Piano Man

Billy Joel تقریبا” از سال ۱۹۷۱ تصمیم گرفت تا برای خود کار کند، لذا شروع به تهیه یک آلبوم نمونه برای خود نمود. به کالیفرنیا رفت تا اولین آلبومش را در آنجا ضبط کند، بنام

Cold Spring Harbor.

اما متاسفانه آلبوم فوق به دلیل مشکلاتی تکنیکی که در جریان تهیه و mastering بوجود آمد از کیفیت خوبی برخوردار نشد، بخصوص صدای Joel که به هیچ وجه به صدای خودش

شبیه نبود. بنابراین Joel مجبور شد برای رفع این مشکل اقدام به برگزاری کنسرت های live کند.

او در سال ۱۹۷۲ ازدواج کرده و همسرش مسئولیت مدیریت کارهایش را بعهده میگیرد. در سال ۱۹۷۳ آلبوم موفق Piano Man را تهیه میکند. این آلبوم ابتدا فروش خوبی نمیکند اما

بتدریج با مشهور شدن او بعنوان یکی از خواننده های Top 40 در محافل موسیقی مطرح میشود. بطوریکه در پایان سال ۱۹۷۳ او بعنوان یکی از بهترین خواننده ها مطرح شده و این

آلبوم موسیقی آنقدر معرف و زیبا می شود که تا امروز Billy Joel با آهنگ Piano Man شناخته میشود.

تعدادی از آلبوم های او را میتونید در این سایت ببینید و برخی از کارهایش را هم اگر روی CD ها کلیک کنید گوش کنید.
Billy Joel Discography

Billy Joel از معدود موسیقیدانهایی در زمینه vocal هست که کارهای سلو هم زیاد دارد. کارهای سلوی ایشون برای پیانو آنقدر زیبا و از لحاظ موسیقیایی پر بار هستند که Hal

Leonard که از انتشارات بزرگ موسیقی دنیا است این کارها را بعنوان کارهای کلاسیک تحت عنوان Billy Joel – Fantasies & Delusions: Music for Solo Piano, Op. 1-10 منتشر

کرده.

مجموعه فوق شامل قطعات بسیار زیبا، لطیف و هیجان انگیزی است که او ساخته است. شما میتنونید قسمتهایی از این قطعات را در
اینجا گوش کنید.


audio.gif Piano Man

گفتگوی هارمونیک

بیلی جول


از آهنگسازان، نوازنده های بزرگ پیانو Rock، Jazz، Soul و Blues است که طی دو نوشته راجع به او صحبت خواهیم کرد. قبل از ادامه صحبت به قسمتهایی از کار مشترک وی با ری چارلز (Ray Charles) گوش کنید:


audio.gif
Baby grand by Billy Joeal


William Martin Joel” در سال ۱۹۴۹ در نیویورک بدنیا آمد، پدرش متولد آلمان بود که در جریان جنگ جهانی دوم توسط نازیها به زندان افتاد و بعد از آزاد شدن از زندان به آمریکا

مهاجرت کرد و زندگی جدیدی را در آنجا آغاز کرد.

پدر و مادر او را بیلی صدا میکردند و هر دو استعداد موسیقی داشتند. پدرش نوازندگی پیانو بلد بود و مادرش در کلیسا آواز میخوند.

بیلی از سن چهار سالگی به یادگیری پیانو پرداخت تا اینکه در سن ۱۴ سالگی از روشهای خشک آموزش موسیقی کلاسیک و تمرینات طاقت فرسا خسته شد. در این میان پدر و مادرش

از یکدیگر جدا شدند و او با مادر و پدربزرگش به زندگی ادامه داد.

مادرش برای گذران زندگی در یک کتابخانه مشغول به کار شد و همه این مسائل باعث شد تا بیلی به تدریج به کتاب و تاریخ علاقمند شود، و تصمیم گرفت که یک معلم تاریخ شود!

اما وی در این عقیده خیلی استوار نبود و برای اینکه استقلال پیدا کند مدرسه را ترک کرده مدتی با باندهای گانگستری آمریکایی نشست و برخاست می کرد.

پس از مدتی وارد مسابقات بوکس میشود و بشدت به جزو طرفداران بوکس می شود. در سن ۲۲ سالگی رینگ بوکس را ترک کرده و میگوید :

“ترجیح میدهم بجای مشت زندن به دیگران با انگشتانم کلاویه های پیانو رو نوازش کنم”.

در سال ۱۹۶۲ وقتی با دوستانش به اولین کنسرت زنده در زندگیش از “James Brwon” میرود و بشدت تحت تاثیر آن قرار میگرد. او همچنین علاقه بسیاری به گروه بیتلز

بخصوص “Paul McCartney” داشت بطوری که سبک لباس پوشیدن آنها را تقلید می کرد و همواره اعلام میکنه که :

“هیچ ملودی ای به اندازه ملودی های بیتلز روی من نمیتواند اثر داشته باشد.”

