HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نوشته های اخیر تئوری موسیقی
• بیایید موسیقی بسازیم - ۲
• بیایید موسیقی بسازیم - ۱
• تنظیم همراهی برای ملودی - ۲
• تنظیم همراهی برای ملودی - ۱
• Comping جلوتر از هارمونی
• استفاده بهینه از دست چپ
• تمرین بداهه نوازی و همراهی
• گام بلوز را بهتر بشناسیم
• Diminished Scale
• تغییر گام در موسیقی بی باپ
• معنی نادرست یک اصطلاح در هارمونی
• Bridge
• Figured Bass
• اهمیت گام در موسیقی Jazz
• آکوردهای گذر
• از بین بردن سکون هارمونیک
• آکوردهای دگرگون شده (Altered)
• Neapolitan 6th
• دومینانت های دوم
• Pitch / Color
• استفاده از تصویر صوتی در بداهه نوازی
• درک تصویر صوتی I
• Soundscape
• Arpegiation برای تهیه ملودی تنال
• Rubato
• مقدمه ای بر گام پنتاتونیک
• واریاسیون روی ii-V-I ، قسمت دوم
• واریاسون روی ii-V-I ، قسمت اول
• Double Time & Double Time Feel
• آکورد های قرض گرفته شده
• حرکت کروماتیک و موازی آکوردها
• یک هارمونی متفاوت
• Pivot Chord
• حرکت های پنجم و اکتاو
• یک نمونه از کاربرد هارمونی چهار بخشی
• Covered / Hidden motions
• حرکت بخش ها در هارمونی چند بخشی
• راجع به فاصله میان بخش های صدایی
• مقدمه ای بر مدولاسیون
• Outside Playing ، قسمت دوم
• Outside Playing ، قسمت اول
• نکاتی راجع به ساخت ملودی
• حرکتهای کروماتیک در ملودی
• نگاهی به مازورکای شماره 6 شوپن
• فاصله دهم در بخش باس
• Dynamic Harmony
• Static Hamony
• رفتار آکوردهای هفت
• انتخاب نوع همراهی و رنگ آمیزی بیشتر
• تشخیص تونالیته و انتخاب آکورد
• نوشتن همراهی برای یک ملودی I
• Swing Jazz Style
• یک progression از دهه 60
• حرکت های ملودی روی آکوردهای پنجم
• هماهنگی گیتار و پیانو در گروه های کوچک Jazz (قسمت سوم)
• هماهنگی گیتار و پیانو در گروه های کوچک Jazz (قسمت دوم)
• هماهنگی گیتار و پیانو در گروه های کوچک Jazz (قسمت اول)
• هارمونی یکی از کارهای التون جان
• آکوردهای sus (قسمت دوم)
• آکوردهای sus (قسمت اول)
• یکی دیگر از قوانین وصل آکوردها
• a blues progression
• 7th Chords
• an eight bar jazz progression
• 6th chords
• Inverted Intervals
• Intervals
• فاصله ها در موسيقي
• آكوردهاي هفتم ساده شده
• Chromatic progression
• ملودي، همراهي و هارموني
• minor 9th
• II-V-I
• چگونه مفيد تمرين کنيم
• ساختن آکوردهاي ساده
• از چه آکوردي به چه آکوردي بريم
• آهنگسازي و تنظيم
• نوشتن ملوديي که ميشناسيم

قسمتی از ابتدای موسیقی نوشته قبل
در نوشته قبل مشاهده کردید که چگونه بسادگی می تواند با تشکیل بلوکهای چهارتایی و انتخاب هارمونی برای آنها موسیقی ساده ای را تهیه کرد. در این قسمت سعی می کنیم برخی تکنیک های دیگر از جمله استفاده از مدولاسیون را برای توسعه و گسترش طرح موسیقی خود ارائه دهیم.
February 25, 2006
G G D7 D7
G G D7 D7
جدول شماره ۱ - اولین ایده هارمونیک برای هشت میزان

بسیاری از دوستان بارها طی ارسال نامه راجع به روشهای ساده برای آهنگسازی سئوالاتی را مطرح کرده اند، سعی می کنیم طی چند نوشته بدون آنکه خود را درگیر مسائل پیچیده تئوری نماییم، با حداقل معلومات تئوری روشی را برای اینکار ارائه کنیم. در این نوشته با ذکر یک مثال کوچک به بیان ایده کلی می پردازیم و در نوشته های آینده سعی در تهیه قطعات بلند موسیقی خواهیم کرد.
February 11, 2006
در دو نوشته قبل راجع به نحوه همراهی پیانو (یا گیتار و ...) با یک ملودی نوشتیم و توضیح دادیم که چگونه بهتر است در موسیقی Jazz، در لحظاتی که شنونده انتظار شنیدن آنرا ندارد، اقدام به اجرای آکورد ها نماییم.
January 11, 2006
Dm7 Bass
الگوی باس برای آکورد Dm7
در ادامه مطلب قبل راجع به همراهی جلوتر از هارمونی در این نوشته سعی می کنیم با ذکر یک مثال موضوع را بیشتر روشن کنیم. هر چند در آینده روشهای بهتر و حرفه ای تری را برای همراهی و اجرای یک ملودی معرفی خواهیم کنیم.

برای نمونه ملودی زیبای Dark Eyes که بصورت 4/4 تنظیم شده است را در نظر می گیرم. چند میزان اول این ملودی برای یادآوری در اینجا نمایش داده شده است.
December 25, 2005
این اصطلاح خلاصه شده لغت Accompanying در موسیقی است که به معنای همراهی با نوازنده یا خواننده سولیست بکار برده می شود. وظیفه شخصی که عمل همراهی را انجام می دهد آن است که از زوایای ریتم و هارمونی، ملودی اصلی را حمایت کند و در مواقع لزوم پاساژها و ملودی های زینتی را اجرا کند تا موسیقی زیبا و قوی تر اجرا شود.
December 12, 2005