گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت خیریهء گروه همایون اجرا می شود

با همکاری شورای شهر و شهرداری لواسان، در روزهای ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه کنسرت موسیقی ایرانی گروه همایون به سرپرستی مهران مهرنیا و خوانندگی امیر اثنی عشری در لواسان، به روی صحنه میرود. این اجرا در دو بخش چهارگاه و ماهور اجرا میگردد.

هر چند کارت ورود به سالن مجانی است اما با حضور نماینده رسمی بهزیستی کمکهای مردمی جمع آوری خواهد شد، تا به شایسته ترین شکل ممکن صرف امور کودکان تحت پوشش آن سازمان در آید.

تلاشهای اعضای شورای شهر و شهردار لواسان برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن این کنسرت از حدود یکماه پیش آغاز شده است.

در این اجرا شعر مشهور “بنی آدم اعضای یک پیکرند” با آهنگسازی مهران مهرنیا اجرا خواهد شد.

نوازندگان گروه علاوه بر مهران مهرنیا (تار)، هوشمند عبادی (نی)، مهدی ابراهیمی (تار و بم تار) و سپهر بحرایی (سنتور) خواهند بود.

قطعاتی که در این کنسرت اجرا میشوند: “از آن زمان”، “بیا که غم دور شد” و “از دلم بی خبری” در چهارگاه و “شب وصل”، “دل بردی از من به یغما”، “بیا تا گل بر افشانیم” و بنی آدم” در ماهور خواهد بود.

امید که این حرکت فرهنگی و خیرخواهانه مسئولین شهر لواسان، سرآغازی باشد برای حرکتهایی اینچنینی در دیگر مناطق و شهرهای استان و کشور.
شماره های :۲۶۵۵۱۹۱۷-۲۶۵۵۲۵۳۳ برای تهیه کارت ورود اعلام شده است.

***

مهران مهرنیا، آهنگساز، نوازنده و مدرس تار و سه تار، در تیر ماه ۱۳۴۸ در همدان متولد شد. وی در دهه شصت کار موسیقی را با آموختن سه تار آغاز کرد و پس از آن به فراگیری تار پرداخت. استادان او در این دو ساز داریوش طلایی و در دوره عالی، محمدرضا لطفی بوده اند. مهرنیا در تار نوازی به شیوه قدما گرایش داشته است و سه تار را نیز با الهام از شیوه سعید هرمزی می نوازد. وی همچنین از محضر زنده یاد طالع همدانی و نیز نصرالله ناصح پور بهره برده است و اولین اثر خود را بر اساس ساخته های طالع همدانی با نام «طالع مهر» با صدای همسر خود، یلدا یزدانی در خارج از کشور منتشر کرده است.

دومین آلبوم مهران مهرنیا به نام «نغمه همرازان» با صدای سالار عقیلی در سال ۱۳۹۱ منتشر شد؛ این آلبوم در مدت کوتاهی با موفقیت زیادی روبرو شد و توانست در عرض دو هفته با فروش ۶۰ هزار نسخه، خود را به صدر جدول فروش آثار موسیقی کلاسیک ایرانی برساند.

در سال ۱۳۷۳ مهرنیا گروه «همایون» را به منظور بازسازی تصانیف قدیمی ایران تاسیس و به همراه این گروه کنسرت‌های متعددی را اجرا کرد.
مهران مهرنیا علاوه بر هنر موسیقی، دستی هم در کار مطبوعات داشته است؛ وی کار مطبوعاتی‌اش را از سال هفتاد در موسسه مطبوعاتی گل آقا آغاز کرد و تا سال هفتاد و چهار در همان مجموعه فعال بود و مطالب طنز متعددی را در ژانر طنز اجتماعی در این نشریه به نگارش درآورد.

او از سال ۱۳۷۷ در زمینه پژوهش در موسیقی کلاسیک ایران (موسیقی فارسی) و مقایسه تطبیقی آن با موسیقی مناطق ایران پژوهش‌های ارزنده‌ای انجام داده است.

مهرنیا در نخستین نشست نقد نغمه که ۱۱ آذرماه ۱۳۹۲ در فرهنگسرای شفق برگزار شد، به عنوان منتقد در کنار هوشنگ کامکار قرار گرفت و به نقد کنسرت گروه کامکارها پرداخت.

مهرنیا علاوه بر تدریس تار و سه تار و تاریخ موسیقی ایران در موسسات مختلف و آموزشگاه خصوصی اش، در کنسرواتوار تهران نیز مشغول تدریس است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است