گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پرداختن به زندگی و فعالیت های اخیر موسیقیدانان ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند، هم از لحاظ خبری جذاب است و هم نشانی برای افتخار کردن به هویت این مرز و بوم. تا زمانی که علاقه مندان موسیقی و کارشناسان آثار این افراد را در داخل نشنیده باشند نمی شود درباره آنها به درستی سخن گفت و حتی گاهی نیز به دلیل کمبود منابع خبری ممکن است سوژه ای بیش از آنچه ارزش دارد مورد توجه قرار گیرد.

اما بیژن خادم میثاق با نشان دادن قابلیت های خود از این قاعده مستثنی است، او در کشوری و مکانی به عنوان یک رهبر ارکستر به فعالیت مشغول است که خود مهد موسیقی کلاسیک است و حتی یک نوازنده عادی در یک ارکستر معمولی بودن افتخاری است چه رسد به رهبری یک ارکستر مشهور در وین.

بیست و پنجمین جشنواره جهانی موسیقی مجلسی در اتریش، موسوم به الگرو ویو(Allegro Vivo) به همت بیژن خادم میثاق، یکی از برجسته ترین ویولن نوازان ایرانی مقیم اتریش آغاز به کار کرده است.

در این جشنواره تابستانی که از سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت (۱۹۷۸ میلادی) به کوشش بیژن خادم میثاق تشکیل شده، هر ساله حدودا از نیمه آگوست (اواخر مردادماه) به مدت یک ماه، ضمن اجرای کنسرت های متعدد، دوره های تخصصی نوازندگی (در رشته های مختلف) نیز برگزار می شود.

کلاس های آکادمی تابستانی الگرو ویوو نیز هرساله با حدود چهل استاد معتبر، بیش از سیصد هنرجوی موسیقی را از کشورهای مختلف به خود جلب می کند که در این دوره به کسب تجربیات بیشتری در رشته خود مشغول می شوند. در لیست استادان، نام یک استاد ایرانی نیز به چشم می خورد؛ فرشته رهبری (تکنواز فلوت) که سال ها پیش، ضمن تحصیل در هنرستان موسیقی ملی (تهران) در ارکستر بانوان نیز عضویت داشت و اکنون در آکادمی موسیقی وین دارای سمت استادی است.

الگرو ویوو علاوه بر تشکیل دوره های آموزشی، به هنرجویان امکان نوازندگی در ارکستر را نیز می دهد که در پایان جشنواره، بهترین اجرا از سوی رادیو اتریش به ضبط درمی آید.

بخش مهمی از برنامه های جشنواره، اجرای ارکستر آکادمی الگرو ویوو به رهبری بیژن خادم میثاق است. این ارکستر که سابقا ارکستر مجلسی هنرمندان موسیقی نامیده می شد، در سال هزار و سیصد و پنجاه و شش به وسیله این هنرمند ایرانی پایه گذاری شد و تاکنون ضمن اجراهای موفق که مورد تحسین رسانه ها و منتقدان موسیقی در اتریش قرار گرفته، حدود بیست آلبوم به صورت صفحه و سی دی منتشر کرده است. بیژن خادم میثاق در سال هزار و سیصد و بیست و هفت در تهران متولد شد.

Bizhan Khademmisagh

بیژن خادم میثاق و ارکستر آلگرو ویو

مقدمات نوازندگی ویولن را نزد پدرش زنده یاد عطااله خادم میثاق که سرگروه (مایستر) ارکستر سمفونیک تهران و استاد هنرستان عالی موسیقی بود، فرا گرفت. پدر، چند سال بعد به منظور فراهم آوردن بهترین شرایط برای تحصیل موسیقی فرزندان به اتریش رفت و بیژن خادم میثاق از کودکی در آکادمی موسیقی وین به تحصیل پرداخت.

در دوران تحصیل، کوارتت اوراسیا را تشکیل داد و همراه با این کوارتت موفق به اخذ جایزه نخست مسابقات جهانی موسیقی مجلسی در شهر کلمارColmar (فرانسه) شد. پس از پایان تحصیل، ضمن اجراهای بی شمار در کشورهای مختلف، طی چهار سفر به ایران در دهه پنجاه، برنامه های متعددی را به عنوان تکنواز با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر انجمن جوانان دوستدار موسیقی (ژونس موزیکال) و… در تهران و شهرستان ها اجرا کرد.

جدا از فعالیت هایش در تشکیل جشنواره موسیقی مجلسی و ارکستر هنرمندان موسیقی که به آن اشاره شد، خادم میثاق در سال هزار و سیصد و پنجاه و نه، برای تشکیل آکادمی تابستانی اومئو (Umeo) به سوئد دعوت شد که فعالیت های هنری وی در این شهر به مدت ده سال ادامه یافت.

او یک سال به عنوان استاد افتخاری در کنسرواتوار وین تدریس کرد و از سال هزار و سیصد و شصت و هشت تاکنون استاد کنسرواتوار نوی اشتادت (Neustadt) در این شهر است. بسیاری از آهنگسازان معاصر اروپا آثار خود را به وی تقدیم کرده اند که این آثار به وسیله خود او و یا ارکستری که تحت رهبری اوست برای نخستین بار اجرا شده اند.

audio file
بشنوید قسمتی از کادانس و کنسرتو ویولون شیمانوفسکی با تکنوازی بیژن خادم میثاق

بیژن خادم میثاق خود نیز آثاری برای آواز گروهی، ویولن و… آفریده که از آن جمله می توان به قطعه بالاد (برای تکنوازی ویولن) اشاره کرد که چند سال پیش توسط خود او اجرا و همراه با دو کنسرتو ویولن، ساخته کارل شیمانوفسکی (Karl Szymanowski) به صورت سی دی در اروپا انتشار یافت.

روزنامه شرق

پژمان اکبرزاده

پژمان اکبرزاده

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است