HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نوشته های اخیر ارسالی شما
• نت نگاری
• ادیت در ویولن (III)
• آیا موسیقی ایرانی ادیت دارد؟
• ادیت در ویولن(II)
• محمود ذوالفنون از زبان خودش
• نخستین موسیقیدان حرفه ای جامعه بانوان ایران
• نکاتی در آموزش نوازندگی
• خاطراتی در مورد حسین تهرانی
• اجرای رباعیات خیام با ارکستر سمفونیک آلنتون
• یادی از خانواده داوید
• نگاهی به کتاب «موسیقی و سازهای موسیقی نظامی»
• بخوانید ارکستر ملی، بشنوید ارکستر ملل
• نی هفت بند و شیو های نوازندگی آن
• نگاهی به سبک فرامرز پایور
• کاترین مانوکیان فرزندی از دو ویولنیست
• وضعیت اجتماعی تنبک نوازان
• موسیقی در کوهستان
• موسیقی و ايدئولوژي (قسمت سوم)
• «ضرب تار» آلبومی تازه از حمید متبسم
• بداهه نوازی، معضلی در موسيقی ايران
• چرا مشکاتیان؟
• موسیقی و ايدئولوژي (قسمت دوم)
• سخنی از فعالیت های علی محمد خادم میثاق
• زندگی موسيقايی علی حاتمی و فيلمهايش
• حدیث آرزومندی(ضرورت فعالیت مجدد گروه عارف)
• طلوع مشکاتیان
• «تا چه پيش آيد...»
• نگاهی به فعالیت ها و آثار مزدک خامدا
• نامه سر گشاده علی رهبری به وزير فرهنگ و ارشاد
• انتشار تاریخچه هنرستان موسیقی تبریز
• خداوندگار سنتور (قسمت دوم)
• چهلمین سالروز درگذشت روح الله خالقی
• موسیقی و ايدئولوژي
• بداهه نوازی، محاسن و معایبش
• باربد
• گذر از کوچه گلستان
• بیاییم قراری خودآگاه بگذاریم!
• تاریخچه آموزش موسیقی به کودک در دنیا – قسمت پایانی
• حسن کسایی،آقای نی
• کتابی تازه از پدر اتنوموزیکولوژی ایران
• لئونارد کوهن و باب دیلان ، شعر و ترانه - ۴
• خداوندگار سنتور (قسمت اول)
• فراز و نشیبهای ارکستر ملل
• حسین دهلوی، هفت دهه تلاش برای موسیقی
• شی نی چی سوزوکی
• کارهای پیانوی آهنگسازان ایرانی در لندن
• محمدرضا شجریان و سه گانه ۶۹ - قسمت دوم
• محمدرضا شجریان و سه گانه ۶۹ - قسمت اول
• موسیقی بی کلام و موقعیت طنز
• لئونارد کوهن و باب دیلان ، شعر و ترانه - ۳
• تاریخچه آموزش موسیقی به کودک در دنیا – 3
• لئونارد کوهن و باب دیلان ، شعر و ترانه - ۲
• رنگ و بافت در موسیقی
• لئونارد کوهن و باب دیلان ، شعر و ترانه - ۱
• خواهران رهبری
• تاریخچه آموزش موسیقی به کودک در دنیا - ۲
• پایور و ارکستر سازهای ملی
• حسین عمومی، معلم علم و ادب
• نی و حسن ناهید از زبان ناصح پور
• همراه با موسیقی تا آخرین لحظه
• دیلان‌ به‌ روایت‌ هندریكس‌ -۳
• دیلان‌ به‌ روایت‌ هندریكس‌ - ۲
• دیلان‌ به‌ روایت‌ هندریكس‌ - ۱
• موسیقی سمفونیک با الهام از شاهنامه
• علی رهبری و موسیقی صلح
• موسیقی، ملی گرایی، نژادپرستی
• آلن پارسونز و Dark Side of the Moon
• نگاهی به حاشیه کنسرت علی رهبری
• درباره لغو یک رسیتال پیانو در دانشگاه تهران
• هنرستان موسیقی یا مدرسه تربیت بدنی ؟
•  این همه ریا ... بس کنید !
• هایفتز، ویلونیست قرن
• شهسوار تار
• نت خوانی و اجرا
• راه نی : نوازنده در پی شور و حال موسیقی ایرانی
• Progressive Rock
• "دوستی" با کنسرتویی برای جوشا بل ادامه می یابد ...
