گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

با موی سپید روی برگی نویس عشق (۲)

ساده ترین کار برای آن که مهارت اجرائی این خواننده هوشمند را بسنجیم این است که همین ترانه ها را با صداهای دیگری تجسم کنیم و بشنویم. گوش های ورزیده در موسیقی زود در میابند که ظاهر ساده و بی پیرایه خوانندگی گلپایگانی به این آسانی قابل تقلید نیست و چه بسا که به این خوبی از عهده بر نیایند چرا که گلپا تا جائی که می توانست در تمام اجزای قطعه مورد نظرش نظارت می کرد و سلیقه به خرج می داد. از جمله این که مضمون اشعار را هم خودش به شاعران یشنهاد می کرد: موی سپید، من تو را آسان نیاوردم به دست، تک درختی که در ای طوفان نشسته و… مدح مولا علی (ع) که چه خوش و گیرا خوانده است.

آلبوم های گلپایگانی هنوز هم خوب فروش می رود اما این کافی نیست. واقعه ای دیگر نظیر یک روز سرد بهمن ماه ۱۳۸۵ که به همت رضا مهدوی طراح سردبیر و مجری برنامه چالشی موسیقیایی «چهار مضراب» صدای او برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی در ساعت ده و پنج دقیقه از شبکه سراسری فرهنگ رادیو پخش شد و گرمی خاصی به شنوندگان حقیقی موسیقی اصیل ایرانی بخشید و این حرکت تا تابستان ۱۳۸۶ در برنامه «نیستان» به سردبیری او نیز ادامه پیدا کرد.

خبر جایزه ملی انساندوستی و صلح کشور فرانسه که در نوروز همان سال به گلپا اعطا شد نیز در لابه لای اخبار برنامه «نیستان» ویژه نوروز پخش گردید.

سیل تلفن ها و تشویق های مردم هنر دوست و جذب بسیاری از گوش هایی که اهل رادیو نبودند به واسطه دو برنامه «چهار مضراب» و «نیستان» اصطلاحا خودی شدند و پای ثابت برنامه های شبکه فرهنگ! البته بعدها به واسطه بی مهری هایی که به برنامه ساز و سردبیر باسابقه رادیویی شد، خود از برنامه ها کنار کشید و بسنده به شورای کمیته موسیقی شبکه کرد که با حمایت او و شاهین فرهت بعدها نیز گاهی اوقات توسط تهیه کننده «نیستان» مژگان سهرابی صدای گلپا پخش می شد ولی بدون ذکر نام و معرفی!؟

در هر صورت شبکه فرهنگ ثابت کرد در بین رادیوها جایگاه واقعی موسیقی اصیل ایرانی را می شناسد، هرچند که در همین ماه های اخیر صدای گلپا و مصاحبه او از شبکه جهانی صدای آشنای جمهوری اسلامی ایران و رادیو جوان به مدد مهدوی پخش گردید. باید این موضوع تکرار شود تا بار دیگر ببینیم که مردم چطور در این گرداب گرفتاری روزمرگی بهت زده و مجذوب پای رادیو برای اشعار ناب و صدای بی بدیل او می نشینند.
هفته نامه راوی (۱۰ شهریور ۱۳۸۷)

علیرضا میرعلینقی

علیرضا میرعلی نقی

علیرضا میرعلینقی متولد ۱۳۴۵ در تهران
روزنامه‌نگار، پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است