گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فرانک زاپا، آهنگساز، نوازنده گیتار، خواننده، کارگردان سینما و طنزپرداز

فرانک وینسنت زاپا Frank Vincent Zappa آهنگساز، نوازنده گیتار، خواننده، کارگردان سینما و طنزپرداز آمریکایی است. او در طی ۳۳ سال فعالیت در زمینه موسیقی ثابت کرد که یکی از پرکارترین موسیقی دانان عصر خود بوده است. زاپا در طی زندگی خود بیش از ۶۰ آلبوم منتشر کرد که تقریبا تمام آنها شامل آثاری تازه بودند.

او یک نوازنده مشهور گیتار الکتریکی و دانش او در عرصه کار استودیویی در حد یک دایره المعارف فناوری استودیویی بود.زاپا پس از سال ۱۹۶۶ که اولین آلبوم خود را منتشر کرد، تمام آثار خود را شخصا تهیه و ضبط میکرد.

آثار او به واقع شامل هرگونه از موسیقی معاصر میشد و علامت مشخص آن معمولا ترکیبی هنری از موسیقی راک، پوچ گرایی، شوخیهای بی نزاکت و طنز نیشدار بوده است. به علاوه زاپا به عنوان یک کاشف استعدادهای هنری و رهبری سختگیرانه برنامه های امتحان از هنرمندان شهرت دارد.

زاپا در سراسر جهان به خصوص در ایالات متحده، انگلستان، ایتالیا، آلمان، هلند و اسکاندیناوی پیروان به شدت متعصبی دارد. آلبومهای او تاثیر بسیار زیادی بر گروههای دیگر داشته و آثار تحسین شده او توسط منتقدان، زاپا را در اواسط دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، با تک ترانه هایی از قبیل: Don’t Eat The Yellow Snow، Dancin’ Fool و Valley girl به یکی از هنرمندان موج اصلی موسیقی تبدیل شد. زاپا همانطور که گفته هایش درباره بی ارزشی تجارت موسیقی برمی آید، هرگز نسبت به این مقام توجهی نداشت.

فرانک زاپا یکی از با استعدادترین و با سوادترین آهنگسازان دوران راک بود، موسیقی او ترکیبی از درک، دانش و نشانه قدردانی او از شخصیتهای موسیقی کلاسیک معاصر چون استراوینسکیIgor Stravinsky 1971-1882 آهنگساز، پیانیست و رهبر ارکستر روس، اشتوکهاوزن Karlheinz Stockhausen متولد ۱۹۲۵، آهنگساز نوگرای آلمانیو ادگار وارز Edgard Vare’se 1965-1883 موسیقی دان فرانسوی، پدر موسیقی الکترونیک همراه با علاقه او به راک اند رول و دو-واپ اواخر دهه ۵۰ و همچنین موسیقی پاپ دهه ۷۰ که تحت تسلط گیتارنوازی سنگین راک قرار داشت، بود.

اما زاپا یک طنز پرداز نیز بود که ذخایر تمسخر و استهزا او تمامی نداشت و شوخ طبعی شریرانه او، حتا زمانی که اشعارش از تمام مرزهای سلیقه و ظرافت میگذشتند نیز، مایه خوشی طرفداران بی شمارش بود. در نهایت، زاپا شاید از پر محصول ترین تولیدکنندگان صفحه در دوران خود بود و تحت عنوان کمپانی شخصی خود Barking Pumpkin و همچنین تحت قراردادهایی با Rykodisc و Rhino، حجم عظیمی موسیقی تولید کرد.

زندگی و دوران فرانک زاپا

علاقه زاپا به موسیقی از دوران کودکی او آغاز شد و او تحصیل موسیقی را در مدرسه و همچنین در یک دوره فشرده شش ماهه در کالج چفی Chaffey College دنبال کرد. او توانست یکی دو فیلم کم خرج و موفق بسازد و از درآمد آن یک استودیو ضبط صدای کم خرج و محدود را خریداری نماید.زاپا در سال ۱۹۶۴ به یک گروه موسیقی محلی به نام Soul Giants پیوست که در طی دو سال بعد به گروه The Mothers تغییر نام داد و ترانه هایی با اشعار فرانک زاپا را اجرا میکرد.

