گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نخستین دوره مسابقه عاشیق‌های جوان ایران در فرهنگسرای ارسباران

نخستین دوره مسابقه عاشیق‌های جوان ایران با حضور ۲۵ گروه منتخب، با مشارکت خانه عاشیق‌های ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران؛ نخستین دوره مسابقه عاشیق‌های جوان ایران طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۸ و ۹ خردادماه با عنوان «عاشیق‌لار» و با مشارکت خانه عاشیق‌های ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

فراخوان مسابقه «عاشیق‌لار» توسط خانه عاشیق‌های ایران در دی ماه سال ۱۴۰۱ در سایت عاشیق‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ۲۳۵ اثر از طرف علاقه‌مندان و از سراسر کشور به دبیرخانه این مسابقه رسید و پس از داوری آثار توسط هیات داوران، ۲۵ گروه به عنوان منتخب به مرحله نهایی راه یافتند.

دور نهایی این مسابقه به صورت حضوری در روز دوشنبه ۸ خردادماه از ساعت ۹ صبح در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود؛ همچنین مراسم اختتامیه که شامل بخش‌های مختلف از جمله: اجرای موسیقی توسط هنرمندان و گروه‌های برگزیده، اهدای جوایز به پیشکسوتان این ادبیات و تقدیر از هنرمندان منتخب می‌باشد، در روز سه‌شنبه ۹ خردادماه از ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد.

عاشیق سلجوق شهبازی بنیانگذار و مدیرعامل خانه عاشیق‌های ایران دبیری این رویداد فرهنگی هنری را به عهده دارد.

عموم علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه هنری می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

***

درباره عاشیق سلجوق شهبازی
عاشیق سلجوق در سال ۱۳۴۱ در ده قشلاق میانه چشم به جهان گشود. وی روزی در مغازه فرش فروشی شاهد هنرنمایی زیبای عاشقی گمنام می گردد و با پیگیری های فراوان علیرغم سخت گیری‌های عاشیق عوض، به کسوت شاگردی این استاد در می آید. پس از طی آموزش لازم و با مهاجرت به تهران ظرف دو سال نوای ساز و آواز او به گوش همگان می رسد.

عاشیق سلجوق در سال ۱۳۶۷ به ساخت و آموزش ساز پرداخت و طولی نکشید که به عنوان عاشیقی متبحر در مجالس عروسی و جشنها وجشنواره ها حضور بهم رسانید. پس از دو سال فعالیت هنری در ایران و جمهوری آذربایجان توانست شهرت اصیلی را کسب نماید ودر این زمینه شاگردانی تربیت کرد که خود اساتیدی نامدار و بزرگ گردیدند. تعالیم استاد سلجوق در ساخت سازهای اصیل نیز راهگشا بود. از دستاوردهای هنری ایشان به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

۱- تشکیل گروهی «آذربایجان عاشیقلاری» (عاشیقها آذربایجان) در سال ۱۳۶۷ که بعد از چهار سال این گروه بنام «دده قور قود عاشیقلاری» (عاشیقهای دده قور قود) تغییر نام داده شد و این نقطه عطفی بود که در کارنامه هنری عاشیق سلجوق شهبازی به ثبت رسید.

عاشیق سلجوق در سال ۱۹۹۲ میلادی در سفر به شهر گنجه توانست افتخار کسب دیپلم عاشیق‌ها را به خود اختصاص بدهد.

عاشیقهای دده قورقود به رهبری عاشیق سلجوق در سال ۲۰۱۰ میلادی با دعوت رسمی وزیر فرهنگ و توریسم جمهوری آذربایجان در نخستین فستیوال بین المللی عاشیق‌ها به نمایندگی از عاشیقهای ایران شرکت کردند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز در دومین فستیوال بین المللی عاشیق‌ها در جمهوری آذربایجان عاشیق‌های دده قورقود از ایران افتخاری مجدد را کسب نمودند و همچنین در مراسم اختتامیه این فستیوال بارزترین نوازندگان از کشورهای شرکت کننده با اجرای آهنگی که شعر و تنظیم آنها توسط استاد شهبازی به انجام رسید و کار گروهی باشکوهی را به نمایش گذاشتند و جای بسی افتخار شد که مورد پسند مسئولین و هنرمندان بارز واقع گردید. استاد ده‌ها دیپلم افتخار هنری نیز از وطن عزیز و هم از خارج از کشور اخذ F ده‌ها دیپلم افتخار هنری نیز از وطن عزیز و هم از خارج از کشور اخذ نموده است.

وی پس ا%است مجوز پخش موسیقی عاشیقی از طریق رادیو و تلویزیون ایران کشور را با موفقیت اخذ نمود. در ثمره این مجوز او توانست به مدت هفت سال با اجرای آهنگ‌های عاشیقی در رادیو تهران ساعات لذت بخشی را برای هم میهنان و علاقه مندان به ارمغان آورد.

عاشیق سلجوق شهبازی برای مستحکم و گسترده نمودن این هنر ارزشمند اصیل و آهنگ‌های زیبا و خاطره انگیز عاشیقی همت مضاعف گمارد. وی در سال ۱۳۹۰ با کسب موفقیتی دیگر، تحت عنوان نماینده عاشیق‌های ایران در خانه موسیقی برگزیده شد و پنج سال عضو هئیت مدیره کانون نوازندگان خانه موسیقی ایران بود.

در سال ۱۳۹۰ از سوی مدیر کل محترم دفتر موسیقی و وزارت ارشاد با کسب مقام دوم گروه نوازی موفق به دریافت لوح تقدیر و جوایز نفیس شد. در کتاب زندگی هنری عاشیق شهبازی برگ های درخشان و پر محتوا و افتخار آمیزی را میتوانید ورق بزنید.

تجلیل سازمان تبلیغات اسلامی در لرستان از این استاد به پاس سالها خدمات ارزنده هنری و همچنین مفتخر بودن به مقام هنرمند نمونه یکی از برگ های ماندگار می باشد. با وجود آنکه عاشیق های ایران سالها بود که حافظان موسیقی فولکلور درجه یک بودند اما هیچ تشکل منسجمی نداشتند .پس از چهار سال پیگیری های مداوم و با تلاش و همت و استقامت استاد شهبازی اتحادیه عاشیق ها با نام «خان%۸الها بود که حافظان موسیقی فولکلور درجه یک بودند اما هیچ تشکل منسجمی نداشتند .پس از چهار سال پیگیریA7ن بنیانگذار خانه عاشیق‌های ایران برای ابد در دفتر تاریخ ادبیات به ثبت رسید و ماندگار شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است