
آرشیو دستهها: موسیقی کلاسیک
روایاتی از زندگی بتهوون
یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳

کاترین مانوکیان فرزندی از دو ویولنیست
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۳

امپرسیونسیم در موسیقی
شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۳

رکوئیم های مرگ موتسارت
پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۳

رمانتیک و ناسیونالیسم
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۳

یاشا یوزف روبرتویچ هایفتز
پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۳

موسیقی از دید بتهوون
سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۳

آخرین ارسالها
- ریتم و ترادیسی (XVI)
- گفت و گو با جان کیج (II)
- اختتامیه دومین جشنواره صبا برگزار شد
- یادداشتی بر موسیقیهای انتخابیِ فیلمِ «رضا»
- واکاوی نظری موسیقی امبینت (I)
- گفت و گو با جان کیج (I)
- مروری بر آلبوم «تار و عود»
- ریتم و ترادیسی (XV)
- فرشاد سنجری و مرگ در آتش؛ درگذشت موسیقیدان ایرانی در وین
- چند گام… در امتداد راه علینقی وزیری (III)
- مروری بر کتاب «تاریخ موسیقی غرب»
- جان کیج و ذن بودیسم (VI)
از روزهای گذشته…

چهره ی آدرنو از قابِ اتنوموزیکولوژی (XII)
حالا که تا حدودی از نظریه ی صنعت فرهنگ سازی بحث به میان آمد، نوشتنِ حاشیه بر متنِ آدرنو سخت تر می شود چرا که تمام حرف آدرنو در این جمله خلاصه می شود: هر آنکه در قدرتِ یکنواختی و تکرار شک کند، ابله است.

نامگذاری سمفونی شماره سه بتهوون
بتهوون قبل از آنکه نام سنفونی سوم خود را اروییکا بگذارد در نظر داشت تا نام آنرا بناپارت بگذارد.

ویکتوریا مولووا
ویکتوریا مولووا، ویولن نواز روسی، متولد بیست وهفتم نوامبر ۱۹۵۹، نواختن ویولن را در مدرسه مرکزی مسکو آغاز کرد و در کنسرواتوار مسکو ادامه داد. نبوغ عجیبش موقعی جلب توجه جهانیان کرد که در سال ۱۹۸۰ جایزه اول مسابقات سیبلیوس را برد در هلسینکی و دو سال بعد مدال طلای مسابقات چایکوفسکی را به دست آورد. از آن وقت تا حال، با بهترین ارکسترها و رهبران جهان برنامه داشته و بسیاری دیگر از فستیوالهای بینالمللی را فتح کرده است. ویکتوریا بر گستره وسیعی از دورانهای موسیقی تسلط دارد، از باروک تا معاصر.

بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IX)
با وجودی که هر سه از انواع مختلف دراب به عنوان تزیین استفاده کردهاند صداهای تشکیل دهنده یکسان نیست (نمونهی ۱۸). در این مورد خاص به نظر میرسد که تفاوتی که در نوشتهی بهجت با دو نوشتهی دیگر موجود است حاصل سلیقهی او در تنظیم برای سنتور بوده باشد، چرا که اجرای این نوع از دراب با تار چندان مرسوم نیست و با توجه به اینکه منبع اصلی وی به گفتهی خودش نواختههای برومند بوده، محتملترین حالت این است که دخالت سلیقهی او را بپذیریم.

کلاف سردرگم (III)
سالهای بعد نیز وضع به همین منوال بوده است. دستکم هر دو یا سه سال یک بار چرخشی اساسی در دیدگاهها و نحوهی برگزاری این جشنواره رخ داده است. این موضوع که در آغاز در جهت تازگی و کمال به نظر میرسد از آن جهت که تداوم و انسجام این جشنواره را بر هم میزد نکتهی منفیای به حساب میآید که تا امروز نیز به عنوان اصلیترین پدیدهی آسیبشناختی جشنوارهی فجر به حساب میآید.

خیام و موسیقی نظری، بررسی مقایسه ای (V)
بعد از آن خیام چند نوع ذو الاربع از ابن سینا نقل کرده است که آخرین آنها را خوش آهنگ نمىداند. واحد تبدیل شده آنها به سنت در جدول ذو الاربعهاى خیام در مقاله حاضر آمده است. نوع چهارم ملون که خیام آورده است، آن را خوش آهنگ خوانده است و آن عبارتست از:۱۱۱-۷۰۱-۳۱۵ این نوع تقریبا فضاى گوشه شوشترى را در دستگاه همایون موسیقى دستگاهى کنونى ایران تداعى مىکند.

سارا وائوگن (I)
سارا لوئیز وائوگن (Sarah Lois Vaughn) اگرچه به عنوان یک خواننده جاز شناخته شده، اما خود با آن موافق نبود، فعالیت او در زمینه جاز همانند عرصه فعالیتش در پاپ است، اما در موسیقی راک به ندرت اثری از این خواننده با استعداد شنیده می شود. او خود گفته است: “من نمی دانم چرا مرا خواننده جاز می شناسند شاید تنها برای آنکه با این موسیقی بزرگ شده ام، من جاز را هیچ گاه رها نخواهم کرد اما یک خواننده جاز هم نیستم. برای مثال بتی کارتر (Betty Carter) خواننده جاز است زیرا این تنها سبک موسیقی است که او می خواند و دنبال می کند. من در دوره ای به عنوان خواننده بلوز نامیده شدم، اما خودم را مختص به هیچ سبکی نمی دانم.”

کلارا راکمور، ترمینیست نابغه
کلارا راکمور (نام خانوادگی پدری او، رایزنبرگ بود) نوازنده چیره دست ترمین (theremin) بود که در روز نهم ماه مارچ سال ۱۹۱۱ در ویلنیوس، لیتوانی کنونی، به دنیا آمد. کلارا اگر زنده بود می بایست امروز ۱۰۵ ساله شود.

میکس و مستر به زبان ساده تحت برنامه کیوبیس (III)
این ابزار کمک می کند سیگنالهایی که از یک سطح مشخصی پایینتر هستند از ورودی به خروجی منتقل نشوند. ترشهولد در گیت این وظیفه را انجام می دهد که چه فرکانسهایی به خروجی بروند یا نه. گیت نوعی کمپرسور است که جلوی نشتی صدا را می گیرد.

مستر کلاسهای آواز ماریو تقدسی برگزار می شود
دوره ی چهاردهم مستر کلاس آواز کلاسیک- پاپ کلاسیک ماریو تقدسی از ۲۱ مرداد ماه ۹۶ به مدت یک هفته در آکادمی کوشا برگزار خواهد شد. در این دوره تکنیک تنفس دیافراگماتیک، صداسازی، ارتقا کیفیت رنگ، حجم و قدرت صدا با تکنیک صحیح و خواندن بدون فشار، فن بیان برای هنرپیشگان تئاتر، به همراه اجرای قطعات و آریاهای آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی و قطعات ایرانی به صورت ۳ و ۶ جلسه ای برگزار می شود.