این گروه در سال ۱۹۶۶ قراردادی با زیر مجموعه MGM به نام کمپانی Verve منعقد کرد و با تهیه کنندگی تام ویلسون Tom Wilson، اولین آلبوم خود را منتشر کرد که شامل دو صفحه LP به نام Freak Out! بود. این مجموعه نشان دهنده علاقه زاپا به موسیقی جدی و پاپ و همچنین شوخ طبعی غریب او است. (نام گروه به اصرار کمپانی، The Mothers Of Invention ثبت شد)

آلبومهای بعدی بسط و توسعه تم اشعار و موسیقی آلبوم اول بودند و به سرعت منتشر شدند. برای مثال، در سال ۱۹۶۸، سه آلبوم آنها وارد چارتهای موسیقی شد: We’re Only in It for the Money (ما تنها برای پول اینجا هستیم) که آلبومی از گروه The Mothers در به سخره گرفتن هیپی ها بود، Lumpy Gravy آلبوم سولوی زاپا و یک ارکستر بود و Cruising With Ruben & the Jets (سفر دریایی با روبن و جتها) که در آن گروه، به شکلی نو موسیقی دو-واپ را اجرا کرده اند.

audio fileقسمتی از ساخته های فرانک زاپاتا

در اواخر دهه ۶۰، زاپا گروه را توسعه بخشید و بیشتر به سمت موسیقی بدون کلام جز- راک متمایل شد که در بیشتر آنها تکنیک گیتار نوازی عالی او به چشم می آید. با تمام اینها، زاپا در پایان دهه، گروه را منحل کرد.

البته در دهه ۷۰، زاپا نسخه جدیدی از گروه The Mothers را تشکیل داد که خوانندگان اصلی آن مارک ولمن Mark Volman، خواننده سابق گروه Turtles و هوارد کایلن Howard Kaylan بودند. این مجموعه، گروه را به سوی کمدی درجه X سوق داد که به خصوص در آلبوم Fillmore East: June 1971 مشخص است، اما عمر آن کوتاه بود زیرا در طی یک اجرا در تئاتر Rainbow لندن، زاپا توسط یکی از هواداران مجنون خود از روی صحنه پرتاب و به شدت مجروح شد.

Frank Zappa & Edgar Varese

زاپا در زمانی که دوران درمان خود را میگذرانید نیز چند آلبوم منتشر کرد و سپس گروه The Mothers را که این بار خودش خوانندگی آن را بر عهده گرفته بود، تشکیل داد و آلبومهای پاپ/راک از قبیل Over-nite Sensation که در فهرست “پرفروشترین آلبومها تا کنون” جای گرفته است را، منتشر نمود.

در اواخر دهه ۷۰، زاپا تحت عنوان کمپانی خود به کار انتشار پرداخت که محصولاتش در بعضی موارد توسط شرکتهای بزرگ پخش میشد. او در این مدت توانسته بود پیروان فراوانی برای طنز و همچنین موسیقی پیچیده خود به دست آورد. (در واقع گروه زاپا زمینه تعلیم و تربیت را برای موسیقی دانان برجسته راک فراهم کرد، که میتوان آن را با تاثیر مایلز دیویس Miles Davis (1991-1926 نوازنده ترومپت، سرگروه و آهنگساز بسیار پرقدرت و تاثیر گذار موسیقی جز) بر نوازندگان جز یکسان دانست.)

در دهه ۸۰، زاپا حقوق آلبومهاب قبلی خود را به دست آورد و ابتدا به تنهایی و سپس تحت عنوان کمپانی Rykodisc به انتشار مجدد آنها پرداخت. او در سال ۱۹۸۸ به نوشتن زندگینامه خود پرداخت و عازم یک تور دور دنیا شد. این تور، به غیر از حضورهایی محدود در چکسلواکی، به دعوت رئیس جمهور آن واکلاو هاول ، Vaclav Havel در اواخر ۱۹۹۱ ، پایان اجراهای زنده او بود، زیرا زاپا به شدت با بیماری سرطان درگیر شده بود. با این وجود برنامه انتشار آلبوم او همچنان با سرعت پیش میرفت. زاپا در دسامبر سال ۱۹۹۳ درگذشت.

