گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

توسعه و پیشرفت تانگو در همین جا متوقف نمیشود. مثالهایی که خواهد آمد، در گروه تانگو جدید یا Tango Nuevo قرار داده نشده اند زیرا چنین دسته بندیهایی معمولا با شناسایی امری که انجام یافته و تمام شده صورت میگیرد نه زمانی که چیزی همچنان در حال رشد و توسعه باشد. این گرایشها و سبکهای جدید را –که در آنها تاثیرات موسیقی الکترونیک در طیفهای مختلفی از بسیار نامحسوس تا کاملا غالب، وجود دارد- میتوان با عنوان “الکترو تانگو” electro tango یا “تانگو فیوژن” tango fusion توصیف کرد.

استفاده ماهرانه و خفیف از عناصر موسیقی الکترونیک در آثار گروه تانگتو Tanghetto (گروه آرژانتینی سبک نئو تانگو که در سال ۲۰۰۱ توسط مکس مسری Max Masri به وجود آمد) و کارلوس لیبدینسکی Carlos Libedinsky مشاهده میشود. این موسیقی هنوز دارای آن حس خاص تانگو و پیچیدگی ریتم و درهم بافته شدن ملودیهایی است که تانگو را به یک موسیقی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

گوتان پروجکت Gotan Project نیز یک گروه مستقر در پاریس است که از موسیقی دانانی چون فیلیپ کوهن سولال Philippe Cohen Solal، ادواردو ماکاروف Eduardo Makaroff و کریستوف اچ. مولر Christoph H Muller تشکیل شده است.

این گروه در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و آثار آن شامل Vuelvo al Sur/El capitalismo foráneo (2000)، La Revancha del Tango (2001)، Inspiración Espiración (2004) و Lunático (2006) است. موسیقی این گروه دارای عناصر الکترونیک مانند قطعات از پیش ضبط شده (samples)، ضربها و اصواتی است که بر روی یک قطعه تانگو اجرا شده است.

هر چند بیشتر رقصندگان تانگوی سنتی این کار را سنت شکنی و از بین بردن روشهای قدیمی میدانند، اما رقصندگان تانگو در سراسر جهان از رقص با موسیقی این گروه لذت میبرند. البته، عناصر ریتمیک موجود در موسیقی گوتان پروجکت از بسیاری ترانه های الکترو تانگو که بعد از آنها ساخته شده اند، پیچیده تر هستند.

اولین آلبوم آثار Bajofondo Tango Club (کلوب زیرزمینی تانگو) و مجموعه بعدی آنها Supervielle مثالهای تازه تری از الکترو تانگو هستند که نسبت به گوتان، تاثیرات بیشتری از موسیقی الکترونیک در آنها شنیده میشود. ضرباهنگ ترانه های این دو مجموعه منظمتر و غالبتر بوده و ریتم آنها از پیچیدگی کمتری برخوردار است، اما حال و هوای تانگو همچنان حاضر است. نمونه های دیگر این سبک را میتوان در آثار Hybrid Tango (از گروه تانگتو) ، Tango Crash (با تاثیرات شدید جز)، NuTango، Tango Fusion Club Vol. 1 و Felino از گروه نروژی Electrocutango و یک CD از هنرمندان مختلف به نام Electronic Tango و… یافت.

audio file
قسمتی از موسیقی Bajofondo Tango Club را بشنوید.


کوین جوهانسن Kevin Johansen (متولد ۱۹۶۴ آلاسکا) یکی دیگر از هنرمندان سبک تانگو است که در میان آثار او ترانه هایی ترکیبی از موسیقی فولکلوریک و پاپ هستند که با ریتم میلونگایی بسیار خفیف همراهی میشوند.

تاثیر بر موسیقی

مدتهاست که تانگو به بخشی از مجموعه قطعات اجرایی یا رپرتوار موسیقی دانان کلاسیک تبدیل شده است. یکی از اولین اجرا کنندگان موسیقی که به این امتزاج روی آورد، خورخه چامینه Jorge Chaminé خواننده باریتون، با مجموعه Tangos خود به همراهی اولیویه مانوری Olivier Manoury نوازنده باندونیون بود.

از آن زمان به بعد، ال تانگو al Tango، یو – یو ما Yo-Yo Ma ، مارتا ارگریچ Martha Argerich، دانیل بارنبویم Daniel Barenboim، گیدئون کریمر Gidon Kremer، پلاسیدو دومینگو Plácido Domingo و مارچلو آلوارز Marcelo Alvarez به اجرا و ضبط قطعات تانگو پرداخته اند.

ویژگیهای منحصر به فرد و جذاب موسیقی تانگو سبب شده است که بسیاری از ترانه های محبوب در ایالات متحده، ملودیهای خود را از تانگو وام بگیرند.

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است