
آرشیو دستهها: موسیقی فیلم
تئودوراکیس، موسیقیدان سیاسی
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷

لالو شیفرین (II)
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۷

لالو شیفرین (I)
سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷

هدر اشمیت، پیانیست و آهنگساز
شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷

ناصری و موسیقی متن فیلم ناخدا خورشید
دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷

زبیگنف پرایزنر، آهنگساز افسانه ای فیلم
یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶

“همه ما موریکونه را دوست داریم”
جمعه ۳ اسفند ۱۳۸۶

آخرین ارسالها
- موسیقی فیلم در خدمت سینما یا نظام ستارهسازی؟ (II)
- مروری بر «کنسرت کوارتت کلنکه» سی و سومین جشنوارهی موسیقی فجر
- پهلوگرفته بر ساحل اقیانوس موسیقی ایران (X)
- نگاهی به غلبه موسیقی پاپ بر موسیقی کلاسیک در کنسرت «ارکستر سازهای ملیِ» جدید
- پویان آزاده: قصد ضبط «چهارگاه برای پیانو و ارکستر» را دارم
- موسیقی فیلم در خدمت سینما یا نظام ستارهسازی؟ (I)
- فرهنگ اسلامی و پیدایش موسیقی چند صدائی در اروپا (IV)
- ستایش؟
- «سودای ناتمام» منتشر شد
- پهلوگرفته بر ساحل اقیانوس موسیقی ایران (IX)
- رهبری: ناکسوس «نوحه خوان» را منتشر می کند
- نقد روش های مرسوم در استفاده از الگوهای تراش صفحات ویولن، شمارۀ نخست
از روزهای گذشته…

معمای مرگ موتسارت
یکی از موضوعات اصلی، به موازات بررسی ساختار و اندیشه موسیقیدانان بزرگ از رهگذر آثارشان، بازخوانی سیر و سلوک روحی و تاریخی آنها در گذر زمان و مواجه با مشکلات اجتماعی فرهنگی و حتی سیاسی زمان خویش است. با اینکه این رویکرد در مورد آهنگسازان رمانتیک (بعنوان مثال بتهوون) بسیار به درک بهتر آثارشان یاری می رساند، قضیه در مورد آهنگسازان کلاسیک و بویژه موتسارت، کمتر همسویی قابل توجهی بین روند زندگی آنها و ساختار و مفهوم آثارشان را آشکار میسازد.

آسیب شناسیِ کاربرد نت در موسیقی کلاسیک ایرانی (VI)
نوازنده کیست؟ «آن که سازی را بنوازد؛ کسی که با آلتی از آلات موسیقی آهنگی را بنوازد. نوازندگی اقدام به اجرای نواهای موسیقی است. شغل و حرفه کسی که به نواختن موسیقی و اجرای آن به وسیله آلات موزیکی بپردازد» (حدادی/۱۳۷۶، ۶۱۶). اصول تربیت نوازنده در موسیقی کنونی ایران با اصول و اهداف آموزش و پرورش یک نوازنده در سایر جوامع و فرهنگ ها متفاوت است؛ اگرچه در جزئیات با فرهنگ های همجوار مشابهت هایی وجود دارد.

شجریان مهر
اول مهر مهرماه ۱۳۸۳، استاد عالیقدر آواز ایران ، محمدرضا شجریان ۶۴ ساله شد. شجریان هنرمندی با هوش و ذکاوتی سرشار که حقیقتا” حق مطلب را درست ادا کرده از دیار قدسیان، یگانه مشهد ایران رهسپار سفری دور و دراز شد و امروز با خود کوله باری لبریز از پاکترین و معصومترین آیه های آریایی بودنمان را بدوش می کشد.

