گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

یادداشتی بر نوشته ی «وهم یا نبوغ؟!» (۲)

۲- یکی از معتبرترین مراجع بین المللی مورد استفاده در ارزیابی آموزش و یادگیری ریاضی و علوم در سطح جهان (که در مقالات مرتبط با هوش مورد استفاده قرار می گیرد) مطالعه ای به نام “TIMSS” یا (Trends in International Mathematics and Science Study) است که توسط موسسه بین المللی “The International Association for the Evaluation of Educational Achievement” یا “IEA” انجام می شود(۵).

این موسسه از سال ۱۹۹۵ هر چهار سال یکبار مطالعه “TIMSS” را در مقیاس بزرگ برای بررسی و مقایسه دستاوردهای آموزشی و سایر جنبه های آموزش ریاضی و علوم در کشورهای مختلف دنیا در پایه های چهارم و هشتم مدارس انجام می دهد و نهایتاً نتایج به طور جداگانه برای ریاضیات و علوم گزارش می شوند.

امتیاز ۵۰۰،‌ متوسط به دست آمده برای کشورهایی است که در سال ۱۹۹۵ در مطالعه شرکت داشته اند و به عنوان نقطه مرکزی (TIMSS scale centerpoint) در نظر گرفته شده است. انحراف استاندارد در سطح فردی و درون کشوری نیز ۸۵ است (۶).

در مقاله “National IQs calculated and validated for 108 nations”، لین و همکارش نشان داده اند که همبستگی بسیار بالایی (۰.۹۱۷) بین موفقیت در یادگیری ریاضی و علوم (که یکی از معیارهای معتبر آن امتیاز کسب شده دانش آموزان در TIMSS است) و ضریب هوشی محاسبه شده توسط این محققین برای ۸۶ کشور دنیا از جمله ایران وجود دارد.

خوشبختانه ایران در هر ۵ مطالعه ی TIMSS که تا کنون انجام شده (در سال های ۱۹۹۵، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱) شرکت داشته و امتیازات متوسط ایران در TIMSS 2011 اینگونه بوده است(۷):

– پایه چهارم در ریاضی ۴۳۱

– پایه هشتم در ریاضی ۴۱۵

– پایه چهارم در علوم ۴۵۳

– پایه هشتم در علوم ۴۷۴

همانطور که می بینیم، امتیاز دانش آموزان ایرانی در هر دو پایه، پایین تر از نقطه مرکزی TIMSS یعنی ۵۰۰ است.

۳- شاید مشاهده ضرایب هوشی پایین تر و کسب امتیازات کمتر در آزمون های استاندارد یادگیری، در کشورهای کمتر توسعه یافته، چندان دور از انتظار نباشد. چرا که از یک سو شواهد علمی ثابت نموده اند که میزان هوش افراد، تابعی از عوامل ژنتیکی (ژنها و نحوه وراثت آنها) و عوامل محیطی (تغذیه مادر در دوران بارداری، تربیت توسط والدین، روش های آموزشی و تجربیات فردی، رژیم غذایی، میزان فعالیت فیزیکی و…) است و از سوی دیگر استفاده از تعابیر توسعه یافته، در حال توسعه و عقب مانده برای توصیف رشد اقتصادی کشورها، نمودی از کیفیت و کمیت دست کم بخشی از این عوامل محیطی است.

لین و ونهانن نیز که بنیان گذاران نظریه «نشأت گرفتن تفاوتهای اجتماعی و اقتصادی ملت ها از تفاوت ضریب هوشی ملت ها» هستند، خود اذعان می کنند که در برخی موارد، بین این پدیده ها و ضریب هوشی، حلقه فیدبک مثبت وجود دارد و این دو از هم تأثیر پذیرفته و بر هم تأثیر می گذارند (۴).

۴- در مقاله ای با عنوان:

structure and sex differences across 12 nations Decomposing self-estimates of intelligence:
فورنهام (Furnham) و همکارانش، تخمین مردم ۱۲ کشور دنیا از ضریب هوشی خودشان (self-estimates of intelligence) را با ضریب هوشی محاسبه شده توسط لین مقایسه کرده اند (۸):

– همان طور که مشاهده می شود مردم هر ۱۲ کشور، ضریب هوشی خود را بالاتر از مقدار محاسبه شده تخمین زده اند.

– تفاوت بین دو مقدار تخمینی و محاسبه شده برای ایران، حدود ۳۴ و بعد از آفریقای جنوبی در میان ۱۲ کشور بزرگترین تفاوت است.

۵- و سخن آخر اینکه بر اساس نظریه هوش های چند گانه گاردنر (Gardner)، یکی از اقسام هوش، هوش موسیقی و ریتم است که توانایی فرد در پردازش اطلاعات دریافت شده شنیداری و صوتی، درک آنها و میزان حساسیت به صداها، ریتم ها، تُن ها و نغمه ها را توصیف می کند. این توانایی مانند سایر انواع هوش، در همه انسانها با درجات مختلف وجود دارد و متأثر از عوامل ژنتیکی و محیطی است. برخی از افراد مانند موسیقیدانان بزرگ، از هوش ژنتیکی موسیقی بالایی برخوردارند ولی آنچه اهمیت دارد این است که هوش موسیقی هر فرد در هر سطحی که باشد تحت تأثیر عوامل محیطی مثبت و منفی، به ترتیب قابل تقویت و تضعیف است (۹).

اهمیت دادن به آموزش اصولی موسیقی به خصوص در سنین کودکی در خانواده و در سطوح مدیریتی و تخصیص بودجه مناسب به آن، بهره گیری از اساتید مجرب، تجلیل از هنرمندان موسیقی، برگزاری کنسرت ها، استفاده از موسیقی با کیفیت در رسانه های شنیداری و تصویری و غیره، همه و همه نمونه هایی از عوامل تأثیر گذار بر آن بخش از «هوش موسیقی» هستند که تحت تأثیر عوامل محیطی، قابل ارتقا هستند و در مورد کشور خودمان ایران، بی هیچ شکی بی توجهی به این عوامل در درازمدت افول سطح موسیقی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

به امید ایرانی هوشمندتر.



منابع:

۴- Richard Lynna, Tatu Vanhanen; National IQs: A review of their educational, cognitive, economic, political, demographic, sociological, epidemiological, geographic and climatic correlates. Intelligence, Volume 40, Issue 2, March–April 2012, Pages 226–۲۳۴

۵- www.iea.nl

۶- timss.bc.edu

۷- nces.ed.gov

۸- von Stumm S, Chamorro-Premuzic T, Furnham A; Decomposing self-estimates of intelligence: structure and sex differences across 12 nations. Br J Psychol. 2009 May;100(Pt 2):429-42.

۹-
“Intelligence and thinking” in Psychology.5th Edition, 2013. Martin, Neil Carlson, William Buskist

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

  • ممنون از یادداشتی که نسبت به خود مقاله ساختار محکمتری داشت و نکته اصلی به خوبی نمایان شده بود. همچنین تاکید به مسائل محیطی نیز مهم می بود که ذکر فرمودید.
    من در مقاله ای دیگر متوسط این ضرایب را ۸۶.۴ دیدم اما به دلیل عدم اطمینان خواهش دارم به قسمت بعدی یادداشتتان اضافه فرمایید.
    سپاس از زحمات شما در راه تعالی موسیقی این سرزمین

بیشتر بحث شده است