
آرشیو دستهها: ساز و نوازندگی
آخرین ارسالها
- واکاوی نظری موسیقی امبینت (I)
- گفت و گو با جان کیج (I)
- مروری بر آلبوم «تار و عود»
- ریتم و ترادیسی (XV)
- فرشاد سنجری و مرگ در آتش؛ درگذشت موسیقیدان ایرانی در وین
- چند گام… در امتداد راه علینقی وزیری (III)
- مروری بر کتاب «تاریخ موسیقی غرب»
- جان کیج و ذن بودیسم (VI)
- یادداشتی بر موسیقی متن فیلم «متری شیش و نیم»
- چند گام… در امتداد راه علینقی وزیری (II)
- یادداشتی بر کتابِ «جامعهشناسی موسیقی»
- جان کیج و ذن بودیسم (V)
از روزهای گذشته…

«نگاره ها» کاری تازه از رضا والی
«نگاره ها» (Calligraphies) نام آلبومی تازه از ساخته های رضا والی، آهنگساز موفق ایرانی مقیم آمریکا، است که چندی پیش به وسیله کمپانی آلبانی رکوردز(Albany Records) در سطح جهانی پخش شده است. این آلبوم دربرگیرنده سه اثر به نام های «کوارتت زهی شماره ۲»، «کوارتت زهی شماره ۳» و «نگاره ها» است که به ترتیب در سال های ۱۳۷۱، ۱۳۸۰ و ۱۳۷۹ ساخته شده اند و در ضبط اخیر به وسیله کوارتتو لاتین آمریکانو (Cuarteto Latinamericano) به اجرا درآمده اند.

اسماعیلوویچ، منادی صلح (I)
با جستجوی نام “وِدران اِسماعیلوویچ” در صفحات فارسی اینترنت، نمی توان اطلاعات زیادی از این نوازنده ی بوسنیایی ویولنسل، بدست آورد و البته آن چیزی هم که یافت می شود، بیشتر به بعد از انتشار ترجمه کتاب “ویولنسل نواز سارایوو” اثر “استیون گالووی” مربوط است که البته بیش از آنکه مبتنی بر واقعیت ها باشد، بر اساس تخیلات نویسنده شکل گرفته است. اسماعیلوویچ شاید اثر موسیقایی خاصی خلق نکرده باشد و حتی در زمینه ی اجرا و نوازندگی نیز جزء نامداران این عرصه نباشد، ولی اقدام او در جلب افکار عمومی جهانیان به فجایع جنگ بوسنی و جنایات صربها توانست نام او را در تاریخ موسیقی جهان جاودانه سازد. او ثابت کرد موسیقی تنها عامل لذّت و یا حتی تفکر نیست. موسیقی می تواند منادی صلح و آرامش باشد البته نه در پس ژست های روشنفکر مآبانه و سالنهای مجلل کنسرت، بلکه در خرابه های کتابخانه سارایوو و در زیر آتش گلوله و خمپاره.

افقهای مبهم گفتوگو (I)
گفتهاند موسیقی یک زبان بینالمللی است. این جملهی نسبتاً گمراهکننده را از آن روی تا سرحد از دست دادن معنا (یا پنهانکننده شدن به جای روشنکننده بودن) به کار میبرند که گویی موسیقی پیامی را با خود از سازنده به شنونده منتقل میکند یا سرایت میدهد و مرزی نیز نمیشناسد. سرعت تأثیرگذاری عاطفی و اغلب بیواسطگی آن به بدیهی پنداشتن هر دو پارهی این گزاره دامن میزند. بدین ترتیب اغلب به سادگی میپذیریم که موسیقی نوعی سازوکار انتقالی است (حتا گاه ارجاعی) که دریافتش با قوای ادراکی انسان سروکار دارد و بیش از هر رسانشگر (۱) دیگری میتواند از فراز وابستگی به جغرافیا و فرهنگ بگذرد، دستکم بیشتر از هر زبان واقعی دیگر که مردمان جهان با آن گفتوگو میکنند یا هر هنر شناختهشدهی دیگر که در بند زبان است.

ابوحمزه: سه سی دی در دست انتشار دارم
اولین اثر من با نام «پایان پریشانی» بر روی اشعار انتظار مرحوم قیصر امین پور شکل گرفته است. ترکیب دوتار با پیانو دو ترک را به خود اختصاص داده که شاید اولین بار باشد که چنین ترکیبی صورت گرفته است. دو تصنیف که با همراهی ارکستر سازهای زهی، سازهای ایرانی و پیانو ساخته شده است. ترک های دیگر هم از پیانو و آواز، پیانو و دکلمه، پیانو و نی و دکلمه تشکیل شده و یک قطعه کوتاه برای گروه کر ساخته آقای امیر آهنگ هاشمی است.

