گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مصاحبه ای منتشر نشده با SRV (قسمت اول)


مصاحبه ای که ملاحظه می نمایید در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۸۵، یعنی پنج سال قبل از مرگ ناگهانی استیو ری انجام شده و اولین بار در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۰۶ به چاپ رسیده است. طبق اظهارات نویسنده – استیون روزن (Steven Rosen)- پیش از این تنها بخش کوچکی از این مصاحبه در یک مجله ژاپنی به چاپ رسیده است.

استیون روزن از جمله روزنامه نگارانی است که طی ۲۵ سال گذشته در معتبرترین مجلات موسیقی جهان، در ارتباط با rock ‘n’ roll مطالب متفاوتی را به رشته تحریر در آورده است.

این نکته که آلبرت کینگ بیشترین تاثیر را بر سبک نوازندگی شما داشته بر کسی پوشیده نیست، شما چندین سال پیش از این در آلبوم “In Session ” با او همکاری داشتید، نظرتان در مورد این همکاری چیست ؟

SRV: ضبط این آلبوم در حقیقت برای آلبرت فرصتی بود تا بدون مخالفت تهیه کننده همانگونه که دوست دارد بنوازد. او همه چیز را مطابق میلش می پسندد و اگر چیزی را بخواهد یا آن را به دست می آورد، یا دیوانه می شود! من به عنوان یک نوازنده این روحیه او را کاملا درک می کنم.

آیا شما نیز مانند او همیشه از دیگر نوازندگان همکارتان توقعاتی دارید؟

SRV: بله، اما تا اندازه ای مشخص. اگر بدانم کسی از پس کاری بر می آید اما تنبلی مانع از انجام آن کار می شود، به شدت عصبی می شوم.


نظرتان راجع به آلبوم جدیدتان “Soul To Soul”چیست؟

SRV: این کار را به شدت دوست دارم هرچند کیفیت صدای آن می توانست بسیار بهتر باشد. میکس اولیه این کار واقعا قوی بود. علیرغم اشکالات موجود در کیفیت صدا، این آلبوم تجربه خوبی برای گروه ما بود و با وجود مشکلات فراوان، همگی قوی ظاهر شدیم ، این امر باعث نزدیکی هر چه بیشتر اعضای گروه به یکدیگر شد، از این جهت آلبوم فوق نزد گروه از ارزش بسیاری برخوردار است.

آیا نسبت به صدای گیتارتان در هنگام ضبط در استودیو حساسیت و تعصب خاصی دارید؟

SRV: بله، این نکته برایم بسیار مهم است، زیرا صدای سازم را به خوبی می شناسم و می دانم هنگام نواختن صدای درست کدام است، به خصوص در استودیو که نوازنده به ساز کنترل کامل دارد؛ تمام سعی ام را به کار می گیرم تا بهترین صدا را از سازم بگیرم.

آیا صدای گیتار Marshall برایتان راضی کننده است ؟

SRV : بله، کاملا. متاسفانه گیتار مارشال قبلی ام را فروخته ام و می توانم بگویم روزی نیست که برای این کار خودم را سرزنش نکنم. در حال حاضر ساز دیگری پیدا کرده ام که فکر می کنم بتواند تا حدی جوابگوی نیازهایم باشد.

گیتار اصلی که در ضبط این آلبوم به کار بردید، Fender Stratocaster بود، اما در عکس روی جلد آلبوم، شما گیتار Gibson در دست دارید، آیا دلیل خاصی برای این کار دارید یا خیر؟

SRV : در واقع تنها در دو یا سه آهنگ از Fender استفاده کرده ام و در روزی که برای جلد آلبوم عکس گرفتیم تنها گیتار Gibson همراهم بود. بیشتر هم ازهمین گیتار استفاده کرده ام، البته در برخی قسمت های این آلبوم روی گیتار درام نواختم، من هر سازی به جز bass و پیانو را می نوازم.


آیا واقعا یک درامر نیز هستید؟

SRV : بله، اما متاسفانه هیچگاه زمان لازم برای تمرین این ساز را اختیار نداشتم، تنها در زمان های تمرین گاهی فرصت مغتنمی پیش می آید. نواختن درام از کارهای مورد علاقه ام است.


پیشرفت خوانندگی تان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

SRV : من به تازگی خواندن را آغاز کرده ام و هنوز در مرحله یادگیری به سر می برم، البته منظورم از خواندن، سر و صدا راه انداختن و فریاد زدن است. در واقع به جای فریاد زدن می خوانم و هنوز از زمزمه کردن لذت می برم.

این درست است که به منظور هم سازی با صدایتان در هنگام خواندن، گیتار را پایین کوک می کنید ؟

SRV : بله، در واقع این همان صدایی است که از نظر من مورد قبول است و آنرا دوست دارم.


هنریکس نیز در اجراهایش همیشه این کار را تکرار می کرد؟ با توجه به او این کار را انجام می دهید؟

SRV : البته این کار او همیشگی نیست و تنها در قسمت هایی خاص این کار را انجام می دهد. من شخصا به دلیل سیگار کشیدن بیش از حد مشکل حنجره دارم و متاسفانه مجبورم برای اینکه راحت تر بخوانم کوک گیتار را پایین بیاورم. تقریبا دو سه سال است که به این کار عادت دارم .

آیا تا به حال از نزدیک با جیمی هنریکس ملاقات داشته اید؟

SRV : رو در رو خیر، اما دیدن او همیشه جزو آرزوهایم به شمار می رفته است،بارها و بارها او را در رویا دیده ام.


گفته می شود شما wah-wah جیمی هنریکس را در اختیار دارید، آیا در ” Voodoo Chile ” از آلبوم ‘Couldn’t Stand the Weather’ از آن استفاده کرده اید ؟

SRV : بله، این wah-wah را بسیار دوست دارم، در بسیاری موارد من از دو wah-wah استفاده می کنم.


یعنی دو wah-wah همزمان ؟

SRV : بله، این کار را به روش های مختلف امتحان نمودم، مثلا در برخی موارد نشسته بر چهارپایه، هر wah-wah را به صورت مستقل به کار گرفتم. این کار را دوست دارم و در بسیاری از مواقع آن را انجام می دهم.

آلبوم های استودیویی استیو ری :

سال ۱۹۸۳ : Texas Flood

۱۹۸۴ : Couldn’t Stand the Weather

۱۹۸۵ : Soul to Soul

۱۹۸۹: In Step

۱۹۹۰: Family Style یا The Vaughan Brothersبا برادرش جیمی واگان

۱۹۹۱: The Sky Is Crying

modernguitars.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است