
آرشیو دستهها: مطالب عمومی
روش سوزوکی (قسمت سی سوم)
پنج شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵

چهره ی آدرنو از قابِ اتنوموزیکولوژی (IX)
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵

چهره ی آدرنو از قابِ اتنوموزیکولوژی (VIII)
سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵

چهره ی آدرنو از قابِ اتنوموزیکولوژی (VII)
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

درنگی در بحث نوآوری در موسیقی
دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۵

آنجا که موسیقی آغاز میشود
یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵

چهره ی آدرنو از قابِ اتنوموزیکولوژی (IV)
جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵

آخرین ارسالها
- بیابیانگرد: تقلید باعث بوجود آمدن آسیب های جسمی و هنری می شود
- گزارش از نقد آلبوم عطاریه (II)
- مرور آلبوم «مثنوی صبا»
- دسته بندی و زمان بندی: ادراک متر (I)
- کنسرت ارکستر باربد در سومین جشنواره موسیقی معاصر تهران به روی صحنه می رود
- درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (II)
- نمادشناسی عود (II)
- گزارش از نقد آلبوم عطاریه (I)
- بیابانگرد: فضای مجازی به کمک ناخوانندگان آمده!
- نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VIII)
- دورین
- نمادشناسی عود (I)
از روزهای گذشته…

به استقبال شب فیلیپ گلس در تهران (III)
بعضى ها فکرمى کنند تنها یک رویکرد از مدرن وجود دارد که نوع اصیلى از آن هم هست و سایر رویکردها به آن نزدیک و شبیه هستند و یا از آن دوراند و درصورتى که شبیه و نزدیک باشند صحیح اند و اگر دور طبعاً غلط. اینان کاملاً در اشتباهند!

تالار جشنواره رویال لندن
تالار جشنواره رویال (Royal Festival Hall) مکانی است با ۲۹۰۰ صندلی برای اجرای کنسرت، رقص و سخنرانی، در مرکز موسیقی Southbank واقع در شهر لندن. این تالار در کناره جنوبی رودخانه تامس که از پل هانگرفورد (Hungerford Bridge) فاصله چندانی ندارد، واقع شده است. ساختمانی درجه اول است و اولین ساختمان بعد از جنگ است که در آوریل ۱۹۸۸از آن حفاظت فراوانی شد. ارکستر فیلارمونیک لندن بیشتر کنسرتهای خود در شهر لندن خود را در این تالار (که بخشی از مرکز موسیقی Southbank است)، برگزار کرده است.

خاموشی ثمین باغچهبان
روزهای نخستین سال جدید در کنار همهی شادیها و حال و هوای بهاری خودش، برای اهالی موسیقی یک خبر ناراحتکننده را هم دربرداشت. ثمین باغچهبان، آهنگساز برجستهی ایرانی که در سالهای پس از انقلاب در غربت در ترکیه زندگی میکرد، در سن هشتاد و دو سالگی درگذشت.

بررسی جنبش احیای موسیقی دستگاهی در نیمه سده حاضر (IV)
گروه دیگری از موسیقیدانان را نیز که شاگردان هستهی اصلی گروه محوری بودند، باید جزء گروه محوری به حساب آورد چرا که فعالیتهای بعدی این عده بود که جریان احیا را در سطح جامعه هنری مطرح و آنرا کامل کرد. به نظر میرسد در این مورد، گروهِ محوری دستکم به دو بخش تقسیم میشود: هسته اصلی و شاگردان۱۰٫ در حقیقت بدلیل نزدیکیِ زمانی و تاثیری که این شاگردان بر جریان موسیقی ایرانی نهادند، بسیار مشکل بتوان این دو بخش را از یکدیگر جدا کرد، در عین حال نباید از نظر دور داشت که زمانی که این شاگردان وارد جریان احیا شدند، خطر اصلی از موسیقی سنتی ایرانی دور شده و مرحله اصلی احیا (حداقل از دید خود احیاگرایان۱۱) تمام شده بود.

جان کیج و ذن بودیسم (I)
پژوهش در خصوص آثار “جان کیج” به عنوان یکی از چهره های شاخص موسیقی مدرن که به مثابه پلی، گذر از موسیقی مدرن به پست مدرن را امکان پذیر می کند، با اکتفای تنها به تحلیل و آنالیز آثار وی حاصل نمی شود. چرا که موسیقی او به عنوان یک اثر موسیقائی مورد توجه است که حاصل نوع نگرشی است که او به چیستی و چرائی حیات دارد. با این توجه، این گونه هنرمندی،اگر به جای موسیقی هر حرفه ی دیگری را هم برگزیده بود، آنقدر در حوزه فعالیتش با اهمیت می نمود که امروزه بتواند اهل قلم را به تفحص در آثارش وادار کند. در این نوشتار با نگاهی گذرا به زندگی شخصی و ویژگی های زمانه ای که جان کیج را اینگونه تربیت کرده بود تا راه باشد نه تنها راهرو، بیشتر به جستجو در سیر تفکر کیج که آن را عامل اصلی خلق آثارش می شناسیم، خواهیم پرداخت.

دو مضراب چپ (قسمت چهارم)
دومضراب چپ همان طور که قبلاً هم معرفی شد، یکی از تکنیک های متداول در سنتور نوازی است که از دو مضراب اقتباس شده و حالت اجرایی آن شبیه سرمضراب است.

«احوالات شخصی» رونمایی میشود
«احوالات شخصی» عنوان پروژهای شنیداریست که ایدهی مقدماتی آن در سال ۱۳۹۰ شکل گرفت. طی این پروژه در مرحلهی نخست مقرر شدهاست تا با حمایت مالی خانهی هنر منظومهی خرد، پانزده آهنگساز جوان که تا حال آلبوم مستقلی نداشتهاند انتخاب و سفارشی برای تولید یک آلبوم موسیقی به آنها داده شود. شاید مهمترین ویژگی این پروژه در نوع و محتوای همین سفارش باشد.

نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (IV)
از طرف دیگر در بررسی های تاریخی – ادبی می بینیم که در دوره های مختلف تاریخی، زبان های فارسی و عربی در جهان متمدن قدیم، مانند زبان های فرانسه و انگلیسی در قرن اخیر، زبان های بین المللی بوده اند و حدودشان بر محدوده های فرهنگ های ایرانی یا عربی منطبق نبوده است. شاعران فارسی گویی مانند امیر خسرو دهلوی، هندی و رودکی، ترک سمرقندی بوده اند و همان طور که اشاره شد، عده ی زیادی از شاعران ایرانی نژاد و فارسی زبان هستند که آثارشان به زبان عربی و در حیطه ی تاریخ ادبیات عرب است. (۴)

هرآنچه که باید درباره “ریورب” بدانیم (III)
یکی از نمونه های فراوان و معمول ریورب، نوع سالن (Hall) است. این نوع ریورب شبیه سازی مشخصی از یک سالن بزرگ است که به راحتی با اندکی تغییر قابل استفاده برای تمامی اعضای ارکستر می باشد، به طوری که حتی کوچکترین عضو ارکستر به خوبی شنیده شود. ضروریست تا بدانیم که سالن های کوچک از اتاق های کوچک همچنان صدایی بزرگتر تولید می کنند.

صادقی: از کودکی به صدای نوری علاقه پیدا کردم
نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با محمدرضا صادقی خواننده آواز کلاسیک و از اعضای سابق کر ارکستر سفونیک تهران، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. لازم به ذکر است که این مصاحبه در ابتدای سال منتشر شده و امروز متن پیاده شده آن را می خوانید.