او تا سال ۱۹۷۰ در گروه های مختلف ساز میزد تا اینکه از سال ۱۹۷۱ کارهای حرفه ای و سلوی خود را آغاز کرد.

گفتگوی هارمونیک

تندرلی

نسیم عصر با لطافت و نرمی درخت ها را نوازش میدهد،
درختها در حال رقصیدن، نسیم را در آغوش خود میگیرند،
اما من و تو همچنان سرگردانیم و افسوس میخوریم که کجا هستیم،
شنهای ساحل بوسه دریا را با لطافت و نرمی می پذیرند،
و من نمی توانم بپذیرم که قلب ما چقدر میتواند خسته باشد…

آهنگ ساز قطعه زیبای “Tenderly” شخصی است بنام “Jack Lawrence” متولد ۱۹۱۲ در نیویورک که کارهای بسیار خوب Jazz دارد.

قطعه تندرلی را خیلی از موسیقیدانهای Jazz بصورت solo یا vocal اجرا کرده اند.


audio.gif Tenderly

گفتگوی هارمونیک

یک تلفن مهم


به این قطعه بنام Coral که ساخته یک پیانیست Jazz بنام کیت جرت (Keith Jarrett) است و توسط ال دی میولا (Al De Meola) اجرا شده است گوش کنید.

audio.gifCoral

Al Di Meola بعنوان یکی از با اعتبارترین نوازنده های Jazz گیتار در سه دهه گذشته بوده و هست.

تکنیک های نوازندگی ملودی و ذوق موسیقی او شباهت های زیادی به Chick Corea دارد و دلیل آن نیز، همکاری نزدیک او با Corea بوده است.

او در سال ۱۹۵۴ در نیوجرسی متولد میشودو با موسیقی گروه ها و افرادی مانند Beatles یا Ventures و Elvis Presley بزرگ میشود.

وی که در نوجوانی بطور قابل قبولی در سطح حرفه ای گیتار میزد از ۱۷ سالگی وارد مدرسه موسیقی Berklee در بوستون میشود و در آنجا آنقدر ماهرانه گیتار میزند که خیلی زود
در ترم دوم، در کوارتت های Jazz مدرسه بعنوان نوازنده مشغول به کار می شود.

از او نقل قول میشه که :

“در سال ۱۹۷۴ اطراف آپارتمان محل سکونتم بودم که یک تلفن به من شد. باورنکردنی بود! Chick Corea آهنگساز و نوازنده مشهور پیانوی Jazz، مگر میشود؟ از من خواست که

به نیویورک بیام! این بزرگترین اتقاق زندگی موسیقی من بود! چیزی بود که در رویاها هم آنرا نمیدیدم. در کمتر از ده دقیقه بارو بندیلم را جمع کردم و به نیویورک رفتم و دیگر هرگز به

آن آپارتمان بر نگشتم.”

او با همراهی Chick Corea نوازنده کی برد، Stanley Clarke نوازنده توانای باس و Lenny White نوازنده drums سه آلبوم فراموش نشدنی تهیه کردند.

Al Di Meola آرام ننشست و با دیگر بزرگان موسیقی Jazz همکاری کرد و افق های موفقیت یکی پس از دیگری به روی او گشوده شد. او با ارائه آلبوم The Infinite Desire که

بیش از ۱۰۰,۰۰۰ نسخه بفروش رفت و سه ماه روی بیلبرد های Jazz معاصر بود، دیگر جای هیچگونه شکی را برای کسی باقی نگذاشت که او یک گیتاریست توانای Jazz است.

گفتگوی هارمونیک

Ray Charles


روز گذشته در خبرها داشتیم که Ray Charles خواننده و نوازنده پیانو در سن ۷۵ سالگی از دنیا رفت.

او با وجود آنکه بیشتر یک خواننده بود تا نوازنده پیانو بخاطر توانایی در مطرح کردن قطعات زیادی از سبکهای Jazz ، Blues ، R&B و Soul بعنوان قطعات کلاسیک، به عنوان

یک نابغه معروف شده بود و واقعا” هم اینگونه بود.

متاسفانه او در طول عمر خود همانند برخی دیگر از هنرمندان درگیر اعتیاد به مواد مخدر شده بود و با آن دست و پنجه نرم میکرد.

در سال ۱۹۳۰ در قسمتی از فلوریدا بدنیا آمد و از شش سالگی باوجود آنکه توانایی دیدن نداشت شروع به یادگیری پیانو کرد. خیلی زود به مدرسه مخصوص نابینایان در فلوریدا فرستاده

شد و به علت علاقه بیش از حد به موسیقی به سرعت گروه موسیقی مدرسه را تشکیل داد.