سرگشته در تودرتوی زمان (III)
قطعه به جزیرههایی از نواختههای سهتار، که خطی منسجم و پیوسته از ملودیهای ساخته شده بر اساس موسیقی دستگاهی ایرانی را سرسختانه پی میگیرد، تقسیم شده است که هر لحظه به خصوص در ایستها به شکل پدیدهای ریزغربالی فرومیپاشد. این فروپاشی تنها از منظر مادهی خطی نیست بلکه در بعد طیفی نیز روی میدهد. یعنی طرح ملودی نواخته شده توسط نوازندهی سهتار مصالحی را به دنبال میآورد که میان یک «ایمیتاسیون کانونیک» در هم شکسته و پارههایی از طیف خط مرکزی سرگرداناند. از سوی دیگر به نظر میرسد مواد جدا شده از جزیرهی قبلی نوعی گسترش غربال تکاملی برای بعدی فراهم میکند، البته با همان مقیاس خُرد.

هرکول پوآرو
کارآگاهی بلژیکی برای اولین بار با نام هرکول پـوآرو (Heccule Poirot) در سال ۱۹۲۰ در اولین رمان آگاتا کریستی (Agatha Christie) به نام “The Mysterious Affair At Styles” ظاهر شد. با موفقیت بی مانندی که این رمان بدست آورد، کریستی تا سال ۱۹۷۵ که رمان “The Last Case” را نوشت بارها و بارها از این شخصیت در رمانهای خود استفاده کرد.

همه چیز به جز فلسفه و موسیقی! (II)
در چنین وضعیتی کتابی روانهی بازار میشود با عنوان «هشت گفتار دربارهی فلسفهی موسیقی» با این ادعا که اولین کتاب مستقل دربارهی این موضوع در زبان فارسی است. ناشر در متنی که در پشت جلد کتاب آورده مینویسد: «…دکتر «صفوت» با استفادهی آگاهانه از فرصتهای مغتنم، به توجیه پارهای از وجوه بنیادین فلسفهی موسیقی پرداخته است.» همانطور که از این نوشته پیدا است، خواننده منتظر است که کتابی در مورد بنیادیترین مسایل فلسفهی موسیقی پیش رو ببیند و از منظر آن به دل این عنوان دور از دسترس و جذاب رخنه کند.

گردهمایی ۱۵۰۰ جوان در جشنواره خرم (I)
جشنواره نوای خرم، در یک فعالیت سازمان یافته و منظم، امروز به پنجمین دوره خود رسیده است. جشنواره ای که با وجود محدودیت سنی ۱۸ سال برای شرکت کنندگانش، با تمرکز بر روی رپرتوار «عصر طلایی ویولن»، در هر دوره شاهد استقبال بیشتری است.

آوانگاری به روش «ابجد» در موسیقی قدیم ایرانی (I)
مقاله ای که در پیش رو دارید، به روش نت نگاری «ابجد» در موسیقی قدیم ایران می پردازد. این نوشته توسط ابوالفضل زنده بودی و علی علیشاهی، جمع آوری و تالیف شده است.

به رهبری دهلوی
لئوناردو برنشتاین رهبر، آهنگساز و پیانیست بزرگ معاصر، راجع به خصوصیات یک رهبر ارکستر چنین گفته است : “رهبر کسی نیست که به او می گویند رهبر، رهبر – ذاتا” – رهبر است.” بعضی از افراد از لحاظ شخصیتی توانایی رهبری جریانهای اجتماعی و فرهنگی را دارند که این قدرت آنها باعث تغییرات اساسی اجتماعی یا فرهنگی می شود که گاه از حرکات رادیکال فردی تاثیرگذاری بیشتری دارد.

نقدی بر «قطعهای در ماهور» (VI)
اولین آکورد ii 9 e است در حالتی که گویا سوم و هفتم آکورد حذف شده، این آکورد که به هیچ وجه آکورد معمول و متداولی نیست (مخصوصا با حذف سوم) به آکورد بعدی که معکوس دوم آکورد دومینانت است متصل می شود، در پیشروی (Progression) طبیعی (یا حرکت هارمونیک) میدانیم که آکورد فونکسیون دو در حالت هفت (ii 7) به دومینانت باز، به صورت چهار صدا یعنی هفت (V c) متصل میشود ولی توضیح اینکه آکورد ii 9 در حالتی که سومش حذف شده و همینطور در حالت معکوس چهارم است و میخواهد به دومینات در حالت معکوس دوم وصل شود چگونه منطقی دارد جای سئوال است. پس از این وصل، آکورد بعدی در فونکسیون یک و حالت معکوس دوم میآید.