فرانک زاپا دو بار ازدواج کرد که ازدواج دوم با آدلاید گیل اسلوتمن Adelaide Gail Sloatman، تا زمان مرگش پایدار باقی ماند. گیل زاپا پس از درگذشت همسرش، اداره کار او را با راه اندازی یک کمپانی به نام شرکت خانواده زاپا Zappa Family Trust در دست گرفت و آلبومهای منتشر نشده او را به سرانجام رسانید.

vh1.com

en.wikipedia.org

دیدگاه ها ۱۱

  • از zappa سئوال می شه که بالاخره سبک شما چیه؟
    جواب می ده من در نهایت برای مردم اثر هنری خلق می کنم.
    از جمله نوازنده هایی است که خود را به ریتم و ملودی محدود نکرده و هر گونه تغییر در ساختار موسیقی ایجاد کرده حتی روی بسامد نت ها هم تغییرات ایجاد کرده است.

  • موسیقی و حتی ظاهر زاپا همواره تحت تاثیر یک موزیسین نابغه و کمی مجنون به نام Captain Beefheart بوده. کاپیتان بیف هارت ; که هم کلاسی زاپا بود، اولین بار در دبیرستان با زاپا یک گروه موسیقی تشکیل داد. او در اصل یک آهنگساز و خواننده راک تلفیقی بود که موسیقی راک اکسپرسیونیستی خود را با گروه Magic Band ابدا کرد و اشعار سورئال آهنگهایش را خودش می سرود. این اشعار کابوس گونه بعدها در موسیقی فرانک زاپا تاثیر گذاشت. کاپیتان بیف هارت بعدها از اجراهای کنسرت و ضبط آلبوم کناره گیری کرد و با این ادعا که موسیقی او را تنها عده معدودی درک می کنند، تنها برای افراد خاص برنامه اجرا کرد.
    – یکی از هجو ترین و در عین حال طعنه آمیز ترین آهنگهای زاپا در خصوص فرهنگ بی انگارانه آمریکا Bobby Brown gets down است که در این قطعه، Duann Allman نوازنده و خواننده درگذشته گروه افسانه ای Allman Brothers band در کنار زاپا خوانندگی و نوازندگی می کند.
    – زاپا که خود در اصل متولد یک خوانواده سیسیلی (ایتالیایی) است، در ۱۹۹۳ از دنیا رفت و در ۱۹۹۵، به RockNRoll hall of fame راه یافت.

  • زاپا گیتاریست برجسته ای هم بوده که بر نوازندگان بسیاری منجمله Steve Vai تاثیرگذار بوده است. استیو وای زمانی که ۱۶ سال بیشتر نداشت چند آهنگ زاپا را (که از نظر آهنگسازی پیچیده هم هستند) نت به نت transcribe کرد و برای خود زاپا فرستاد. زاپا هم آنقدر سر ذوق آمد که از استیو وای دعوت کرد تا در تور دور آمریکا همراهیش کند! استیو وای بعدها چند آهنگ از زاپا کاور کرده مانند آهنگ My Guitar Wants To Kill Your Mama که آن را به همراه گروه G3 هم اجرا کرده است. در مورد زاپا باید گفت که قریحه آهنگسازیش به کنار،بداهه نواز فوق العاده ای هم بوده و در اجراهای زنده چنان ایده های شگفت و line های ملودیک متعددی ارائه می کند که از کمتر نوازنده ای شنیده شده است. ضمن اینکه لحن خاص گیتارش بسار جذاب و بی نظیر است. برای نمونه به آهنگ Muffin Man در کنسرت آستین تگزاس گوش دهید(در این آهنگ صدای منحصر بفرد Captain Beefheart را هم در زمینه می شنوید). بی شک او راباید از غولهای راک دهه ۷۰ دانست.

  • اگر چنین اطلاع رسانی های ِ فرهنگی سودمندی در اندازه ی ِ گسترده تری در جامعه صورت می پذیرفت، بی تردید فضای ِ فرهنگی ِ بهتری می داشتیم. با سپاس از کوشش هایتان. در ضمن، اجازه دهید اضافه کنم که فرانک زاپا پیش از آن که موسیقیدان، نوازنده ی ِ گیتار، ترانه پرداز، و یا سیاستمدار باشد، یک اندیشمندِ مسولیت پذیر بود. روانش شاد.

  • فکر کنم سال تولد زاپا رو اشپاه نوشتی. frank zappa ضمنن زاپا از سیاست مداران امریکای و حتی نامزد ریاست جمهوری امریکا شده بود. و بعضی از شایعات مبنی بر قتل زاپاست .روحش شاد .

  • وای دمتون گرم خیلی کمکم کرد من فقط میدونستم استیو وای گیتاریست مورد علاقم مدتی تو این گروه بوده بازم ممنون

بیشتر بحث شده است