در ۲۰ سالگی توانایی کامل در نواختن پیانو و حتی Alto Saxophone را داشت. نت کینگ کول تنها خواننده جزی بود که در دوران بیشترین کسی که روی موسیقی Ray Charles

اثر گذاشت بود.

وی جزو اولین کسانی بود که سعی داشت نت و پارتیتورهای موسیقی را به خط Braille بنویسد و دست آخر اینکار را هم کرد.

اولین کار موفق او درسال ۱۹۵۶ ارائه شد و سه سال بعد یکی از زیباترین کارهای کلاسیک Jazz را بنام :

audio.gif
Georgia on My Mind

ارائه کرد.

پس از معتاد شدن او به هروئین و چند باری دستگیری، رسما” اقدام به ترک دائم نمود. در آن برهه از زمان بسیار معروف شده بود و در گوشه و کنار دنیا کنسرت اجرا میکرد. به انگلیس

رفت و در حد و اندازه های Beatles و Van Morisson ظاهر شد. وقتی از او سئوال میشد که احساست را راجع به موسیقی بیان کن، در جواب میگفت :

Music was one of my parts… Like my blood. It was a force already with me when I arrived on the scene. It was a necessity for me –
like food or water.

“موسیقی جزئی از وجود من هست … مثل خون، مثل یک نیرویی که درون من وجود داره قبل از اینکه روی صحنه بیام و برای زنده بودن من مثل آب و غذا لازم هست.”

محافل موسیقی Ray Charles را یک پدیده و گنجینه بین المللی میدانستند چرا که ۱۲ بار توانست جایزه های مختلف Grammy Awards را بخود اختصاص دهد و سه عدد از آهنگ

های او یعنی :

۱- Georgia on my mind
۲- Hit The Road Jack,
۳- I Can’t Stop Loving You

هر کدام برای ۱۰ تا ۱۴ هفته آهنگ شماره یک هفته بودند.

درک و دریافت او از موسیقی و نیز فعالیت هایی که او برای ترویج موسیقی انجام داد منجر به این شد که در سال ۱۹۹۵ از Occidental College کالیفرنیا درجه دکتری افتخاری

هنر و موسیقی دریافت کند.

شاید به علت نابینا بودنش بود، شایدهم نه، بخاطر نوع دوستی، که باعث شد در سال ۱۹۸۷ بنیادی را برای تحقیقات روی حس شنوایی به هزینه شخصی خودش بنام
Laboratory for Auditory Research که بالغ بر یک میلیون دلار بود تاسیس کرد، او همواره معتقد بود که

گوشهایش فرصتی بوده که خدا وند به او برای ادامه زندگی داده است.

بله او نیز مثل خیلی از بزرگان هنر رفت ولی یقینا” نامش همواره در محافل هنری زنده خواهد بود.

گفتگوی هارمونیک

دایانا کرال


سالهای سال آلبوم های موسیقی یا ترانه های بالای جدول Top 10 در انحصار سبک هایی مانند rock، pop و یا شاخه های آنها بود و تنها این سبکها بودند که روی بیلبردها و جداول

مقایسه ای با هم برای رسیدن به رتبه اول رقابت میکردند.

و موسیقی Jazz در عین زیبایی به علت پیچیدگی های خاص خود نمیتوانست مخاطبین زیادی داشته باشد و نواندگان و خوانندگان این سبک موسیقی تاب و توان رقابت با کسانی چون

Santana، Calpton، Waters، و … را نداشتند.

اما در ده سال گذشته هنرمندی وارد عرصه موسیقی Jazz شد که توانست با هنر خود مخاطبین سایر سبکهای موسیقی را نیز به سوی خود جلب کند.

به این قطعه از دایانا کرال گوش دهید :


audio.gif
Diana Krall – And I Love Her

دایانا کرال توانست برخلاف بسیاری از هنرمندان که هنر را قربانی تعداد مخاطب میکنند و ساخته های خود را اعم از نقاشی، فیلم، موسیقی و … برطبق سلیقه اکثریت تهیه میکنند – و نه

سبکی که در اون تخصص دارند – به این مهم دست پیدا کند و مخاطبین بسیار زیادی برای خود در سراسر دنیا پیدا کند.

این هنرمند کانادایی که همواره از ارکستر Acoustic استفاده میکند توانست بصورت پدیده ای جدید در عرصه موسیقی کانادا و دنیا مطرح شود. کارهای vocal او در سبکهای swing

و blues واقعا” شنیدنی است.

هنگامی که کارهای vocal این نوازنده توانای پیانوی Jazz را گوش می دهیم شاید بی اختیار بیاد سبک خواندن Nat King Cole بیفتیم که با صدای گرم و ملایمی که داشت گوش

انسان را نوازش می داد.

