید”، “باب دیلن”، “بیتلز”، “الویس پریسلی” و آثاری از موسیقی ملل را به انتشار گذاشتند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۶

بیشتر بحث شده است