گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نشست بررسی هارمونی در موسیقی ایران برگزار می شود

بیست و نهمین برنامه نشست نقد نغمه به بررسی هارمونی در موسیقی ایران اختصاص دارد. در این برنامه امیر آهنگ هاشمی به عنوان کارشناس برنامه و سجاد پورقناد به عنوان کارشناس مجری حضور دارند و سه میهمان برنامه، شاهین مهاجری، شهرام توکلی و علی قمصری در مورد سبک های مختلف هارمونی در موسیقی ایران صحبت می کنند.

این برنامه، در تاریخ ۱۴ بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه (خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان هلال احمر) در ساعت ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد.

در این برنامه پس از عنوان شدن مقدمه ای درباره هارمونی و پرداختن به این پرسش که آیا لازم است موسیقی هر کشوری هارمونی مخصوص داشته باشد توسط سجاد پورقناد، نمونه های صوتی مربوط به سبک های مختلف هارمونی در موسیقی ایران توسط امیر آهنگ هاشمی پخش شده و معرفی می شود.

در ادامه شاهین مهاجری به توضیح درباره هارمونیک ها و شکل تشدید در فواصل غیر تعدیل شده می پردازد.

در ادامه این برنامه شهرام توکلی به کاربرد هارمونی تیرس در موسیقی ایرانی و علی قمصری به معرفی روش پیشنهادی خود برای تطابق هارمونی با خصوصیت های مدال موسیقی ایرانی می پردازد.

***

 


امیر آهنگ هاشمی
، متولد ۱۳۴۸ در تهران است. او آموزش اصول مقدماتی موسیقی را در کودکی نزد بهروز کاظمی، فراگرفته و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ در هنرستان موسیقی تهران به تحصیل پرداخته است. استادان او: سیاوش ظهیرالدینی و بهروز وحیدی آذر (ویولون)، کاووس افشار و لی لی سرکیسیان (پیانو)، مصطفی کمال پورتراب (تئوری موسیقی، سُلفژ، هارمونی و کُنترپواًن)، مرحوم بیژن داداشی (آواز جمعی)، محسن الهامیان (تاریخ موسیقی،فرم موسیقی)، شریف لطفی (مبانی و اصول اجرای موسیقی)، مرحوم فریدون ناصری (سُلفژ، سازشناسی و کنتر پواُن) بوده اند. امیر آهنگ هاشمی دوره های تخصصی کمپوزیسیون را نزد استاد زنده یاد مرتضی حنانه (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸) آموخته و از آخرین شاگردان وی محسوب می شود. نیز اصول رهبری ارکستر را نزد مرحوم حشمت سنجری، پیوند شعر و موسیقی، تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران و آهنگسازی را نزد فرهاد فخرالدینی(۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴) آموخته است.

عمده فعالیت های امیر آهنگ هاشمی، در زمینه تدریس، شامل رشته های تئوری موسیقی، سلفژ و ریتم خوانی، هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون، آهنگسازی می شود. وی همچنین سالها به عنوان نوازنده ویولون و رهبر کر به فعالیت پرداخته است و در زمینه آهنگسازی نیز آثاری را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

 


شهرام توکلی
متولد ۱۳۴۹ تهران است. وی ویولون را نزد شجاع الدین لشکرلو فراگرفته و مبانی نظری موسیقی را زیر نظر فرهاد فخرالدینی آموخته است. توکلی لیسانس خود را در رشته متالورژی و فوق لیسانس خود را در زمینه آهنگسازی از دانشگاه هنر گرفته است. عمده فعالیت های توکلی در زمینه تدریس تئوری موسیقی و هارمونی است، همچنین در زمینه نوازندگی ویولون سالها به فعالیت در ارکستر ملی پرداخته است و آثار زیادی از وی با همین ارکستر و ارکستر صدا و سیما اجرا شده است.

 

شاهین مهاجری

متولد ۱۳۵۰ در تهران است. او تحصیلات خود را در رشته زمین شناسی تا مقطع لیسانس ادامه داده است و در زمینه آموزش تنبک از محضر مرحوم ناصر فرهنگ فر استفاده کرد.

مهاجری در کنار تنبک نوازی و تحقیق در مورد فیزیک صدای تنبک، تکنیک شناسی، آنالیز، سبک‌شناسی، شیوه طبقه‌بندی تکنیک‌های تنبک، ارائه راهکاری برای نت‌نویسی تنبک و تئوری تنبک‌نوازی، در زمینه آهنگسازی و تحقیق درباره موسیقی میکروتنال، دارای تالیفات و آثار متعددی است که در سایت گفتگوی هارمونیک، مجموعه ای از آنها به انتشار رسیده است.

مهاجری در دو سال گذشته برنده دو جایزه جهانی در زمینه آهنگسازی میکروتنال شده است.


سجاد پورقناد
متولد ۱۳۶۰ در تهران است. موسیقی را از سال ۱۳۷۷ با فراگیری ساز سه تار نزد مسعود شعاری و تئوری موسیقی نزد هوشنگ کامکار شروع کرد و پس از آن از محضر استادانی مانند حسین دهلوی، منوچهر صهبایی، کیوان میرهادی، سعید شریفیان، فلورانس لیپت، شاپور رحیمی و علی نوربخش استفاده کرد.

عمده فعالیت پورقناد در زمینه نوشتاری موسیقی است که شامل صدها شماره نقد، گزارش، گفتگو می شود. وی در بسیاری از برنامه های موسیقایی و نقد، به عنوان کارشناس مجری حضور پیدا کرده است. همچنین فعالیت های موسیقایی وی شامل اجرای صحنه ای و استودیویی گوناگون با سازهای تار و سه تار و نیز آواز کلاسیک است. پورقناد در سالهای اخیر به بررسی و تولید آثار چند صدایی برای ارکستر سازهای ایرانی پرداخته است.

 


علی قمصری
متولد سال ۱۳۶۲ در تهران است. او آموختن موسیقی را در هنرستان موسیقی پسران آغاز کرده است و در زمینه نوازندگی تار، گیتار و آهنگسازی به فعالیت می پردازد. عمده فعالیت های علی قمصری در زمینه آموزش موسیقی شامل تدریس هارمونی موسیقی ایرانی، تار و گیتار می شود و همچنین وی در زمینه اجرا و آهنگسازی فعالیت های گسترده ای دارد.

همچنین قمصری مولف اولین کتاب هارمونی درباره موسیقی ایرانی است که در این کتاب روش نوینی برای هارمونیزه کردن موسیقی ایرانی پیشنهاد شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است