ساز به ساز (I)
احتمالاً پیش آمده که بشنوید یک قطعهی موسیقی کلاسیک غربی را با یکی از سازهای ایرانی بنوازند؛ مثلاً اجراهای «کیوان ساکت» از برخی آثار مشهور یا بخشی از اجرای «اردوان کامکار» در فیلم «سنتوری». اگر به ماهیت بحثهای درگرفته (به خصوص پس از مورد اول) توجه کرده باشید ته رنگی از شک یا بدبینی را نسبت به این اجراها (دست کم دربرخی از آنها) درمی یابید. نکتهی اصلی همهی این گفتگوها این پرسش است که آنچه از چنین اجرایی به دست میآید تا چه پایه ارزشمند است؟ همهی بحثهایی هم که در مورد «درست بودن»، «به جا بودن» یا امثال آن، طرح میشود در نهایت از آن رو است که بتوان از نتیجهی آنها به عنوان ابزار ارزشگذاری بهره برد.

به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خود را (I)
…این روزها، بیشترین عناوینی که با آن برخورد می کنیم، عناوینی است نظیر جهانی کردن موسیقی، نوآوری و ابداع، پیوند شرق و غرب، ارکستری با سازهای ابداعی، موسیقی تلفیقی و… که عمو مأ به صورت فردی در یک شب به فکر، عمل و ارائه میرسند. پیشرفت در هنر یک شبه و جهشی اتفاق نمی افتد. آنهم در سرزمینی که موسیقی آن بسیار رمزآلود و تا حدود بسیار زیادی ناشناخته است.

آموزش گیتار به کودکان (II)
یافتن گیتار کلاسیک در سایزهای ۲/۴ و ۳/۴ در بازار بسیار ساده است. اما باید توجه داشته باشید که تهیه و خرید ساز، یک امر کاملا تخصصی است و با خریداری کردن اسبابی چون تلویزیون و کولر تفاوت عمدهای دارد! سایز مناسب گیتار را تنها مُدرس هنرجو میبایست تشخیص دهد. ساز هنرجو در همان ابتدا باید کیفیت مطلوبی در زمینهی حجم صدا داشته باشد. بسیاری از سازهای سایز کوچک در بازار به شدت بیکیفیت هستند و شاید اغلب جنبهی تزیین داشته باشند تا اینکه به عنوان ساز استفاده شوند. خوشبختانه سازندگان گیتار در ایران در زمینه ساخت تجربه و مهارت کمنظیری دارند لذا میتوان از سازهای دستساز سازندگان ایرانی استفاده کرد. لذا قابل ذکر است هر ساز دست سازی نیز کیفیت مناسبی ندارد.

مروری بر کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی»
کتاب، عنوان جذابی دارد و ادعای نویسنده که «موضوعِ کتاب در نوع خود در موسیقی ایرانی بدیع است» تا حدودی درست است. با این کنجکاوی که: منظورِ دقیق از «موسیقی ایرانی» چیست؟ سراغ دیباچه میرویم و میبینیم نویسنده به همین موضوع پرداخته و ضمن اظهار اینکه دوستان، پیشنهادِ افزودنِ پسوندهایی مانند ردیفی، دستگاهی، کلاسیک و غیره به نامِ کتاب را مطرح کرده بودند، در رفعِ این ابهام توضیحاتی ارائه شده لیکن پاسخ روشنی از متن در این خصوص استنباط نمیشود. همچنین با اعلام این نظر که «در سدهی اخیر مطالعات موسیقی ایرانی متمرکز بر کشمکشهای مربوط به الگوی فواصل نغمات در گوشهها و دستگاهها بوده»، تصریح شده که این موضوع به هیچ وجه رویکرد این کتاب نیست.

سعیدی: هیچ آدمی تکرار نمی شود
شما ببینید آقای عبادی که سه تار میزدند، آدم منقلب می شود. این بنا به آن تجربه و آن کار دراز مدتی است که او انجام داده است. شاگردان من اکثراً خوب هستند یعنی اگر من شاگردی را می دیدم که کار نمیکرده رد کردهام، یعنی شاگردی که پیش من کار کرده است واقعاً خوب بوده است. من شاگردان خیلی خوبی الآن تربیت کردهام که در جاهای مختلف در حال تدریس هستند در آموزشگاههای مختلف در هنرستان ها، خودم در هنرستان پسران یکی از پسرهایم {شاگردان پسر} را گذاشته ام، (یعنی شاگردانم، پسرهایم را، بچههای موسیقی را می گویم فرزندان هنریام هستند!) در هنرستان دخترها هم در کنار خودم هستند.

درویش خان در گذار تمدن (I)
غلامحسین درویش معروف به درویش خان، بخشی از زندگی خود را در روند دگردیسی یک تمدن گذراند و شاهد دو دوره ی تاریخی ایران- قاجار و پهلوی – بوده است. مشروطه از او انسان دیگری ساخت و زخمه هایش بر تار آهنگی دیگر گرفت. او در میانه های دوره ی قاجار در اولین سال سلطنت ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۵۱ به دنیا آمد، با جنبش مشروطه به اوج رسید و به هنگام صدور فرمان تاریخی مشروطه و هم زمان با پیروزی و جشن و پایکوبی مردم، استادی بی مانند شده بود.