• روز شهناز
• پنجمین کنسرتو
• وداع با آقای فاگوت
• جشنواره موسیقی آهنگسازان معاصر ایران
• گاه و بیگاه
• خالقى از زبان خالقی - ۳
• شاکن باخ
• اجرای کوارتت زهی بهزاد رنجبران در میلواکی (آمریکا)
• خالقى از زبان خالقی - ۲
• اهمیت شنیدن
• وضعیت ویژه ۲
• خالقى از زبان خالقی - ۱
• وضعیت ویژه
• بوی نوروز
• جایگاه نوازندگی
• نامه سرگشاده یک تنبک نواز به اهالی موسیقی
• حفظ قطعه برای اجرا
• تادیوس کاهیل (Thaddeus Cahill (1867-1934
• نواختن یکدست
• ارکسترهای جاویدان (قسمت دوم)
• نقدی بر اختتامیه بیستمین جشنواره موسیقی فجر (قسمت دوم)
• تصویر تنال ، قسمت دوم
• موسیقی الکترنیک
• نقدی بر اختتامیه جشنواره موسیقی فجر
• تصویر تنال
• در بازار موسیقی
• ارکسترهای جاویدان
• بوشو ای شو ...
• جو ستریانی
• بزرگداشت محمود کریمی
• حنانه و هزاردستان
• شبدیز برای دو سنتور
• کنسرت گروه عارف
• آتشی در سینه دارم جاودانی ، قسمت دوم
• اردوان کامکار و سنتور نوازی معاصر
• شکل گیری آوای سازهای الکترونیک
• "آفاق" را گردیده ام ...
• علیرضا جواهری
• آتشی در سینه دارم جاودانی
• دئو برای سنتور
• دهه 60 آغاز میشود
• موسیقی انقلاب
• "گفتگو" اثری از پایور
• موسیقی pop دهه 60 ، ریشه Rock
• ابن سینا : علم موسیقی دو بخش است، ترکیب نغمات و اوزان
• نقد ردیف علی اکبر شهنازی ، آلبوم عکس
• نقد ردیف علی اکبر شهنازی
• ربنا با صدای شجریان
• میکروتنالیته ، قسمت سوم
• گزارشی از همایش "نگرشی نو به ساختار ساز نی"
• آیا همیشه باید واضح خواند؟
• میکرو تنالیته ، قسمت دوم
• میکرو تونالیته
• در باره مشکل کوک
• هنر و موسیقی انسان نئاندرتال ، قسمت دوم
•  هنر و موسیقی انسان نئاندرتال ، قسمت اول
• چارلی چاپلین ، قسمت دوم
• شجریان مهر
• نی، وسیله یا هدف!
• چارلی چالین ، قسمت اول
• آخرین پرچمدار
• آفتاب آمد دلیل آفتاب
• مراسم تجلیل از دهلوی
• رحیمیان و موسیقی سمفنیک ایران
• از نوشته های شما : فروغ بي پايان
•  به رهبری دهلوی
• نگاهی به زندگی الویس پریسلی
• فرزند زمان
• نوشته های شما : امین الله حسین آهنگسازی ایرانی
• نوشته های شما : سرگذشت پیانو در ایران (قسمت دوم)
• نوشته های شما : سرگذشت پیانو در ایران (قسمت اول)
•  Jascha Iossif Robertovich Heifetz
• نوشته های شما : Yahudi Menuhin
• «نگاره ها» کاری تازه از رضا والی
بدون شک یکی از عناصر ی که میتوان با آن فرهنگ یک ملت را محک زد و اطلاعات زیادی از آداب و رسوم و اعتقادات آنها کسب کرد موسیقی آن ملت است.

موسیقی در گذشته های دور مانند زبان و گفتار به روش سینه به سینه و شفاهی نقل میشد تا به نسلهای بعدی برسد و در این میان هیچ تضمینی نبود که عوامل محیطی چه اثری بر آن بگذارند یا اینکه اصلآ باقی بماند یا خیر. از این رو آنها به فکر افتادند تا موسیقی خود را جایی ثبت کنند.