به گفته خود Diana یکی از مهمترین خواننده های مورد علاقه او Nat King بوده که ظاهرا” در نحوه خوندن او نیز اثر زیادی نیز گذاشته است. شاید اوج توانایی های او در نواختن

پیانو و Jazz Vocal رو بتوان در کنسرت زنده ای که در پاریس داشت ملاحظه کرد.

او در این کنسرت استعداد خود را زمینه Jazz Vocal به رخ همه خواننده های pop، rock، blues، jazz و … کشاند و با خواندن ترانه های زیبا و ماندگاری چون :

I Love Being Here With You
Let’s Fall in Love
East of the Sun
Fly Me to the Moon

یاد و خاطره بزرگان Jazz Vocal مانند Frank Sinatra ، Peggy Lee و Nat King را زنده کرد.

کرال در سال ۱۹۶۴ بدنیا آمد و از ۱۵ سالگی بصورت حرفه پیانو Jazz می زد. بطوریکه در سال ۱۹۸۱ توانست بورس تحصیلی از دانشگاه موسیقی Berklee کسب نماید.

او روزی در کانادا در کنسرتی دوست قدیمی خود Ray Brown را ملاقات می کند که به یک نوازنده حرفه ای کنترباس Jazz تبدیل شده است. Ray Brown او را تشویق میکند که

روی صدای خود کار کند و همین اتفاق نیز می افتد و دایانا کرال موفق می شود که در سال ۲۰۰۰ جایزه بهترین vocalist کانادا و در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین vocalist موسیقی

Jazz را از آلمان نصیب خود کند.


audio.gif
The Girl in the Other Room

گفتگوی هارمونیک

تلونیوس مانک


بسیاری از هنرمندان بخاطر کارهای زیاد و حضور پررنگشان در دنیای هنر به شهرت می رسند اما در این میان برخی نیز هستند که بخاطر آوردن سبک و ایده های جدید در هنر شهرت کسب می کنند.

تلونیوس مانک (Thelonious Monk) از دسته هنرمندان گروه دوم است. اگر کارهای او را گوش کنید، تایید خواهید کرد که به دنیای دیگه ای تعلق دارد، به فضا، سیاره ای دیگر و …

هرچه هست هیچ شباهتی به کارهای موسیقیدان زمینی ندارد.

گویی برداشت او از موسیقی به گونه دیگری بوده و یا گوشهای او اصوات موسیقی را به صورت خاصی برای مغز ترجمه می کرده است.

در یکی از شماره های قدیمی مجله نیویورک تایمز (۱۸ فوریه ۸۲) می خوانیم Thelonious Monk, Created Wry Jazz Melodies and New Harmonies

مانک کسی است که ملودی های کج و معوج (!) و هارومونی های جدید درست میکند.

در سال ۱۹۸۴ مجله Jazz Magazine راجع به اون مقاله ای مینویسد و از او به نام کسی یاد میکند که از زاویه دیگری به موسیقی نگاه میکند.

Monk در ایالت کارولینا بدنیا اومد و از بنیان گذاران سبک bebop بود. سبکی که در آن المان ریتم بطور محسوسی تحت تغییرات شدید هست، سبکی که در آن نتهای گام به دفعات و

سرعت تغییرات کروماتیک پیدا میکنند و بخصوص فاصله های پنجم که اغلب کاسته میشوند.

در bebop به وفور از آکوردهای ۱۱ و ۱۳ استفاده میشود. خصیصه اصلی که بسیاری از کارهای Monk می تواند مشاهده کرد استفاده بسیار زیاد این او گامهای whole-tone

است.

بعد از آشنایی با کارهای این نوازنده باید هفته ها به کارهای او گوش کرد تا بتوان کمی آنها را درک کرد. چرا که گوشهای ما اغلب با این از سبک و فاصله ها آشنایی ندارد.

audio file
Off Minor

Monk در سن ۱۰ سالگی شروع به نواختن پیانو کرد، در سن ۱۷ سالگی از دبیرستان اخراج شده همراه یک گروه مبلغ دینی شروع به مسافرت برای تبلیغ دین میکند. این مسافرت ها به

او کمک می کند که با تعدادی از بزرگان پیانو آشنا شود.

از ۲۲ سالگی همانند بسیاری از بزرگان Jazz در کلوبهای شبانه هارلم نوازندگی میکرد. کارهای اولیه او تحت تاثیر افرادی چون Teddy Wilson و Duke Ellington است و

بسادگی در اوایل فعالیت حرفه ایش میتوان حضور روح موسیقایی این افراد را در موسیقی او حس کرد.

عجیب و کم حرف بود و تقریبا” برای تمام اطرافیان غیر قابل شناخت. مانک در سالهای آخر عمر به مواد مخدر معتاد می شود و حتی چند بار به جرم حمل مواد دستگیر و زندانی می

شود.

audio file
Well you needn’t

گفتگوی هارمونیک