گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جاوید افسری راد و ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ


«ماه در چاه»، مجموعه ای از ساخته های جاوید افسری راد آهنگساز ایرانی و نوازنده سنتور، به زودی توسط ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ به اجرا در می آید. این مجموعه هفت قطعه در مایه های شور، اصفهان، بیات شیراز، سه گاه، نوا و چهارگاه است که ۶۰ نوازنده نروژی در روزهای ۱۴ و ۱۵ سپتامبر (۲۳ و ۲۴ شهریور) در اسلو به اجرا آن می پردازند. رهبری این ارکستر را پتر زیلوی (Peter Szilvay) برعهده دارد.

افسری راد که از ۲۰ سال پیش به نروژ مهاجرت کرده به خاطر تلاش مستمرش برای معرفی موسیقی سنتی ایران و ارایه و اجرا آثار تلفیقی در اروپا و به ویژه نروژ از شهرت به سزایی برخوردار است.

در آثاری که افسری راد برای ارکستر سمفونیک نروژی ساخته، تکنوازی سنتور را خود برعهده گرفته و عبدالرحمن سورزهی نوازنده بلوچ با ساز سنتی «بنجو» و رضا سامانی با دف تنبک و سرنا در ارکستر حضور دارند.

افسری راد از نوجوانی در اصفهان نوازندگی سنتور را آغاز کرده و فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه اسلو است. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان فرا گرفته و تلمذ در محضر این اساتید را سرمایه بزرگ خود می داند.

وی علاوه بر حضور در جشنواره های گوناگون موسیقی بین المللی، تاکنون آلبومهای کاروان (۱۹۹۸) ، پرواز (۲۰۰۳) و کومبو نیشن (Combo Nations 200) را در خارج از کشور عرضه کرده که در این اثر آخر با نوازنده هایی از چین، هند، برزیل، سنگال، گامبیا و مراکش همنوازی داشته است.

به تازگی نیز موسسه فرهنگی و هنری ماهور آلبوم «کاروان شرق» این هنرمند را منتشر ساخته که در آن کارهای تلفیقی ارزنده یی را ارائه کرده است. وی در آلبومهای گروه ضربانگ با نامهای «رنگینه» و «نغمه خوابگرد» نیز علاوه بر نوازندگی سنتور، ساخت قطعات ملودیک را برعهده دارد.

افسری راد تصریح می کند قطعات ساخته شده برای ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ مایه موسیقی سنتی ایران را دارد، با اینحال رنگ و بوی آنها تلفیقی است.

این هنرمند در باره قطعات ساخته شده چنین توضیح می دهد: «به هرحال موسیقی سنتی ما بر اساس ملودی است و این عامل در کار آهنگسازی ایرانی اهمیت بسیار دارد. همچنین ربع پرده ای ها، تزیینات، بداهه نوازی و دینامیک خاص برخی ریتم ها، از ویژگیهای موسیقی ملی ماست که در این قطعات تا حد امکان از همه آنها بهره گرفته ام.»

ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ
آهنگساز ۴۱ ساله اصفهانی در عین حال تاکید می کند که مشکل ترین بخش کار او به همین ربع پرده ها، تزیینات و همچنین قطعات هفت و ده ضربی برمی گردد.

وی می گوید که خوشبختانه نوازندگان ارکستر نروژی پیش از این نیز سابقه نواختن ربع پرده ها را داشته اند ولی برای اجرای دقیق قطعات تازه، تمرینات فشرده یی را دنبال می کنند.

افسری راد که با اساتید موسیقی جهان همچون هاری پراساد (Hariprasad) چوریاسیا (Chourasia) و سوبرامانیام (Subramaniam) همنوازی داشته، اظهار امیدواری می کند که اولین تجربه وی با ارکستر سمفونیک نتیجه در خورد موسیقی سنتی ایرانی دربر داشته باشد.

وی می گوید تلاش دارد تا در این اثر نوازندگان ارکستر غربی همانند یک ارکستر ایرانی عمل کنند و با بهره گیری از دانش و تکنیک بالای خود، ظرایف این موسیقی را محقق سازند.

افسری راد در باره ظرفیت موسیقی سنتی ایرانی برای حضور در عرصه موسیقی تلفیقی می گوید: «موسیقی سرزمین ما قابلیت های زیادی در گستره ملودیک و ریتمیک دارد که بر بسیاری از موسیقی های منطقه تاثیر گذاشته و طبیعتا در رهگذر تاریخ تاثیر پذیر بوده است و به همین دلیل به خوبی می تواند همراه موسیقی دیگر فرهنگها عرضه شود.»

در ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ، نوازندگان سازهای بادی چوبی و مسی، زهی، آثار افسری راد را اجرا خواهند کرد.

دریافت پوستر این برنامه

احمد طاهری

احمد طاهری

دیدگاه ها ۹

بیشتر بحث شده است