March 01, 2006
ر-3: گاهی برای پرش از پوزیسیون اول به پوزیسیون های بالاتر و یا برعکس، از نواختن نت های مذکور به شکل سیم آزاد استفاده می کنیم. در این حالت استفاده از سیم آزاد، امکان رهایی و پرش دست چپ از پوزیسیونی که نوازنده مشغول نواختن در آن است را به او می دهد. (نمونه-7: بتهوون- کنسرتو ویلن اپوس61)
February 27, 2006
Mojtaba Mirzadeh
مجتبی میرزاده
همزمان با مقالاتی که در این سایت در مورد علم ادیت ویلن نوشته میشود، امروز به این موضوع میپردازیم که "آیا در موسیقی ایرانی هم ادیت وجود دارد؟" جواب این سئوال کمی دشوار است، چراکه از طرفی بعضی اساتید، از ادیت بخوبی استفاده میکنند، ولی هنوز بصورت نوشته شده روی آن کار نکرده و قادر به تدریس آن به شکلی که نظیر آن در ویولون موجود است نیستند؛ نمونه مشهور این اساتید را می توان جلیل شهناز و محمد موسوی دانست. هستند عده ای هم که سالها روی نگارش ادیت شخصیشان تلاش کرده و آن را تدریس کرده اند مثل فرامرز پایور و مسعود شعاری.
February 24, 2006
تذکر-3: هرگاه علامت قراردادی لگاتو بر روی دو یا چند نت قرار گیرد و در عین حال بر روی این نت ها علامت چپ و راست آرشه نیز گذاشته شود، بهتر است جهت آرشه کشی نت ها طبق علامت چپ و راست آرشه ها تعویض گردد. در این حالت، تعویض آرشه ها بایستی بگونه ای ظریف انجام گردد که حالت لگاتوی صدایی و یا پیوستگی صوتی میان نت ها باقی بماند.( نمونه-1: بروخ- کنسرتو ویلن اپوس26 )
February 23, 2006
Mahmood Zolfonun
محمود ذوالفنون
نخستین پایه علاقه من به موسیقی، شنیدن ساز پدرم (تار) هنگام تدریس به شاگردانش بود. بعدها من هم در سلک همان شاگردان درآمدم و به خوبی به خاطر دارم که نخستین درس با تار در دستگاه شور و با وزن کرشمه بود. همه دورس به شیوه معمول آن دوره، سینه به سینه بود. البته گذشتگان نیز اصولی را برای صحیح آموزش دادن دنبال می کردند که نباید ساده از آنها گذشت و استعداد هم که به نوبه خود لازمه یادگیری بود...
February 19, 2006

ارفع اطرائی
متن زیر حاصل گفتگوی وبلاگ مضراب با خانم ارفع اطرایی نوازنده و مدرس با سابقه سنتور و نخستین موسیقیدان حرفه ای جامعه بانوان هنرمند ایران است که توسط آقای سعید کمالی دهقان به دست ما رسیده. در این مطلب با سوابق و فعالیتهای این هنرمند آشنا می شوید و در مطلب بعدی مصاحبه ای با ایشان را می خوانید.

February 15, 2006
در رابطه با اصول آموزش نوازندگی و مسائل مرتبط با آن، همواره هنرجویان نوازندگی با سوالات و ابهاماتی روبرو هستند که می تواند باعث سردرگمی آنها گردد. هدف از ارائه این مقاله، که به شکل پرسش و پاسخ مطرح می گردد، بررسی و گشودن دریچه هایی بر روی مسائل آموزشی هنر نوازندگی است.
February 13, 2006
Hossein Tehrani
حسين تهرانی
حسين تهرانی از نوادر موسيقی ايرانی و زنده کننده تنبک، قلب تپنده موسيقی ايرانيست. تهرانی جزو انگشت شمار موسيقيدانان ايرانيست که مردم عامی هم با نامش سازش را به ياد می آورند. او زمانی که پا به عرصه موسيقی نهاد به هر سويی سری کشيد و ار هر کس که اندکی گفتنی داشت، درسی فراگرفت، تهرانی از مکتب ابوالحسن صبا و خالقی تا مرشد های زورخانه درک کرده بود و اندوخته هايش را بصورت دسته بندی شده و منظم روی تنبک آزمايش و ثبت کرد.
February 07, 2006

Schwarz , Fleming , Ranjbaran
عکس یادگاری از کنسرت 2002
سومین موومان از «آوازهای ابدیت» (برای سوپرانو و ارکستر) ساخته بهزاد رنجبران، آهنگساز ایرانی مقیم نیویورک، در روزهای یازدهم و دوازدهم فوریه 2006 (برابر با 22 و 23 بهمن 1384) به وسیله ارکستر سمفونیک آلنتون (Allentown) در آمریکا اجرا خواهد شد. در این برنامه تامارا متیو Matthews) (Tamara به عنوان تکخوان با ارکستر همکاری خواهد داشت. در کنسرت علاوه بر اثر بهزاد رنجبران، سمفونی ششم (پاتتیک) از چایکوفسکی و پرلودهای لیست نیز اجرا خواهد شد.
February 06, 2006